|
Sida 5 av 18
|
|
|---|---|
|
Matte Kvack. Idag sliter alltså biltillverkarna sitt hår under långa utvecklingsfaser för flera miljarder kronor, för att få fram en helt ny motorfamilj som de är jäkligt nöjda med om de lyckats få ner förbrukningen med 3-5%. Och så påstår du att de piller du kör på minskar med 1-2 dl milen, men då hade ju biltillverkarna kunnat spara en massa pengar och tid och bara köpt in ett par järnvägslaster med dessa piller och fixat en automat i bilen som pluttar i ett piller när tankarmaturen ger signal om att bränslemängden ökat med lämplig volym bränsle för ett nytt piller. Det hade ju gett bilen mycket lägre bränsleförbrukning och renare avgaser än att utveckla en helt ny och modernare motordesign, och kostat mycket mindre och gått mycket snabbare. Fundera nu på ovanstående och förklara sen varför INGEN biltillverkare i hela världen gör det. Fundera sen på om det ens är vettigt att tro att ett piller i bränslet i en frisk motor ska kunna ge 20-30% minskad bränsleförbrukning, när en helt nyutvecklad och modernare motorversion anses vara mycket lyckad i det avseendet om man fått ner förbrukningen med 3-5% jämfört med föregående motorversion? Jag kan liksom höra hur det skulle låta i mötesrummet när det ska diskuteras om framtiden hos biltillverkaren..... "Ja som alla vet nu så börjar ju våran nuvarande motorfamilj att bli väl gammal nu och hänger snart inte längre med i konkurrensen. Det har varit en mycket bra motor, men nu är det dags att dra igång utvecklingen av nästa generation av denna motorfamilj för våra konkurrenter ligger garanterat inte på latsidan. Vår arbetsgrupp för saken har under en tid undersökt sannolikt tidsperspektiv och kostnad för detta projekt till ca 3-5 år och en kostnad på ca 3 miljarder. Målsättningen är att få fram en ny motorgeneration som vi kan leva med i helt 10 år med möjlighet till viss vidareutveckling om så kan bli aktuellt, samt att emissioner och förbrukning måste bli helst 5% bättre än nuvarande motor. Ja jag vet, det är oerhört tuffa krav, men vi har inget val, vi måste hänga med i konkurrensen så är det bara... "harkel harkel ursäkta....." Va, vad vill du, vem är du...? "Jo hejsan, Reodor heter jag, ganska ny här så vi har kanske inte setts så mycket än. Jo det är så att jag har några piller här, små ena och kostar bara 30 kr ungefär. Man stoppar dem i tanken och sen........" Nästa kapitel av historien om Reodor och hans piller utspelar sig på Arbetsförmedlingen..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
BjörnB, ursäktar om jag var lite elak men jag tyckte det var solklart. Dr Tinnitus, -mycket vettiga inlägg. AVL är ett företag från Österrike, dom tillverkar även mycket av den utrustning som används i motorlaboratorium världen runt. Jag vill minnas att AVL äger MTC, kan minnas galet, det är inte så ovanligt... Skulle det vara syre inbakat i pillret är det ju skitbra, luftmängdsmätaren mäter upp en viss mängd men motorn får även en syretillsats av bränslet. -Perfekt! -Om man vill att motorn skall gå tunt och för hett, -och det vill man ju. En modern motor går iofs på lambdareglering i större delen av sitt arbetsområde, så visst hade man ett syreberikat bränsle så kan förbrukningen minska. Att det skulle finnas syre som skulle påverka är ju lite kul, Skulle behövas ett piller bra mycket större än tanken, eller bilen tom om det skulle ta något. Är ju bara runt 21% syre i luften, men det är en ansenlig mängd luft en motor drar i sej. Men det är väl kanske ett supersyre som bakats in.... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Kvack, du skriver ju på sida tre att du märkt att det rensar ut bra på nya motorer! Att amerikaner är bra på att hitta på nya saker är ju roligt i sej det med. Ska man generalisera grovt så är det väl inget folk som är sämre på att uppfinna saker i motorvärlden. Senaste uppfinningen därifrån är rullande band -montering. Det var ju ett tag sen. Det är dock det absolut bästa land som finns på att sälja magneter runt bränsleledningar, olja som renoverar motorn, vibrerande skärp för viktminskning osv. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
