AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.720

Värdering för "unik" 328iM cab -98?

Ja, som säkert många redan vet så stals min cabbe i natt.
Tänkte höra med erfaret folk hur man gör, jag har aldrig använt någon försäkring, hur funkar det?
Hur ska jag bevisa att just denna cabben inte är.. HUMMM, VAR en dussinbil?
Sedan jag köpte den så kan man följa min blogg nedan, jag har över 3600 bilder på bilen och massor med kvitton, servicebok osv. Historiken är klockren!
Saken är ju den att jag gör ju allt själv, har alltså inga kvitton på utförda arbeten utom service.
Är man en praktiker som jag så har man oxå praktiska vänner, dvs, man byter lite tjänster. Har alltså inte kvitto på alla delar jag monterat. Hur värderar man sådant?

Vad skulle vara rimligt att få för bilen? Jag inbillar mig att jag har rätt bra koll på det men en diskussion i ämnet ligger i tiden.
Man kan ju inte kolla på blocket och sedan dra ett snitt.. Bilen är betydligt bättre än sittet.
Har ju vunnit pris för bästa cab två år i rad bla.

Ja, det är bara att kolla länken nedan och sedan ventilera fritt. Alla förslag och tankar är välkomna!

///Micke
Min cabrio Länk
Det var riktigt tråkigt att höra. Det som är bra att du sparat alla bilder och har blogg m m. Detta bör kunna styrka att detta var en bil i bra skick. Samla ihop allting och skicka. Lycka till.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
locket är ungefär samma hästhandlarjox som bilpriser.?:)

Länk kanhända är ett "övre tak"?

Det viktigaste är att du har ett bra underlag och kan visa det för försäkringsbolagets värderingsman den dagen ärendet kommit vidare. Ingen annan än du och han kan avgöra värdet på bilen i fråga. Däremot är de ett gäng juste killar och tjejer, en del fd poliser mm som om de får bra underlag får det enklare att göra en rättvis bedömning.

Först gäller väl om de hittar bilen(förhoppningsvis oskadd), sen bedöms vad såsom görs med den.

