|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då min egen erfarenhet om vilka problem som kan uppstå är begränsad så gör jag en förfrågan här om någon har en kvalificerad gissning på vad som behöver åtgärdas. Bilen är en 328 e46 -98 som rullat ~15000mil servad enligt bok Symptom: Vid en hastighet på ca 70km/h och över så förekommer det vibrationer från vänstersida av framvagnen. Dessa vibrationer eskalerar sedan ju snabbare man kör. Vibrationer känns lika kraftigt som i stolen som man sitter så som i ratten. Dock inga ryckningar i ratten. Vibrationerna finns där både med 18" sommarhjul och 16" vinterhjul. Så vad kan det vara nu som krånglar? Tack på förhand //Dan | |
|
Innan du kör en meter till med bilen - kolla spindellederna! E46 är känsliga på den punkten - gummitätningarna runt spindellederna spricker och saltdränkt smuts kommer in i leden. Följden blir så småningom allvarligt glapp, det har tom. hänt att leden delat sig och framhjulet vikt sig. Hissa upp framänden på bilen, ta bort hjulen och bänd med ett bräckjärn eller en rejäl skruvmejsel mellan nedre länkarm och fjäderben, samtidigt som du med handen känner på leden (det är kulleden som håller fjäderbenet i länkarmen det handlar om). Känner du det minsta glapp, byt länkarmarna på en gång (hela länkarmen måste bytas, spindelleden finns inte lös). Om spindellederna är OK, kan du kolla alla gummibussningar i framvagnen, samt hjullagren. Jag utgår från att du kollat hjulbalansen, och att du inte har en massa vägsmuts ojämnt fördelat på fälgens insida.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.