|
|
|
|---|---|
|
Tja, jag ska handla delar på skroten och är så rädd och glömma något.. Det jag kan tänka mig att jag behöver är: Kopplingspedal, växellåda, kopplingscylinder, växelspak, mittenpanelen runt växelspaken i bilen, koppling och svänghjul.... HAR JAG GLÖMT NÅGOT ?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja du lär aldrig få den genom besiktningen men det kanske inte är aktuellt ?. Sedan har du den elektroniska biten att lösa också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Glömde skriva, det är en 96:a.. Ju jag läste lite om det där med besiktningen.... Är dom verkligen så stenhårda på en sån sak, tänkte ja byter så får vi se om dom märker något.. Min absolut sista baktanke är bygga om bilen till banbil, för jag är trött på förbrukningen om jag ska va helt ärlig, och ska man sälja en 96:a får man inte mkt för den, nästan så man får mer för den och sälja den i delar än komplett.... Elektroniska?.. du menar backljuset då? :) eller att man måste byta hela motorns-kabelhärva.. automaten har kablar upp direkt i härvan till databoxen... "Jag råkar ha kabelhärva till manuell liggandes ifall det skulle behöva bytas ut" |
|
|
Jag garanterar att bilprovningen märker att du har bytt ut automaten till en manuell låda, -96:or är helbilsgodkända så bytet borde vara omöjligt att få godkänt - inte ens med regbes... Men ring till Teknikerna på Bilprovningen, de kan ge dig exakt information. Original kabelhärva för automat måste få signal att P eller N i automaten är i, annars startar inte motorn. Mvh |
|
|
Så det blir svårt alltså med bilprovningen... Ja då är det inte mkt och göra åt saken.... Stämmer det med kabelhärvan! Det kan till och med vara så att databoxen är annorlunda.. Just som du säger, är inte P i så startar inte bilen, osv. Tack för inläggen, jag har hoppat av idén att konvertera! Jag ska nog ta och sälja bilen i delar jag.... mvh |
|
Transocean |
konvertera en automatare till manuell då man är trött på förbrukning...jag föreslår att du istället för att konvertera testar de s k bensinpiller som just nu ivrigt diskuteras på AP:s 7-serie sidorna. |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag förstår dina tankar, men det är ett i princip hopplöst projekt. Är motivationen att spara bensinpengar så lär du väga in både ombyggnadskostnaden, timmarna du får lägga ner själv, risken att det inte blir bra, risken att den inte går igenom besiktningen samt värdeminskningen (aut är dyrare än man) så får du nog köra åtskilliga 10000 mil innan du har tjänat igen pengarna.... Är motivationen att se om det går så kan det vara ett kul projekt, som lär ta ett tag! Bättre att sälja bilen för det du får och sedan köpa en manuell för samma pengar, om du vill ha mitt råd. Mvh johan |
|
Det stämmer Johan. k1mzo - det är en - E39 523iA -96:a med automat utan steptronic A5S310Z |
|
|
Ang, signal, det är ju inte magiskt, det är förmodligen endra 0V, 5V eller 12V som kommer på den pinnen, så det kan går att lura ECUn att den alltid har P i? Gäller bara att hitta rätt pinne, kopplingschema är bra att ha. /Christian Länk |
|
|
Det sitter väl en hel drös med givare förutom växelavkännaren på en automatlåda och många av dessa signaler är väl kopplad direkt till DME styrboxen. Bilen håller t.ex inte full gas när den växlar även om du har pellen i botten. Som jag ser det så är största utmanningen att få den elektriska biten att funka som den ska. Finns väl även en bunt analog givare som t.ex mäter styrtryck osv.Lär iaf betyda ny DME styrbox men mycket möjligt en hel del andra saker oxå. Håller nog med föregående talare att det är billigare och enklare att sälja den och köpa en likadan med manuell låda istället. Även mycket billigare att fortsätta åka automat och betala för den extra soppan. Vill man sen göra det iaf bara för att det är skoj är det ju en annan femma. Saker som är skoj gör man ju inte för att tjäna pengar. Men lite trist om man inte kan besiktiga den då det finns roligare banbilar än E39 =) |
|
|
Är det inte så att automaten har en egen styrbox som pratar med DME via CAN-bussen 'bara'? I så fall handlar det nog mest om att byta eller programmera om DME boxen så den inte längre behöver prata med automatlådan för att fungera fullt ut. Startmotorspärren är iaf på en generation äldre bmw bara ett relä som påverkas av en switch vid växelspaken, dvs bortkopplat på 2 minuter. Det svåra (omöjliga troligen?) är att få bilen genom besiktningen pga regelverket. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.