|
|
|
|---|---|
|
Jag försöker förstå om fjäderbenen på min E46 330xd -03 med M-chassie har blivit krökta av någon tidigare ägare. Bilen uppvisar en hel del tecken på att ha landat hårt eller passerat över en refug eller motsv. i för hög fart. Jag har hittat en del skadade komponenter i framvagnen men nu är det alltså fjäderbenen som gäller. Jag har hissat bilen och tagit en bild på hur ett av fjäderbenen ser ut: Länk Jag tänkte be någon här på forumet ta en liknande bild på sin E46:a med xdrive när det finns möjlighet för denne. På så vis hoppas jag kunna jämföra mot bilden på mitt fjäderben och se om det finns någon skillnad. Är det någon här som har möjlighet att göra detta? Ev bild kan mailas till karl.wagman-at-gmail.com Tack på förhand! /Karl | |
|
Förtydligande av min misstanke om skada i denna bild:Länk Skall vinkeln mellan röd och blå linje verkligen finnas där? Kuriosa: E46:an verkar vara känslig för islag i högre hastigheter. Bimmerfest har uppmärksammat problemet:Länk /Karl |
|
|
Jag tror det behövs lite mera förklaring, x-modellerna av E46 gick inte att få levererade med M-chassi från fabrik, vinklarna på drivaxlarna blir helt enkelt fel och slits ut i förtid är den förklaring jag har fått. Är det eftermonterat chassi? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jag kan ta en bild vid tillfälle, men en det blir i så fall tyvärr inte upphissat! En fråga i sammanhanget: Gick det verkligen att få M-chassie till E46 xi/xd ? I alla listor jag har sett så ingick allt utom just sänkta chassiet i M-paketen för 4wd-modellerna. Jag har ingen definitiv kunskap om detta, så frågan är uppriktig! == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Doh, Sörpan var snabbare med postningen av sitt inlägg :-) == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| Vad jag vet och set finns det inte till X modellerna | |
|
Stämmer säkert angående M-chassiet! Jag var nog lite snabb med tangeterna. Jag har bara M-pkt II på bilen. Det var väl dessutom 20 mm höjning på x-modellerna jämfört med bakhjulsdrivet? Ber om ursäkt för misstaget. Coleburn--> Skulle vara mycket uppskattat. Det borde gå att se vinkeln på ett schysst fjäderben även när den står på marken (hoppas jag). Allt data jag kan få är uppskattat! :) |
|
|
Jag vred bara ratten så mycket vänster det gick, stack in kameran i hjulhuset och chansade på att någon bild kan vara till hjälp. Det skulle ju vara mycket enklare ifall man hade haft den upphissad och kunnat rengöra prylar...men det här är vad jag kan åstadkomma nu. Bilderna finns här: Länk == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Vad schysst! Detta var precis vad jag behövde. Tack Coleburn! Om du inte har något emot en vända till ut till garaget så skulle det vara kul att få en bild på stötdämpartornet också. Målsättningen är att se om tornet är uppbuktat i ovankant. Jämför med hur mitt ser ut: Länk Jag fick direkt några frågetecken på hjärnan när jag såg bilderna, speciellt bild 7 och bild 14. På Coleburns 330 -02 så finns inte "uttaget" för däcket mitt på fjäderbenet. Är det någon som vet om detta kom till på 03:orna iom att jag har det på min 330? I övrigt så kan jag ju bara konstatera att Coleburns fjäderben är spikrakt, bedömt från bilderna. /Karl |
|
|
Det är lite svårt att få till exakt samma kameravinkel som på din bild, så jag tog några bilder ur olika vinklar så att du får jämföra. Bilderna finns på den tidigare länken, namngivna som vf-upper-*, dvs här: Länk == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Tack igen för hjälpen Coleburn! Dina bilder av fjäderbenstornet gav mig en bra referenspunkt. Nu kommer det förmodligen bli en hel del mätande i helgen för att se om höger och vänster sida av bilen har samma mått. Jag har sett att bakre länkarmsbussning sitter fästad i hjälpramen under motorn. Ska försöka lista ut något sätt att kolla om den har åkt på en smäll också. Återkommer även med nya bilder om jag hittar något nytt som är knas i framvagnen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.