|
|
|
|---|---|
|
Efter en reparation av kontakten för torkarreläerna (se sep. inlägg) skulle jag i helgen starta upp bilen. Jag får en varning om motornödprogram och man kan inte gasa utan gaspedalen är helt utan funktion och bilen går bara på tomgång. Har någon en förklaring? Vid arbetet under DME boxarna, så är man tvungen att plocka ut alla tre. Den mittersta är lite kortare men de andra två ser lika ut. Vad händer om jag har förväxlat dem? Egentligen skall det säkert inte gå, men man vet väl aldrig. Bilen har varit strömlös under en längre tid. Kan detta påverka? Finns det något knep om detta är fallet? Det är ju inte kul att köra 4 mil på tomgång till en BMW-verkstad! | |
| Sökt på nödprogram här på forumet?, finns en del skrivet om det. | |
|
Efter att ha varit "duktig" och i förebyggande syfte smort upp kontakt-don med elektronikspray så slutade min gas att svara och gick endast på tomgång. I mitt fall visade sig det att det var DME boxen som fått sig en kyss, det vara bara att byta. DME Boxen sitter i "fotändan" på de övriga 3 boxarna du ser, under inkommande kablage. Mvh Skalman |
|
|
Låter som ett elfel - här är det utan tvekan enklast att läsa av felkoder för att se var man ska "börja" . Ett enkelt sätt att återstarta systemet är att ta bort batteripolerna i typ en timma och sedan prova starta bilen - går det då har det varit ett tillfälligt glitch annars är det bara felsökning som gäller... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.