AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.667

Vad gäller vid flyttning av avställd bil utan vinterdäck?

Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Om jag skall flytta min M3 som står på ett ställe till ett annat ställe vad gäller igentligen om bilen är avställd samt saknar vinterdäck?

Får man köra fast man har sommardäck om det är bra underlag?

/KristianT
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Du får inte köra 1meter med bilen om den är avställd tyvärr!
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
bilsläp ;)

Mvh Jojje
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Men hur e det med vinterdäck? Måste det sitta på? Fast det inte är snö ute?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Länk

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Lagen säger att det skall vara vinterdäck på om vinterväglag råder. Och det är polismannen som avgör det och inte föraren

Så är det barmark och plusgrader bordet DET problemet inte finnas

Men som sagt. Blir du stoppad med en avställd bil som också då är oskattad och kanske oförsäkrad ligger du risigt till ordentligt
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ställ på bilen och kör. Blir du stoppad för vinterdäck så säg att du genomfört en reparation och är ute på en provkörning. Se till att köra när det är bra väglag så minskar risken för att du blir stoppad och kör med extra försiktig körstil.

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
För att klargöra..
En avställd bil får inte köras. Punkt slut..
En påställd bil som inte är besiktad får köras till och från besiktning samt till och från verkstad, men måste ha giltig trafikförsäkring.

Vad gäller Vinterdäck så FÅR man faktiskt genomföra provkörningar med en bil med sommardäck även under vinterväglag, dock är reglerna skärpta och det gäller alltså inte provkörning innan köp utan enbart provkörning efter genomförd reparation. Ha således kvitto från mekonomen eller lik. med dig på ex. ett hjullager eller luftnippelö för bromsar eller nått..

Kör du på barmark med plusgrader tror jag inte polisen ger dig böter.. Men det är Polisen sopm gör bedömmningen om vinterväglag råder eller inte.

//amullo
Amullo: då skulle dom ha fulla dagar på polisen i Malmö med att skriva böter den saken är klar...
Du får köra en avställd bil till och från besiktningen, förutsatt att det finns en giltig trafikförsäkring.
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Så i princip kan man säga att man är på väg till bilprovningen om man blir stoppad med avställd bil? Även om man inte har tid bokad så kan man ju vara på väg till drive in besiktning ?
Dom kan kräva att du visar upp besiktningsprotokollet på polisstationen eller skickar in en kopia för att du skall visa att du inte ljuger dom rätt upp i ansiktet
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Nån som har den lagtexten gällande att vara på väg till besiktning?

Finns ju en del saker som kan inträffa så att man inte kunde besiktiga bilen när man väl kom fram till anläggningen. Full kö på drive in t.ex så de inte tar fler bilar den dagen (har hänt mig många ggr)
Jag ringde till bilprovningen och frågade ok det var ok.

fick det även bekräftat då jag svängde vänster efter bilprovnigen, rakt in i ormgropen, dom vinkade in mig med en honör.

Han ringde ett samtal, jepp helt ok att köra till och från besiktningen avställt, pappret låg bredvid så han kunde se att jag varit på bilprovningen.

Enda kravet var att man måste ha en giltig försäkring.
Lagtexten anger bara att man får köra en avställd bil till och från bilprovningen

man får leta bland rättspraxis och fallna domar för att se hur lagtexten tillämpas och tolkas i olika domstolar och av åklagare som avgör om fallet skall gå till domstol eller inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.