AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
804

Mätarskruvning: Inget nytt fenomen

J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Får väl börja med att ursäkta mig då jag inte äger någon BMW, utan istället nyss köpt en Audi. Dock är jag flitig läsare av detta forum, och har också ett visst BMW-intresse, så ett visst existensberättigande torde jag nog ha på forumet. Åtminstone vad gäller detta inlägg. Dessutom är Autopower så mycket bättre än Nordicaudi, nästan även om man äger en Audi.

Till saken: Jag hittade denna lilla spalt i somras, i Motormännens tidning daterad till den 22 september 1945. Länk

Uppenbarligen är problemet med att vissa tjänar pengar på att i lönndom ställa tillbaka mätarställningen på bilar inget som uppkommit de senaste 10, 20 eller ens 30 åren. Det verkar som att det funnits så länge som bilar haft en vägmätare. Dessutom verkar knepen för att avslöja detta vara ungefär de samma idag. Att ringa tidigare ägare och fråga hur långt bilen gått i deras ägo verkar fortfarande vara det säkraste sättet att ta reda på en bils sanna mätarställning.

Artikeln är ju för övrigt helt underbar i sitt språk och tilltal. Man undrar bara över avslutningen: På vilket sätt ägnade sig staten vid denna tid åt skumma bilaffärsmetoder? Sålde de krigsakadade bilar som fusklagats importerade från Tyskland?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lysande artikel med mycket roande avslut. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.