|
|
|
|---|---|
|
Satt och kollade på en annons här på börsen Länk Så här skriver säljaren: "Switchtronic, Alpinas variant på automatlåda som kan växlas manuellt med knappar i ratten. I övrigt helt annorlunda programmerad än standard BMW-lådor med snabba växlingar och lock-up på samtliga växlar i manuellt läge." Stämmer det, alltså med snabbare växlingar och lock-up'en? I så fall, är det samma hårdvara i Alpinas automatlådor som övriga BMW? (förutom knapparna på ratten då såklart) Skulle det gå att använda sig av alpina mjukvaran i en icke alpina-bil? _______ | |
|
Jag vet inte igentligen, jag har fått höra att det ska vara samma hårdvara i växellådan men att det är en annan optimering, mjukvara. Växlar snabbt vet jag inte, när man drar på är den otroligt rapp i växlingarna, i lugnkörning vill jag nog att den växlar tidigare. Därav en relaterad fråga, som jag förstår min bil så har jag inte längre någon S läge, det är D eller så blir den manuell, jag måste använda knapparna, finns alltså inte möjligheten att spetsa till den bara lite, som på 528an tex utan allt eller inget. Men det är kanske så man ska köra en Alpina, inte vardagsfisköra som jag. Läste lite i bilens instruktionsbok, där stod att det normala är manuell men bilen fungerade också att köra i D läge för bekväm fart i kö eller stadstrafik, jaha? Det är ju en automat! /Christian Länk |
|
|
Det verkar som om E36 hade lite äldre automatlådor med lock-up enbart på överväxeln såsom 5HP-18 (A5S310Z): Länk Mvh |
|
| Chrisod: det är samma på min B10 finns inget S läge den går direkt över till manuell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.