AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

fläkt funkar bara på 1 steg? e36

Min kupé fläkt går bara o använda på högsta ös så att säga, hade tnkt o ta bort den o kolla bakom om det kan vara någon kontakt eller dylikt. Men tänkte kolla här först ifall någon har samma problem som en själv, då det känns lite segt o behöva köra på högsta ös på värmen hela tiden då det låter så jäkla mkt enligt mig.
Bilen är en E36 316i -93:a.

Tacksam för svar. =)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är fläktmotståndet som brunnit. Typiskt symptom då fläkten jobbar utan motståndet på full fart.
Länk

/Magnus
Bostongurkan: Länk
Le
129
Leonid
135i Coupe
Jag har märkt av att det kan lukta bränt. Typ bränt damm. Jag kör fläkten som mest på 2an eller 4an.
4an då jag ska få bort imma och frost. Sen vrider jag ner till 2an för bra cirkulation. Sen såg jag den här tråden och jag vet att vid nåt tillfälle att det har luktat bränt i kupén. Och då slog det mig att det sitter 3 spiralmotstånd. Tre sycken för läge 1, 2, 3 och 4an som då är odämpad/fullt flås.

Och idag då så provade jag att köra på 1an och då började det lukta bränt, typ bränt damm eller nästan lite brända löv.

Jag köpte bilen för 2 månader sen och då hade den stått still i nästan ett år.
Är det så att motståndet är helt enkelt skitigt och när fjädrarna blir varma så stinker det bränt? Kan man göra rent detta tro?

Spiralmotstånd ska ju bli varma. Eller det håller kanske på att ge sig? Köpa nytt? Vad kan det kosta?

Tacksam för svar!
Mvh// Leonid

BMW-320I E36, M50 B20
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De blir varma och är det damm i kan det säkert osa lite. Ta isär och blås rent och passa på att putsa kontaktblecket lite enl. mektipset.
Är det att jag måste köpa nytt då för min del lr är det bara o göra enligt mektipset?
För som sagt, 1,2,3an funkar inte utan bara 4:de "steget".

Gjorde som den dära länken beskrev, dock så hittade jag aldrig den dära vita saken som man skulle dra ur, var runt o letade till höger o alla möjliga ställen vid alla kalbar o rubbet. hittade inte ett jota.
Så frågan är vafan det då är för något?
För som sagt var, min bil är en 316i E36 från 1993.
Kan det vara att det är olika där för varje modell? Han som gjorde guiden kanske har en helt annan bil så att säga?

O sedan för o tillägga så ser inte det inte ett dugg likadant där under.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.