AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
767

Skrämmande undersökning!

jp montoya
Länk

se även resultat

The face of fear
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Verkligen skrämmande! :(

-:BeeMWe:-
Mmm helt sjukt, skulle inte röra bilnycklarna ens.

det har man redan konsaterat på alla nötter som är ute och kör märkligt på helgerna...
Det är DÄR polisen borde sätta in sin energi, istället för att jaga de som är nyktra och kör i 140 på motorvägen.

#232 i E28 registret
Länk

jp montoya
håller med "bjernler"
snuten har koll på att det inte pågår nåt "Streetrace" men att folk kör med alkohol i blodet och att det stjäls bilar det verkar hamna längre ner på prioriterings listan !

The face of fear
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det ger bättre pengar om man fångar fortkörarna på motorvägen. Alkisar kostar bara en massa pengar om de ska tas en massa blodprover mm mm.
Fortkörningar är enkla. Se här har du film, erkän eller så skjuter vi dig.
Alkisarna kostar enorma pengar när dom krockar och
krockar gör dom räkna med det.

Jag säger alkolås förgått eller indraget körkort på livstid då är problemet löst.

Mvh Stephan
bader, jag har börjat se mina fortkörningar som det priset man får betala för att man har körkort. sådär en 1400 per år eller så....man kan även se det som en miljöskatt för att man inte har katalysator ;)

nåväl, Rattfyllon är ett reellt problem där polisen bör satsa mer, inte som nu på oss lätt tungfotade. men som det skrevs tidigare så ger det ju inga pengar.

Förslag på straff för ett rattfyllo är att bilen förverkas, dvs Staten tar och behåller den och säljer till nån som kan hålla sig nykter+ körkortsindragning i sådär 5-10 år... undrar om inte rattfylleriet skulle minska då?

#232 i E28 registret
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkligen skrämmande hörde det på morgonnyheterna och kollade sedan på aftonbladets sajt. Utav 70.000 som svarat på frågan på aftonbladet.se hade 25% (!!!!!!!!!!!) någon gång kört rattfulla.

Nu snackar vi verkligen annan slags brott än att köra med halv+dimljus på :(
Visst kna strängare straff för rattfylla var på sin plats fast jag tror inte det löser problemen. I USA tillämpas dödsstraff för mord men folk mördar ändå. Alkolås är däremot ett steg i rätt riktning i kampen mot rattfyllan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte att strängare straff hjälper vid rattfylla eftersom man inte har huvudet med sig när man gör en sådan grej.

Tänk själv på vad man gjort på fyllan och vilka man vaknat upp dagen efter med och undrat vad fan som hände egentligen ;)

Tyvärr funkar nog inte strängare straff.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Straff är inte till för att avskräcka alkisarna som ofta kör fulla, utan oss andra så att vi inte ska chansa att köra hem lite på kanelen efter en trevlig fest. I den bemärkelsen fungerar straffet, men man kommer aldrig åt "vanefylleristerna" den vägen.

Likaså finns det väl redan en rätt för staten att förverka bilen för notoriska rattfyllon, problemet är bara att de lyckas hitta bilar att köra med i alla fall.

Jag tror dels på någon form av alkolås på sikt, dels på massivt ökade kontroller. Dels för att få fast fler av vanefyllona, dels för att stävja en mer tillåtande attityd till rattfylla hos "vanliga" bilförare.

