AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.891

Min bil rostar bort...

Sida 1 av 2
Har en e46 320 -01 som formligen rostar bort verkar det som.
Idag skulle en tvätt göra pärlan fin var det tänkt,men resultatet var inte det vanliga!
Först konstaterade jag att klarlacken hade släppt mellan nummerskylten och baklycktan från låset ock upp mot hö-hörnet av bagageluckan. Även en liten sektion från hö-hörnet upp på luckan är borta.
Har en högtrycktvätt som jag alltid använt att tvätta de bilar jag har/ägt sedan flera år tillbaka.
Sen för att göra dagen/kvällen värre så hittade jag rostbubblor på vä-framskärm strax ovanför skärmkanten. Tänkte det var läge att stävja mr rost's framfart ock slipade bort färgen för att hitta ....ja ett hål !?
Visst bilen är 8 år men att den håller samma kvalitet som farbror harrys Volvo Amazon från -62 är väl ändå......!?
Har läst massor av inlägg rörande e46:ans rostproblem ock visst min har samma trend även den med rost på huven ovanför framlyset på förarsidan.
Dessutom har a-stolpen på båda sidorna infekterats av något spindelliknande mönster?
Vad detta är under lacken törs faan ta reda på,nej vet inte vad man ska göra?
Har även sett att nyare modeller har problem med rost ock dyl.
Frågan är om bmw har större problem än ex mercedes hade för några år sedan?
Merca har vi detta laget hittat tillbaka till sin kvalitet ang rosten ock har rostskyddgaranti som är förbättrad mot tidigare.
Visst äger jag en bmw för att jag är fåfäng ock gillar prestandan,men priset för detta är att bilen inte klarar 10 år på svenska vägar trots ett bra underhåll?
Nä känns som jag inte tror på bmw kvalitet längre ock detta mina forums vänner blir kanske min sista bmw att äga..?
För kännedom har jag sedan tidgare varit i kontakt ( 2008-06 ) men bmw sverige ang de lackskador som dykt upp på a-stolparna.
Svaret var att de inte ersätter detta pga bilen ålder.
DMZ
Ska en bil klara att hålla emot rostangrepp,mm. Så fodras det bl,a ett fullgott rostskydd. Här snackar vi om Tectyl en rejäl underedsmassa under hela bottenplattan samt bakom inner skärmar,mm. Samt tunnflytande vaxer i alla hålrum.

Har själv en snart 21 år gammal E30, den är helt rostfri finns ej minsta bubbla i lacken. Vill tro att det beror på att den är rostskyddad vart 5:e år. Lämnar bort den till en auktoriserad rostskyddsverkstad.

Jag tror ej att E46 rostar mer än andra bilar, däremot är det vissa bilar som har ett undermåligt rostskydd. I bland helt obefintligt. Läste någonstan att förr i tiden på 80 talet så rostskyddades vissa bilmodeller med upp till 15L rostskyddsmassa. Enl uppgift från Vi Bilägare så är den siffran idag nere på några få liter rostskydd. Inte så konstigt att skiten rostar bort?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lackskikten har också blivit tunnare. BMW verkar också ha kittat karosseriskarvar innan ED-lack/elektrolyt vilket gör dessa fogar känsliga.
Tror att många av problemen på senare BMW kommer via lacken snarare än från insidan. Men visst är hålrumsbehandling och underredsbehandling bra för den typen av angrepp.
DMZ
Likaså är den "vattenbaserade lacken" av betydligt sämre kvalitet än den tidigare celulosalacken. Vilken numera är förbjuden.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har sett att vid omlackering används ofta en vattenbaserad kulör och en lösningsmedelsbaserad klarlack.
På bandet är det väl troligen vattenbas rakt igenom. Verkar vara svårt att få samma finish på ytan, med apelsinskal mer än normalt.
Att tectyla en bil är aldrig fel, men att tectylen motverkar lacksläpp...njae.
Om rostangreppet går från ytan ock in så har tectylen ingen betydelse.
Ock för att förstärka denna påstådda sak så är insidan av framskärmen skyddad av en inneskärm.
Problemet är sålunda lacken i sej självt.
Därtill klarlacksläppet som jag påpekade här ovan.
Galvsläppet som är känt sen tidigare påverkar också kvaliteten på lacken.
Nä att en e30 har bättre tålighet än en e46:a köper jag fullkomligt för det är sant.
Kvaliteten på plåt resp underarbete var vid den tiden bättre kanske beroende på giftiga tillsatser?
Se bara på färger för fasader till hus mm.
Dagens vattenbaserade färger börjar närma sej den kvalitet som färgerna innan förbuden startade hade.
Men det har tagit närapå 10år av intensivt forskande också,ock där har biltillverkarna lite att lära sej.
Vet inte varför just modell e46 drabbats så hårt,kanske är det outsourcningen av lackningen till polen som var problemet?
Hur som så känns det surt då det inte är bara jag som drabbats av detta enl tidigare trådar.
Har haft andra märken betydligt äldre än denna jag äger förnärvarande som inte visat liknande lackskador etc.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Högtryckstvätt på lacken!? Det låter en aning riskfyllt!

