AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.350

Vad är det som gör mödan värd?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Tog en tur i natt och ställde senare bilen på karlberg. Under färden kom det där vinande ljudet av en pseudo-turbo att ljuda ännu starkare än förut. Jag lät skolans bilmek titta närmare på bilen denna morgon: "Växellådan, ingen tvekan om saken"...

Kvalitéten är skit, delarna dyra, försäkringen på ockernivå, den svenska avundsjukan relativ... Bilen börjar bli snygg att beskåda men den är ju byggd för att köras. vad är det som gör mödan värd egentligen?
-:BeeMWe:-
Du har nog fått tag i ett halft slutkört ex :(

Go
227
GoinLegit
325iC -93
hej,

du skrämmer mig kjelle.... dina inlägg e inga roliga att läsa... du skrämmer mig... du skrämmer mig för att du påminner mig om att det kan hända mig allt som har hänt dig...

:(

MVH
hrm...min låda tjuter lite, men det har inte blitt värre på de senaste 500 milen...

#232 i E28 registret
Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Kjelle-lille
Du kanske skulle ha tittat på min svärfars bil (323ic -96) iaf.
//Marin
Hej

Du verkar ha ett j***a oflyt med den bilen.
Lider med dig.
mvh Kent
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag frågade BMW's servare här uppe i byn, vad en växellåderenovering skulle kunna kosta. Spontant tyckte han att jag skulle fundera över om en bil som har ett totalvärde på 90.000 är värd en växellåderenovering för 20-30.000. Den tanken slog mig för länge sen, men jag var väl bara naiv att tro att jag skulle slippa undan.

Vad finns det för alternativ? Man kanske kan köpa en begagnad växellåda på bildelsbasen och plocka i den. När man ändå håller på så kanske det inte innebär någon merkostnad att montera något häftigare under knoppen... ;O)

Bilfirman som sålde bilen har lagt en TS-garanti t.o.m. 31 augusti. Kan den täcka växellådan om jag hinner köra slut den före sista augusti? I så fall är det mödan värt att få till en kanonrenoverad 10-åring för under 90.000
Ko
663
Koffe
320iC -93
Det känns ju dock lite dumt att gå ut för att köra sönder lådan... Tänk om du bara lyckas "lite" =)

Har du pratat med säljaren nyligen? De sa ju att de skulle fixa fel som uppkom innan 31/8. Även om lådan inte rasat än så måste ju även de märka att missljudet tilltagit, å då får de väl fixa det! Fast å andra sidan vet jag ju hur knepigt det kan vara att övertala dem om att det är just det de ska göra... =/

Lycka till, hur det än blir!

//Koffe
Vet inte om vi har exakt samma ljud Kjelle, men min bil "ska" låta som den gör. =) Det har den alltid gjort! Kommer ett vinande ljud från 2000-4000 rpm som låter skönt... Jag har alltid trott att det e ngt med motorn. Hoppas det inte e ngt!

Mvh Tobbe
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du lär väl utan problem få tag på en fin beg låda för under 5000:-? Bara att slänga dit (efter det att du slitit bort den gammla...).

Och du! Undvik löst sittande spoilers, vingar, ögonlock mm i fortsättningen. Eller flytta ifrån "kriminalträsk". Det verkar ju som om det inte går att ha någonting "utöver det vanliga" i S-holm. Tacka vet jag Söderhamn, här får i alla fall de flesta bilarna vara ifred.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Anmäl felet till firman där du har köpt kärran. Gör detta på en gång!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Gunneriusson, jag besökte Söderhamn för bara en månad sedan. Vet du någon bimmer som saknar sina GT-fälgar? Om inte så kan det ligga något i det du antyder. Jag längtar hem till byn i Dalarna. Där behöver inte bilen vara låst...
mm härliga Dalarna=)
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Håller med Gunneriusson här i Söderhamn får det mesta vara ifred...

//Cosmos
"4000rpm = körglädje"
E28 Registret #160
BMW:s växellådor är av kraftig dimension och behöver sällan renoveras. Hur långt har din bil gått Kjell? Har du dokumentation som styrker miltalet på bilen? Min före detta 320 -92 hade rullat drygt 17000 mil när jag sålde den och det fanns inte tillstymelse till missljud från varken motor eller växellåda.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
bjoerck, serviceboken är korrekt uppdaterad tom våren 2001 (i Tyskland) men inspection II är tyvärr gjord av "Micke" på specialbilar i trollhättan. Jag är lite fundersam över om han missade något under servicen. Med tanke på att han trodde missljudet kom från nya bromsbelägg, så kanske hans service inte är att lita på...
Enligt mätare 12100 mil
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jävligt oflyt håller med om att e36 serien har ganska tveksam kvalitet. Knarrar lite, gnäller lite och delarna går sönder minst lika ofta som på vilken bil som helst men skillnaden är att den är dyrare att laga.

Hur som helst är detta någotman får leva med. Väntar bara på dagen när man kan sluta leva på csn och frilans jobb och börja plocka ut nya bilar igen. En bmw ska köpas ny köras i 8000mil och sedan bytas mot annan ny bmw. Då slipper man alla problem.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Powerkjell: Dalarna är fint. Om jag inte fattat helt fel så köpte du fälgarna av min granne. Dom har han haft så länge jag minns. Du mötte väl honom på Mc-donalds. Han körde säkert en silver 328 touring, eller en silver volvo 745 ombyggd till 965 (eller nåt sånt).
Ko
663
Koffe
320iC -93
Deja vu =)
För inte har jag väl drömt att ni redan disskuterat det här =?

//Koffe
pg
63
pgg
530i -01
320d -01
Powerkjell: Kan du visa på att det är ett fel på växellådan, så måste bilförs. fixa felet, även om lådan inte har rasat ännu. I värsta fall kan kanske ett M-test "bevisa" att fel föreligger.
Hur de sedan renoverar kan du inte påverka, men ljudet skall bort !

/pgg
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Koffe: Du har helt rätt. Vi har diskuterat det förr, men vi kom aldrig riktigt fram till vem han hade köpt dom av. Och jag är lite nyfiken...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.