|
|
|
|---|---|
|
Har ett stort problem på bruksbilen. Den ger nästan ingen värme alls och nu är det ganska kallt ute.. Bilen = 328i touring -95/96 med 2 zons klima, manuell låda och sprucken vindruta ;) Förra vintern var värmen "ok" men inte mer i bilen, man märkte tydligt att värmen blev sämre när man låg på lägre motorvarv. Men var mest i stan och på tomgång vid riktigt kallt väder (-20 och kallare) som det var nått som störde. Dum som jag var/är förträngde jag problemet hela sommar/höst då jag ändå tänkt byta bort bilen nu efter nyår. Men pga nuvarande deppresion i världsekonomin och osäkert på jobbfronten har jag skjutit upp bilbytet tills jag vet om jag har ett jobb att gå till... Dålig värme brukar vara dålig cirkulation genom cellpaketet, så jag införskaffade en burk kylarrengöring och följde instruktioner till punkt och pricka. Fyllde på systemet med ny fräsh glykol och luftade det enligt verkstadshandbokens instruktioner (jag har kylaren med integrerat expansionskärl). Resultatet av att kylsystemet blev rengjort är att jag numera inte har nästan någon värme alls i bilen.. Vid låga motorvarv det vill säga, vid 5000RPM+ så är det jättebra värme (så var det även tidigare), men vid landsvägsvarv 2-3000RPM så cirkulerar det så dåligt att kupefläkten inte ens varvar upp på automatiken. Kände på kylarslangarna nu när jag kört med bilen, och IN-slangen till cellpaketet är lite halvvarm, den ena UT är halvvarm och den andra i stort sett kall. Testade efter det att känna på luften i utblåsen på passagerarsidan och den luften är lite pissljummen när man står på tomgång (iskallt på förarsidan). Bilen håller fin motortemp oavsett hur mycket man plågar den eller hur länge den än står på tomgång så pump och termostat verkar funka som de ska. Så nu är frågan, vad är paj. Tempsensorer, värmeventiler eller nästan stock i cellpaketet? Är ju inte helt skojsigt att komma åt slangarna för att spola igenom paketet... | |
| Har du kollat att termostaten öppnar och stänger som den ska? | |
|
som det står i posten: "Bilen håller fin motortemp oavsett hur mycket man plågar den eller hur länge den än står på tomgång så pump och termostat verkar funka som de ska." Och slangarna till och från kylaren känns "rätt" temp på. Så jag TROR inte det är nått fel på pump/termostat |
|
| Den går även upp i driftstemp "normalfort" även vid kall väderlek. | |
| Sitter In/ut slangarna till cellpaketet rätt? Testa att växla in/ut från cellpaketet det kan lösa ditt problem! | |
|
hmm jag förutsätter att de gör det, då det inte direkt är nått man pillar på. In sitter iaf i mitten |
|
|
Korrektion på sista posten, den som jag antar är in, dvs den från toppen är längst till höger. Höll på att dona idag och hade loss slangarna från cellpaketet. Testade blåsa genom det och det verkar inte vara minsta stock där. Däremot TROR jag att det är ena värmeventilern som är problemet. Mätte i kontakten och det verkar som att det funkar, iallafall fullt av och fullt på. På passagerarsidan är värmen nog att anse som normal, på förarsidan närmas obefintlig. Blir väl att testa byta värmeventilerna och se om det blir bra.. |
|
| Någon som vet vilken väg som vattnet cirkulerar? Sitter värmeventilen på inlopp eller retur? | |
| Jag hade exakt samma problem som dig,knapp värme på lågt varvtal,ljummet vid +4000rpm.Fick avluftat den rejält och voila! nu har jag kanonvärme igen! :) | |
|
Grejen är den att jag har bra värme på passagerarsidan, men just nu i princip ingen alls på förarsidan vilket gör det jättekul att köra bil i -25.. Har luftat enligt konstens alla regler men det blev ingen skillnad. Någon som vet vilken av ventilerna som är till förarsidan? |
|
|
Efter demontering och byte av värmeventilen så har jag nu finfin värme. Problemet var att tätningen till axeln i solenoiden hade svällt och blivit typ 10x större än den ska vara och pressats ner så att själva ventilen inte öppnade.. |
|
yttryck |
hej vart sitter denna värmeventil.,? jag har ojämn och svag värme i min 328 oxå ? är det krångligt att byta? kostnad? mvh igor |
| På torpedväggen ganska trångt och jäkligt till "bakom" insugningsröret. Går att byta utan att demontera nått annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.