|
|
|
|---|---|
|
hejhej! nu är det så att ja ställde bilen för vintern. och nu när ja skulle ut och starta bilen så lös en lampa EML (elektronisk motoreffektreglering) vet någon vad detta är? har ingen lust att lämna in den för tusentals kronor om de kanske bara ett nåt skit fel? kan de va fukt i nånting? den har ståt sen ocktober ungefär! MVH:Jamie vem fan behöver Turbo? | |
|
Den tändes då o då på min förra 535:a, i mitt fall var det när jag gasade lite för hårt fast än motorn inte var riktigt varm. stängde av bilen o startade om den så funkade det alltid fint efteråt, |
|
|
okej men för mig så lyser den konstant även fast bilen e avstängd och tändningen av.. vem fan behöver Turbo? |
|
| Prova att ta bort batteripolen en timme för att nolla databoxen. | |
|
har gjort det.. :/ tycker det är konstigt för den lös inte när ja ställde bilen och ja va och starta den minst 3 gånger i veckan å sen helt plötsligt hade lampan tänds och batteriett va nästintill slut! nu lyser den konstant även när bilen är avstängd och nykeln ur. men bilen går som den ska ända skillnaden är just att lampan lyser.. men e rädd att nått ska pajja.. MVH:jamie vem fan behöver Turbo? |
|
|
Fel uppstår tyvärr, man blir alltid lika förvånad. Den funkade ju igår...) Jag skulle satsa på att plocka ur instrumenthuset och inspektera noga på kretskortet i detta. Läckande kondensatorer kan ställa till det när elektrolyt kommer ut bland komponenterna. Tidigare modeller hade batterier för SI-minnet som också började läcka efter flera års "bortglömd" drift. Förutom kondensatorerna, kolla även efter dåliga lödningar, speciellt runt större komponenter och de som blir lite varma. Se även mektips om byte av kondensatorer, brukar kallas SI-kondensatorer fast de inte har nåt specifikt att göra med serviceindikatorns funktion enbart. FP |
|
| Prova att rycka lite säkringar eller reläer tills den släcks och se vad den går till. | |
|
Man kan inte nollställa felminnet genom att göra bilen strömlös. Normalt lyser indikeringen bara när bilen är i drift för att visa att det finns nån störning i motorstyrningen. Kanske en felkodsavläsning kan ge upplysningar, det finns ingen säkring dedikerad enbart för indikeringslampan. Det faktum att den lyser med bilen avstängd är inte normalt, tyder på nåt fel i elektroniken i instrument eller annat, det är inte så troligt att det är ett "normalt" fel i motorstyrningen som indikeras. FP |
|
|
Intressant vad anser du är "minnet"? Om jag rycker min pool så har jag inga felkoder lagrade i minnet, dom kommer tillbaka efter en liten stund. Om felet sitter i panelen, borde inte lampan slängas om han rycker säkringen till denna? |
|
|
Jag tänker på felminnet via diagnosuttaget osv. Jag tänker mera på att hitta och eliminera felet, inte att eliminera symptomet. FP |
|
|
tacksam för alla svar.. men blir inte klockare för det.. själva problemet är inte att lampan lyser! problemet är varför den lyser har läst om andra som har samma problem men deras bilar har gått in i ett så kallat "nödläge" som gör att bilen inte har samma effekt som vanligt.. och enligt instruktions boken så har den ett samband med ASC (automatisk stabiletets kontroll) = anti spinn! men bilen har inte det så ja tycker det är konstigt att EML lampan ens kan tändas då? Och det ja tycker är konstigt är att den började lysa när bilen stog för vintern! skulle ut och starta bilen efter den ståt i en vecka ungefär och då upptäcker jag att lampan lyser! den har aldrig lysit förut inte ens med nyckeln i läge 2 när alla andra varnings lampor och sånt ska lysa.. vem fan behöver Turbo? |
|
|
EML (Elektronishe Motorleistungs regelung) är ett "summalarm" eller indikering för någon form av störning i motorns styrsystem. Det KAN innebära reducerad motoreffekt för att kunna ta bilen till närmaste verkstad utan att förvärra problem osv, men knappast i ditt fall i en bil som bara stått stilla. Det lutar mera åt ett helt annat fel som jag försökt förklara och som gör att just denna lampan tänds. I de nyare bilmodellerna med mera avancerade system osv, säg från 95-00 och framåt är det mera vanligt att motorn går in i nödprogram med reducerad effekt osv, det är inte ens säkert att funktionen finns i den motorstyrning som är aktuell i din modell. Att ASC/antispinnsystemen kopplas ur i samband med lysande EML-lampa och även vid andra problem har att göra med att bilen helt enkelt inte kan reglera effekten upp/ner tillsammans med separat bromsning osv när motorstyrningen har rapporterat en störning. I ditt fall har du ju inte dessa system men en EML-lampa som indikerar en störning/fel i motorstyrningen kan ju finnas ändå. Har du gjort diagnos ännu och läst av felminnet? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.