Då måste du väl hålla strålen en bra bit från ytan?
Annars riskerar du väl att vatten tränger in på ställen du inte vill tex under gummilister, in i dörrlåsen etc.
Och på vintern fryser dörrarna fast och du får inte i nyckeln i låsen (om du skulle behöva det).

Dessutom skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det höga trycket i ogynnsamma fall kan börja fläka bort färgen på ställen där du har skador i lacken.

Per L
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
DMZ:Cellulosalack är det väl knappast nån på 3ser forumet som har på sin bil hur än gammal kärran är;)

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visst känns det premium ?
Skämt o sido, E46 och E39 är ruskigt rostbenägna. Bilar som varit knappt ett år och rullat 1500 mil har fått bagage och huv utbytta. Detta är inte enstaka fall utan snarare mer regel än undantag.

Länk
Har inte sätt en gnutta rost på min E46:a, men man blir lite nervös när man läser sådant här. Men det måste väl spela rätt stor roll hur och var du anväder bilen också? hur förvarar man den, vilka vägar kör du på, osv.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Användandet spelar naturligtvis in, men det är mycket svårt att komma åt problemet som troligen ligger i att man ED-lackat/elektrolytdoppat kaross med dörrar efter kittning av plåtomvikningar m.m. D.v.s det är förmodligen kittat direkt på ren plåt och uppe på det ett tunt lager lack som inte står emot fukten.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
330n har inte en rostfläck, förutom en liten bubbla strax ovanför handtaget på bakluckan jag är lite osäker på. Med lite tur och rätt vård håller rostar det inte. Tyvärr vet man inte hur föregående ägare skött bilen alltid...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Tror nog dem var bättre förr,har en äldre och en 97- inte en rostfläck på någon,men ok dem tvättas för hand står i garage,men billar ska byggas för att klara vårt klimat eller?Man kan nog ifrågasätta viss kvalle på nyare bilar tycker jag.
STi
Stämmer detta att dom tidiga e46orna hade 6 års rostskyddsgarranti och dom från typ 03 har 8 el 12års?
ij
16
ijahman
325Xi Touring -03
Tror det är 12 år från och med -04.
DMZ
Stämmer gott att E46 har 12 års rostskyddsgaranti from 2004. Har dock hört på omvägar att detta ej gäller samtliga 04:or? Utan endast from ett viss tillv-månad.

Kan nog vara en god ide' att kolla upp detta noggrant innan ev,köp. Bilmodellen har ju helt uppenbara problem med div, rostangrepp. kan bli en mkt dyr deal om man satsar på en E46 from: 98-2003. Dessa årsmodeller saknar numera allt vad som heter gällande rostskyddsgaranti.
Ja va säger man ?
Bara det att garantiutformningen är bättre from -04 säger väl en del om kvaliteten för -04.a ?
Nu mer svara inte ens BMW sverige på de frågor man ställer ang problemet med klarlacksläpp,rostangrepp ock spindellack ?
Är väl för känsliga saker kan tänkas ?
Snackade med en handlare som har en 330 från -01 inne ock samma sak med denna, lovade att byta huv,skärm samr fixa bakluckan från rost.
Inget fel med detta,men vem faan vågar köpa ett lik ?
Hej!

Tråkigt att höra med rosten. Jag har själv en 328 Touring från 1999 som har lite rost på bagageluckan och aningen i nederkanten på en dörr. Angående BMWs kvalitet på just karossen så upplever jag att andra märken har "kommit ikapp". För ett år sedan skulle jag köpa bil och valde mellan BMW e46 Touring och Alfa Romeo 156 Sportwagon. Jag kollade på 4-5 bilar av båda märkena och med ungefär samma årsmodeller. Jag får nog erkänna att Alforna kändes snäppet fräschare i karossen faktiskt. Däremot har jag fin erfarenhet av BMWs tekniska kvalitet med ett antal Bimmers som alla gått över 20.000 mil och som ändå känts oförskämt friska mekaniskt så valet föll denna gången på en BMW ändå. Förutom nämnda rost är jag grymt nöjd med bilen och modellen som sådan.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Jag har själv lyckats förstöra klarlacken på nyare BMW med att spola högtryck på tok för nära lackeringen. Små stenskott har varit där lacken sedan släppt. Kan detta vara något som kan hjälpa någon undvika samma problem i framtiden hoppas jag att Ni inte behöver lägga 10kkr på en dellackering som jag tvangs göra. Förvisso finnes det korrosionsproblem, dock hänger saltet, sura nedfall och uppriven asfalt som huvudorsaker där.
Lycka till!
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
När högtryck slår emot nummerskylten och den vibrerar emot lacken(är skylten monterad med plastdistanser på baksidan minskar detta problem, inte alla ÅF har varit noga med detta vid nybilsleverans meddelade min Åfs lackerare) kan liknande skador uppstå som nämnt i första postningen. Inträffade mig... Är bilen vaxad vår och höst sedan ny?
Mvh
Asken
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ngn som har E46 med längre rostskyddsgaranti som har råkat ut för dem klassiska rostproblemen på motorhuv,underbagageluckan,dörrar mm?

Har bmw rättat till dessa problem på dem senare årsmodellerna?

Vore intressant o veta om man vill byta upp sig.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.