|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tänkte titta på en 300E Sportline -92 manuell låda Stämmer det att ettan ligger neråt på den manuella lådan? Alltså där tvåan ska ligga ?? Bränsleförbrukning? Prestanda? Jämförbart med 528i ? Svaga punkter? |
|
Jag var intresserad av en manuell 300E-24V med manuell låda, och den hade i alla fall ettan ner till vänster. Getrag skulle det vara enligt säljaren. Annars vet jag inte så mycket om dem. Men kolla gärna på Länk Där finns ganska mycket nyttigt att kolla på. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Fjäderbrott är den enda svaga punkt jag kan komma på. Dom är ju gamla nu så skavanker kan finnas. Synlig rost hittar man vanligast där framskärmen möter främre stötfångare. Getrag-lådor brukar ha den lite udda växelplacering som Davve nämner. (på övriga Mercor kan man kasta om växellägen genom att vända armarna på lådan då det går tre stag mellan låda och spakhus. Brukar ske av misstag ibland). Ganska robusta och problemfria bilar utan BMW´s körglädje men troligen med lite högre driftsäkerhet än t.o.m E34 (nu får jag spö ;)) |
|
| Dogleg låda trevligt... W124 är ju den sista kvalitets Mercan, klart törstigare än 528i då den är jämnårig med E34 ju ( 1985 kom ju W124), bortsett rosten är det en riktigt riktigt bra kvalitets bil av en kvalitet som inte går att köpa i dag | |
| Men man kan inte beskylla W124 för att vara rostkänslig. Den är ju inte ny bara. | |
| Nej ingen Alfasud eller så men den liksom E34an börjar bli till åren kommen så rost är tveklst en parameter beg köparen skall vara vaken på | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
300E MB är törstiga rejält törstiga, det är de flesta "äldre" MB, man få ha ägg under pedalen och hålla sig under 110 för att få en vettig förbrukning dvs runt litern. En vanlig 300E är otroligt trög i motorn gentimot en 528 tex som dessutom är en av de mest bränsleffektiva bilar som finns. Polarens 300E 4omatic går under namnet "järnhästen" 43.000 mil (topprenovering vid 30.000) går inte att slita ut den i princip. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tänk om folk kunde skriva ut ärligt vilka skador som finns på bilarna..pust. Jag kommer aldrig bli nöjd hehe Stämmer det att 300 motorn med 24V 220hk är känsligare än den tidigare 300 på 12V 180hk? Den senare känns ju ändå lite roligare, men vilken är bästa köpet? |
|
Köp den Merca 300(vanliga E eller 24V) som uppvisar minst rost och minst knack i motorn :) Annars är ju standardrosten som någon redan sagt skärmarna fram...garanterat uppvisar 95% av beståndet rosttendenser där, eller rättare sagt>>>95% av beståndet haver bytt ut eller rostlagat berörda skärmar idag. Men nu så kan naturligtvis trösklar och skärmkanter vara lite "halvdåliga" också.. Gäller att sålla agnarna från vetet. Mekaniskt kan jag inte skriva så mycket annat än att kontrollera iaf huruvida topplocket är tätt och kamaxeln/arna är fräscha, inget missljud i vare sig lådan eller bakaxel..mm...men visst, det är ju självklarheter på alla beg bilar. Kompressionsprov kanske vore en idé osv, dvs kolla vagnen ordentligt enligt t.ex begagnatguiden...typ. Kontrollera gärna tanken, vet ju inte om den är i plast?!..men en detalj som många först märker läckage i när man tankat fullt för första gången(sällan en beggad bil har full tank)...generellt sett då. Mvh Janne. |
|
|
Tillägg>>>Bakaxeln har ju x-antal stag som kan bli dyrt att fixa, det hände "ganska tidigt i livscykeln" att dessa stag blev glappa...DYRT att fixa. Mvh Janne. |
|
|
24v är betydligt mer känsliga för toppras. Så är det inte gjort de senaste x.000 milen så skippa en 24V och satsa isåfall på en vanlig 300E, eller en 420E :) M V H Stephan Äger Autoexpertenverkstaden i Täby AB |
|
|
Hasso skrev: 300E MB är törstiga rejält törstiga, det är de flesta "äldre" MB, man få ha ägg under pedalen och hålla sig under 110 för att få en vettig förbrukning dvs runt litern. Visst, 300E drar sås, men går man ned till en 230 så är den förvånansvärt bensinsnål. Hade en 230 -87:a, automat som pendlarbil under ett år. Den drog 0.78-0.85 under tiden jag hade den. Köpte den för 10.000, körde 4.000 billiga mil där inget speciellt behövde lagas eller fixas förutom sedvanlig service samt färdades som en kung. Någon racer är det inte, men den inbjuder inte till det heller. Däremot tror jag få bilar i den prisklassen bjuder så god ekonomi och komfort. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Har fått bilder på bilen som såg ganska sjysst ut i annaonsen. Ni kan ju bara gissa rost och annat skit. Det finns otroligt dåligt med beg bilar nu :( Får åka i farsans gamla scorpio 2,0 som han slutade köra för många år sedan den har gått 37000mil nyskattad och nybes fullt funktionell men ingen skönhet... liknande bilar kostar ju nästan 10.000:- idag .. sanslöst. Jag slår mig ner i forden sista utvägen :( |
| Har läste en del tysk press om SL300 resp SL300-24 och där har 24v motorn fått mycket kritik för oharmonisk gång och oljetörst. De rekommenderade 180hk motorn (dvs 12v). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.