AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.112

E39 525 TDS svarar inte på gasen förrän efter någon sekund

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Hej igen experter.
Har packat om min dieselpump och idag var det provstartardagen.
Startade fint, men hände inget när jag trampade på gasen. Testade att gasa igen och hålla nere gasen i några sekunder, och då börjar den varva upp.

Hade loss ställverket men drog 8 ritsar innan jag lossade det, och alla stämmer exakt, däremot hade jag svårt att se ritsen mellan pump och motor när jag monterade tillbaks pumpen, kan det vara så enkelt som att timingen står fel?
Kan man isf justera detta med insuget på plats, med indikatorklockan eller måste insuget bort innan?

Ser fram emot era synpunkter.

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Ingen dieselguru som sett min lilla tråd?
ivf, startade den idag igen, var kanske lite seg?! Sen försökte jag avgöra om den rykte mkt eller inte, och visst ryker det en del, men att stå i ett lysrörsbelyst garage, mörkt ute, kall motor... ja kanske ser det ut att vara mer då...? såg inte svart ut heller. Varvade sedan upp motorn, och släppte vid 2k rpm. Då när den gick ner på tomgång började den missa, så jag stängde av.
Startade igen efter 20-30 sekunder, den gick lite rackligt ngn sekund innan den gick rent igen på tomgång. Lät som den surade ner sig nästan, eller?

Har en mobilkamerafilm här i zip format ifall ngn vill se och försöka avgöra ngt: Länk

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Har även idag avlagt några timmar i mekandets underbara värld.
Testade att justera timingen av pumpen och satte den lite tidigare, och då reagerade den iaf på gas, testade med lite mer och lite mer, tillslut stod den max tidigt, men gick likadant.
Vred då tillbaks den till ritsarna och den går fortfarande likadant.

Funderar lite på olika saker.
tex, om den drar tjuvluft mellan topp och insug, kan det påverka?
Datorjustering av pumpen, kan det hjälpa? Vad kan man eg. justera med datorn?
Eller får den för lite diesel tror ni, tycker den ryker åt det vitare hållet, detta kunde tyda på sent ställd pump fick jag berättat för mig, men som skrivet ovan, det spelar inte in.
Alla kontakter, slangar osv sitter vad jag vet.
Ska jag testa att justera ställverket lite o ge mer bränsle?

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Ställde på lite mer bränsle genom att justera ställverket så nu går den bra igen.

Hälsningar, Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.