My Bimmer is my mistress
Ja men om man säger så här, vill man förstöra sin bil, kör då rattfull... eller till och med förstöra andras liv skulle aldrig göra nåt så dumt..
Foxracing, jag håller inte med dig där...
jag skulle själv aldrig göra nåt så korkat som att ratta en bil när jag druckit, låter den dessutom stå dagen efter för att vara på den säkra sidan.
Att ett rattfyllo kan sabba sin bil lättare än en nykter är ett faktum, men...när dom kör in i min bil blir jag vansinnig. Likaså när dom har narkotika i kroppen.
Ett exempel:
2 år sedan var jag uppe i Sthlm med min gamla Volvo744 -86, stod och väntade på grönt ljus i vänster körfält för att svänga upp på kymlingelänken när det kommer en röd peugotbuss modell rishög i en väldans fart och dammar in i en sprillans merca 3-4 meter bakom mig, mercan in i mig, och jag hann iallafall få stopp på allt innan jag dammade in i bilen framför.
Peugotbussen och mercan blev totalkvaddade, min volvo skrynklade sig som ett dragspel i bak och jag fick en fin stödkrage i 4 månader p.ga nackskada. Jag kan än idag inte veva ner rutan utan att få huvudvärk från draget runt nacken =(
Volvon var krökt i underredet som en banan ända fram till torpedväggen sa dom på verkstaden.

Till saken:
Han som körde påverkad har förstört möjligheten för mig att kunna vara där det är drag runt nacken, han har dessutom sett till att jag fått gå på sjukgymnastik i 2 år. Dessutom kan det bli värre om jag har otur (och jag som älskar att segla på havet, bara att glömma)
Själv klarade sig fanskapet oskadd.
Hans straff: 6 månader utan körkort och 6000:- i böter.

Hade jag fått bestämma: Nackskott

#232 i E28 registret
Länk

Jag förstår inte riktigt va du menar det verkar mer som du håller med mig, vi är ju båda inne på att inte göra nåt så dumt som att ratta en bil full eller bakfull, otroligt dumt enligt min mening.

Att sen han som körde på ett antal bilar inte fick betala ett öre i skadestånd låter lite konstigt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett trist faktum är att väldigt många av de som kör rattfulla/onyktra(och således en stor del av de som åker fast för det) är omedvetna om det. Det är nämligen de som kör bil "dagen efter" med rätt mycket alkohol kvar i kroppen. Vanligt är att det är vanliga "hyggliga Svenssons" som omedvetet utsätter sig själva och andra för en fara i trafiken. Denna uppgift har jag fått efter ha pratat lite med en trafikpolis vid en förarutbildning jag har gått.
Slutsatsen av detta är: Kör inte bil ens "dagen efter", för er egen och andras säkerhets skull!

Som Åke Cato sa: Krama varandra i trafiken!

Mvh
Foxracing, det jag hakade upp mig på var dina ord: vill man förstöra sin bil, kör då rattfull...

det är mer än sin egen bil.
Killens försäkring täckte skadorna...otroligt men sant...sen tror jag knappast att han hade några pengar ändå, inte med en sån bil...maxvärde:1500:-

#232 i E28 registret
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Johan B,ja du har rätt. Jag kan ställa mej till denna skara,"hyggliga Svenssons". Jag drack 5st brukar starköl, mellan 20.00 och 23.00, Inget mängd för en kille på ca 90 pannor.
Jag drack ingen mer för jag skulle upp och spela innebandy dagen efter. Jag kliver upp vid 9.30, duschar åker iväg vid 10.30. Blir då stoppad i en rutin kontoll, och får blåsa. RÖTT. Blir skjusad till stationen, får där blåsa igen, blåser 0.11 promille, dvs 0.01 för mycket. Detta kostade mej drygt 10 000 kr, och en varning på kortet. Så visst, låt bli att köra dagen efter. Det kan bli mycket dyrt.
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag har också kört med alkohol i kroppen!
Tillräkligt mycket för att bli av med körkortet i Sverige.
Jag satt på varuhus i spanien och tog EN öl och gick sen raka vägen ner till bilen som stod i parkeringsgaraget och körde iväg. När jag kört fem minuter kommer jag på att jag har tagit en öl och stannar bilen vid vägkanten och tror att polisen skall lomma och hämta mig. :)
Då byter vi chauför trotts att det inte var olagligt med den mängd alkohol med sanska mått mätt. Men eftersom man av principskäl inte kör med alkohol i kroppen så kändes det inte bra!

MM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.