|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har ett problem med min bil, när jag gasar lite så är det som att bilen hackar sig lite känns väldigt konstigt och drygt när man kör, det spelar nästan ingen roll vilken hastighet jag kör i det verkar hacka ändå. men mest blir det när jag kör i 50-70 km/h. om någon har ett förslag vad det kan vara för fel så skriv gärna. Med vänliga hälsningar Björn Bertelsen | |
|
Björn, under mina fem år med e36 har jag haft liknande besvär pga : - trasig luftmassamätare (är nu bytt); - trasig bränslepump (är nu bytt); - avsaknad av termostat då motorn blir alldeles för nerkyld (åtgärdad genom en hemmafixåtgärd som jag vågar inte att rekommendera till någon annan); - gammla eller icke-kvalitativa tändstift; - problem (gamla och trasiga) med tändkablar; - motorn blir överhettad pga att kylarvätskan försvinner (ibland händer detta även utan det syns på tempmätaren utan bilen börjar rycka); När jag körde en Ford Mondeo under en tid så hade jag liknande problem pga att databoxen svek. Kan tänka mig att sådant kan sannolikt hända även BMW. Vilket av de nämnda alternativen kan vara fallet just med din Bimer samt om det är i överhuvudtaget något av dessa punkter som är aktuella kan man inte veta förrän man inte undersökt bilen ordentligt. Det enda tipset jag kan ge dig - kolla de enklaste sakerna först! Och lycka till med ditt felsök. Tänk också på att om du inte åtgärdar detta inom en rimlig tid kan problemet paja antingen motorn eller någon annan viktig och dyr aggregat i bilen. Jag säger detta inte för att skrämmas utan för att dela av med min egen erfarenhet. Sådana symptomer talar om att någonting i bilen överbelastas och det kan leda till ett "stroke". När jag köpte min e 36:a, pajade jag motorn endast efter ett halvt år - hade liknande symptom som du beskriver. Problemet visade sig vara en tändstiftskabel till 3:e cylinder som var gammal och som gjorde att cylindern fungerade pulsvis. Utan att åtgärda felet gasade jag på och så skedde det en exploasion av en annan cylinder som blev överbelastat pga detta. Det hela slutade i ett motorbyte... |
|
|
Tack för alla förslag ska kolla upp dom där grejerna, bränslepumpen är ganska nyligen bytt så den kollar jag nog sist. Men jag hittade ett tändstift som var ganska blött så jag ska kolla om jag inte måste köpa ny tändkabel till den. Föresten hur vet man vilken som är den första cylindern, vilket håll börjar man räkna ifrån? Men tack så mycket för hjälpen, jag skriver ett inlägg när jag hittat felet. Med vänliga hälsningar Björn Bertelsen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.