Mvh
Asken
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
När jag fick min bil stulen härom året så samlade jag en massa kvitton, ringde verkstäder för att få kopior på de kvitton jag inte hade etc...
Försäkringsbolaget gör ingenting för än det har gått 30dagar och då så åkte jag till försäkringsbolaget med alla papper och nycklar.
Det enda de ville ha var nycklarna till bilen och så tog de en svartvit kopia på bilderna som de skulle scanna och skicka till den killen i stockholm som värderade bilen. De ville absolut inte ha mina kvitton eller servicebok eller något annat. Diskussionen om värdet togs över telefon och gick väl relativt smidigt jag fick 12% mindre än vad jag ville ha.
Jag hade IF som försäkringsbolag.
Några tips är: CD-växlare, navigator, etc måste sitta fast(måste använda verktyg för att få loss dem) ibilen för att de skall täckas av bilenförsäkring.
Detta tyckte jag var lite löjligt då hela min bil var borta.
Kolla vad som din hemförsäkring täcker jag hade ett oturstillägg som stöldbegärliga saker i bilen (Lite verktyg, navigatorn i det låsta handsfacket, CD-växlaren som inte var fastskruvad etc)
Var bara ärlig så kommer det nog gå bra.
Och gå och prata med skaderegleraren själv inte bara över telefon.(Det var hon som upptäckte att jag hade oturstilläget vilket innebar att jag fick ut 7000kr mer än jag annars skulle fått ut)
Jag hoppas att du får tillbaka din i oskadat skick och inte som min som hade gått som pundarbil i 45 dagar.
Hälsningar Lars
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Att bevisa att bilen var i utsökt skick kan ju inte vara så svårt med alla bilder och övrig dokumentation som finns, sen är ju bara frågan hur mycket hänsyn försäkringsbolaget tar till det. Om de verkligen tar hänsyn till skicket så borde du väl få någonstans mellan 90 och 100. Skulle väl tippa att din gissning ligger på de nivåerna också eller?
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Måste bara tillägga en sak till som jag vet att du hört oerhört många gånger innan, den ser ut att vara i sanslöst fint skick! Tycker själv att min är i riktigt fint skick men denna är ju helt klart strået vassare!
Det gör ju såklart bara denna historia än mer tråkig men ändå.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Detta är en riktigt sur historia!!! Visst - materiella ting går ju att ersätta till skillnad från liv oavsett vad det gäller, men jag vet ju hur mycket du gillar/gillade denna bilen. Jag resonerar som så att JAG hade inte hoppats att de hittar bilen. Inte i sådant skick att de lagar den iaf. Det som en gång varit stulet vill man inte få tillbaka. Att du är en ordningens man vad gäller alla utlägg och dokumentation på bilen kan nog vara till din fördel vid en ev inlösen eller lagning. Att du sen inte har kvitton på allt kan nog kvitta. En bild säger mer än 1000 ord...
Vad gäller värdering av bilar är det ju ganska svårt och speciellt i dagsläget kanske. FB kan vara j-vliga. Har inte fått nån bil stulen, men väl 7-8 inbrott och man får ju aldrig ut vad man lagt eller vad man tycker det är värt. Om FB kollar runt på annonser och ser att de här bilarna ligger på mellan 70-100K så misstänker jag att de i första skedet bjuder det lägsta eller närmre det lägsta än det högsta. De ska ju också tjäna pengar... Du har ju dock redan betalat in i premie (under alla år) mer än vad cabben är värd, men det struntar dom i.
Jag hoppas att allt löser sig på det sätt som är bäst för dig!!!!!!
/Kidde
Oavsett budet från FB så håll dig lugn, resonera sakligt...Om det behövs så prata med besiktiningsmannen/värderingsmannen...Kan nämna att en bekant fick sin bil stödkskadad för lääänge sen, FB första bud var ett hån, efter lite resonerande med värderingsmannen (bilen återfanns slaktad) så fick han tillbaka precis alla stålar bilen hade kostat honom i inköp+"förädling", trots att han hade brukat den i över 2500mil sedan inköp. Procentuellt skiljde det ca 25% mellan FB's hånbud samt det han fick som ersättning till slut. Bilen i fråga var precis som din "speciell" mycket väldokumenterad samt i klanderfritt skick...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kommer ni inte överens så kan du anlita utomstående värderingsman, där din dokumentation och blogg säkerligen är till stor hjälp. Värderar värderingsmannen bilen högre så får du det minus halva kostnaden för värderingen. Värderar han den till mindre får du det bolaget erbjöd från början minus hela värderingskostnaden.
Bilen hittad och står nu på BMW!
Mer info kommer under kvällen!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Skönt, grattis!
Eller vad man nu ska skriva, hoppas den inte är vanställd och att du kan trivas med den igen.
Har du hört ngt?
Ok, senaste nytt i bloggen! ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Beklagar eländet. Men jag måste säga att det var jävligt dumt att ha nycklarna liggande på bänken i samma garage som bilen förvarades. Ett garage är i regel tämligen lätt att bryta upp...
Hoppas bilen blir lika fin som den var innan stölden efter en tvätt, och att polisen får fatt på vem det var som stal den. Fy fan säger jag bara jävla tattare som håller på och stjäler, extra synd nu när din bil är (one of a kind)

Mvh
Ja, jag vet, korkat som faan men som sagt, ska man verkligen behöva ha lås på låset så kan man ju se till att hamna i en jävla bunker bara för att några långfingrade jävlar inte kan hålla fingrarna i styr!

Nu har han inte brutit upp låset utan antingen dyrkat eller haft nyckel och då hjälper det ju inte att det är ett garage eller en lägenhetsdörr!

Finns en del skador, återkommer med det i kväll.

///Micke
Min cabrio Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Om det är ett garage som du inte äger själv så finns ju risken att någon annan har nyckel. Det hade förmodligen varit mindre risk att bilen blivit stulen om den stod låst (larmad?) på gatan utanför Glassiären.

Men som sagt, hopppas bilen klarat sig utan OK.
Mer i bloggen! Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Jätte fin bil du har där Micke Olsson.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.