|
|
|
|---|---|
|
Länk Någon som är mer insatt som kan bekräfta att det är så här det gick till? Riktigt slugt gjort av Porsche isf. | |
|
Jag har läst om denna manövern i andra artiklar. Länk Länk Länk _______ |
|
|
Mycket intressant ämne! Här lite mer om ämnet: Länk |
|
|
Jag kan inte uttala mig om siffrorna ej heller om Porsche verkligen räknade med en sådan utveckling, men följderna som beskrivs tycks stämma överens med verkligheten. Det fanns för många köpare som handlade med aktier de inte ägde eftersom de räknat med en annan kursutveckling än den som inträffade och som under en tid var tvungna att jaga efter de få aktier som fanns tillgängliga på marknaden (Porsche och om jag inte minns fel delstaten Niedersachsen ägde de flesta) och kursen mångdubblades vilket för en tid gjorde VW till världens värdefullaste företag sett till börsvärde. Mvh Mikael |
|
|
Det har tidigare förekommit spekulation kring VW-aktie som gjort att de tillsatt så kallade ombudsmän samt den tyska regeringen reglerat näringslivet. Länk tittar man lite mer på den hemsidan ser man att VW själva verkar göra allt de kan för att förebygga det som är just girighet. Media och hungrande enskilda brukar ju vara ute efter just att synas. Långsiktighet är något helt annat, krävs lite intelligens för det.... Mvh Asken |
|
|
Att blanka aktier är förknippat med risker, så enkelt är det. Porsche agerade precis som varje rationell aktör på den finansiella marknaden skulle ha gjort. Misstaget ligger hos hedgefonderna, inte Porsche. ______________________________ //Lövet |
|
|
Porsche/VW - Hedgefonder 1-0 Porsche försökte väl helt enkelt bara skydda sina intressen, nu kan VW-arbetarna pusta ut. De hedgefonder som inte försöker sprida sina risker är så korkade, de vet ju spelreglerna. /Robban |
|
| Det skönaste med manöver är ju att vinsten blev högre från aktieaffärerna än från bilverksamheten hos Porsche. Dom kanske är i fel branch. :D | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hmm, även om jag är ultrakapitalist så har jag svårt att hålla mig för skratt, när de "stackars" hedgefonderna gråter ut över att någon tjänar pengar på samma sätt som de gör varje dag.... Är det någon som utnyttjar imperfektioner i marknadssystemet så är det väl dem, speciellt de som jobbar mot råvaruindustrin. Det vet väl alla, det säkraste sättet att tjäna enorma pengar är att ta en vara som det är brist på och spekulera i priset! Ta bara oljepriset, när konjunkturen dök och Saudiarabien öppnade kranen försvann spekulationsbubblan på någon vecka. Så Grattis Porsche till århundradets klipp! Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.