AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.003

Fel på "soppaförbruknings-mätaren"

Hej hej!
Jag är helt ny på det här med BMW & har nu hittat ett fel, eller iaf en sak som jag tror är ett fel på min BMW 525i -91.

----

När jag kör så stannar "soppaförbruknings-mätaren" (är det ens ett ord?) på 1,8 vilket ju är en hel del. När jag trycker på ordentligt så stiger soppa förbrukningen precis som den ska göra på mätare. MEN, när jag sedan kör "normalt" igen eller till & med rullar så stannar den igen på just 1,8...

Varför är det så? Den kan omöjligt dra så mkt! Jag har räknat ut att den borde ligga på typ 1 liter milen när jag kör.

Vad tror ni det är som är fel? Ska den börja mäta från höger föresten? Alltså från 3 eller vad det nu kan stå där på sidan (har inte kollat så noga) eller kan själva grejen ha fått ett frispel & mäter bak & fram på nått sett? :S

Tacksam för hjälp & ideer!

(Jag letade under mekartips men då jag inte är så inne på det här med BMW ännu så fattar jag typ noll :P haha )
M-
20
M-Jamie
535M -1990
325 e46 -2002
hade samma grej med min 535a när ja köpte den då gick den inte ner under 1,6 men då nollställde ja den bara å sen dess har den fungerat :)

vem fan behöver Turbo?
Var det en digital mätare eller en analog-mätare?
Hur gör man för att nollställa den? :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag antar att M-Jamie med nollställning menar att man kopplar ur batteriet någon timme. Då nollställer sig all möjlig elektronik och det kan ibland hjälpa mot konstiga el-relaterade problem.

------
BMW CS #04839

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Janina, det är aldrig rätt visning när man står still ...
Programmässigt drar man ner förbrukningen till noll normalt, men egentligen drar bilen oändligt mycket när man står still med motorn på :o)
Det går åt soppa, men man kommer inte en meter ...
Elwe82:
hehe ja men jag menar inte att mätaren fastnar på 1,8 när jag står still :) Den stannar där när jag kör. Rullar jag nerför i en backe & släpper gasen så är det samma sak. Samma sak händer när jag frikopplar & rullar också.

Vad menar du med "programmässigt drar man ner förbrukningen till noll normalt.."?
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Jo, när jag står på tomgång så visar den momentana bränsleförbrukningsmätaren "0".
När jag kör så visar den hur mycket den drar per mil i just det ögonblicket.
Fast, om jag står still på tomgång så går det åt bränsle utan att jag kommer någonstans, eller hur? Det innebär att den tar oändligt mycket per mil. Eftersom den dock visar "0" l/mil så har man valt att visa det så.
Visst är vi överens om det ;o)
Elwe82:
haha jaha nu fattar jag! Det är inte lätt att vara född blondin vet du ;) haha. Tack för att du förklarade så jag slapp fundera så mkt. Nu har mätaren iaf "gått till sig" & visar som den ska igen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.