AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.482

Fläkten går på motorvarvet...varför?

Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
som sagt helt plötsligt går motor fläkten hela tiden...och den går på motor varavet?! någon som vet?!

//Magnus Tolf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta tag i fläktvingen och dra runt den för hand. Kopplingen skall slira med ett segt motstånd, men ändå gå hyfsat lätt att dra runt.
Misstänker att kopplingen har skurit och blivit stum. Om så är fallet får du vara mycket försiktig att inte varva upp motorn eftersom fläktvingen då exploderar av centifugalkraften och delarna gör då fula bulor i huven och kan skada kylaren m.m.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tidningstricket är ett bra knep för att kolla fläktkopplingen. Man rullar ihop en dagstidning och sätter mot fläktbladen, de ska då stanna av motståndet från den ihoprullade tidningen. Stannar den för mindre så är det fle på andra hållet, den slirar för mycket. Stannar den inte är den troligen skuren.
Obs! På tomgång.

------
BMW CS #04839

Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
ska kolla detta...tackar!!

//Magnus Tolf
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Skulle prova o snurra på fläkt vingen...helt stum, gick inte! Testade på en väns 528 snurrade jättelätt! Vad ska bytas...någon som har bild kanske?!
Tack!

//Magnus Tolf
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Fläktkoplingen ska bytas. kostar ca 1000-lappen har jag för mig
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kolla här: Länk Det är nr 2 på bilden Du behöver.
Kan vara ett helsike att få loss - hela klabbet sitter på en fläns, som är gängad med en stor mutter på vattenpumpens axel. Du behöver en stor u-nyckel/blocknyckel (minns inte exakt mått, kan vara 32 mm) och en bra plasthammare - muttern sitter som tusan, och det är omöjligt att få något bra mothåll så det enda är att slå loss muttern genom att klappa till i ytteränden på u-nyckeln med plasthammaren - 150 gånger eller så...... och slå för allt i världen ÅT RÄTT HÅLL! Muttern är nämligen vänstergängad, för att skruvas åt när det hela snurrar. Se även Länk
Visa användare
586
wdac
325i -05
fläktkoppling kostar inte många slantar beg.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Och varför i hela världen skall man köpa ett beg. del som sannolikt går sönder om några veckor/månader- betyder ju bara att man betalar dobbelt up för arbetet OCH delar i slutändan (är ju inte billigt då verkstäder tar 600-700kr/timme) om man nu inte gör allt själv. Dessutom tar skrotarna 1/2 nypriset för gud vet hur gamla delar...
Typiskt eksempel på besparningsförsök på fel ställe....

MVH
Sakke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag köpte en begagnad på skroten, så DrSakke får väl idiotförklara mig då, det bjuder jag på ;) Fläktvingen hade nämligen slagit i då kopplingen glappade i mitt fall så några hörn saknades så jag köpte hela kitet från en 530 som gått 5-6000mil. Min havererade vid ca 12´mil och vissa går hur länge som helst. Det går ganska snabbt att byta så det kan jag göra en gång till.
Omöjligt att hålla emot tycker jag inte att det är. Jag borrade två 12 mm hål i ett plattjärn och trädde över två av remskivans bultskallar. Det släppte direkt med handkraft, så min satt inte särskilt hårt.
Plastkåpan runt fläkten tar man loss och låter följa med vid bytet.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Anders-72: Idiot!!! :o)
Nejdå, man får ju göra som man vill, och som sagt tidigare-om man gör jobben själv så kanske det är OK. Däremot om man använder sig av verkstad så är det dumheter att försöka spara max 3-400 spänn på FÖRBRUKSARTIKLAR (fläktkoppling kan nog köpas på mekonomen för lite billigare peng än vad BMW tar?)
När det är snack om åtgärder som kräver verkstad, brukar jag satsa på lösningar som är de mest longlivade+att det bytes andra delar i området som kräver samma jobb (t.ex urtrampslager och uphängningsgummier vid kopplingsbyte ev. även packboxar, da man får ge f4n på att det börjar läcka direkt efter om man inte har gjort det.) - gäller iaf lite äldre bilar som har gått mera mil och man kan förvänta en viss slitage.
Brukar spara pengar i slutändan (nästan 7års M5 ägarskap lärde mig detta)
MVH
Sakke
köp nytt - var inte dumsnål på en sånhär sak.. :) dom som inte används på skroten och har stått ett tag är väldigt redan mer eller mindre taskiga i skicket... jag har hört att dom här fläktarna inte får läggas ner, utan måste stå uppräta för att någon slags olja/vätska inte ska rinna ut inne i kopplingen.... jag tror inte dom bryr sig på skroten om att ha dom ståendes..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det finns ju billiga kopplingar och behöver man inte byta hela fläkten är väl nytt att föredra, men med en BMW vet man ju aldrig vad man skall byta härnäst ändå ;)
Min begagnade har rullat ett par år och 3-4´mil nu så den har nog klarat sig ändå.
Håller med DrDakke i de fall man demonterar en del prylar för att komma åt att man då byter slitdelar som lätt bytes samtidigt.
Bytte själv stötdämpare utan att köpa lagringar samtidigt, vilket medförde en extra demontering och det är en del som skall loss. Man lär så länge man lever..
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Tack för hjälpen... Köper endast nya delar om nått ska bytas så de får nog bli o sponsra bmw! Kan de kosta o byta på bmw-verkstad? dom tar ju bara 1000kr i timen hehe?!

//Magnus Tolf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BMW tar 84$ enl. realoem så de ligger nog bra i pris. Waarwest tar runt tusingen, lite olika beroende på om det är 3 skruv eller 4.
Det bör inte ta mer än en halvtimma att byta, men det faller väl på någon ställkostnad eller min-debitering.
Det är ett enkelt ingrepp, men vill du inte göra det själv så finns det ju många billigare verkstäder som inte för den sakens skull är sämre..

Kom ihåg att vara lätt på gasfoten bara tills du har bytt.
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Tackar för svaren och kör med riktigt "lätt" fot nu =)
Kan denna ha något att göra med att de gnisslar när man drar igång bilen...trodde först att de va fläkt-remmen men när ja servade bilen sa dom att den såg frisk ut?

//Magnus Tolf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.