DRT..man kan inte ta 20-30% minskning generellt över bandet av motorer..minskningen beror ju på ålder/mil/avlagringar etc..och på nya motorer så blir nog minskningen mindre givetvis..Och vad gäller en påse med piller,så om du läser på motormiljös hemsida,så har de börjat med doseringsmaskiner till lastbiler..så de har nog redan tänkt på det.Åf sade också det då jag frågade honom hur det gick till.Han sade att det blir en massa,som smälts ner till rätt dosering beroende på mängden bränsle i tanken.Således är det påtänkt utvecklat för lastbilarna.. Galant.Vad gäller magneter så tror jag inte på dem..det är skitprylar för dumma jänkare ..sure.. Jag skall dock av nyfikenhet testa en annan sak framöver..Och galant påstår du att det endast är 21%syre i luften som vi andas,förstod jag dig rätt nu??? |
|
| galant:isf måste jag fråga dig om det finns mera syre i kall lugt,eller mera syre i varm luft.??kan du redogöra detta för kisen..Samt att om motorer är flödesbegränsade,hur påverkas de av varm/kall luft??? eller funkar de samma??Jag är bar nyfiken nu.. | |
|
Efter att ha läst denna smått mirakulösa tråd om bensinpiller får jag för mig att nivån , den rent tekniska nivån som inkluderar bevisbar fakta , har sjunkit ganska mycket i 7-serien forumet. Eller så är jag bara en sur och intolerant gubbe som systematiskt undviker nya tekniska landvinningar genom slentrianmässig trångsynthet........ Det är förvisso snart helg och man kan med lätthet få en abstrakt känsla av att vara "lite Wild´n Crazy" , jag kommer därför att fortsätta fundera över om jag skall våga mig över och titta in i 3-serien forumet för att se om gräset är grönare på andra sidan. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag känner mej lite för gammal att bli kallad kisen, men okej. Syrehalten är runt 21% i luften vi och motorn andas. Temperaturen är en faktor som inte direkt påverkar det. Men ju kallare luft ju högre densitet, därav mera syre (och allt annat) i kall luft. Det är ju en allmänt vedertagen metod att försöka få så kall luft till motorn som möjligt om man skall effektivisera/trimma den. En motor är ju så klart flödesbegränsad, både på sugsidan och avgassidan. Det är ju därför man bygger grövre avgassystem med mindre mottryck och insugssystem med bättre flödesegenskaper. Kan finnas en del att vinna både i effekt och ekonomi genom att man sänker pumpförlusterna. Wadel, gräset är väl alltid grönare på andra sidan :-) Jag är lite gubbe också, men en gubbe som lätt skulle slänga i några piller i tanken, tror de skulle kunna rengöra mitt system i 525an. Spridarbilden är säkert inte den bästa efter 34k mil så den skulle kunna förbättras med lite tillsatser. Men jag är så bekväm så jag tippar nog i ngn flaska från macken. Eller så jag min egen soppa, lite fotogen och isopropanol, kanske lite toluen om man ska vara riktig tuff. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Matte Kvack skrev först ________________________________________ Och galant påstår du att det endast är 21%syre i luften som vi andas,förstod jag dig rätt nu??? __________________________________________ Och sen _____________________________ galant:isf måste jag fråga dig om det finns mera syre i kall lugt,eller mera syre i varm luft.??kan du redogöra detta för kisen..Samt att om motorer är flödesbegränsade,hur påverkas de av varm/kall luft??? eller funkar de samma??Jag är bar nyfiken nu.. ___________________________________________________ Du, Galant turbo har rätt, det är normalt 20,9% syre i luften vi andas. Det är dessutom 20,9% syre i luften oavsett om den är -20 grader eller + 100 grader, men det tror jag inte du begriper helt enkelt.... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| toppen och kvävehalten är 78% "blink" men det visste jag inte heller.Ville bara ha din utveckling gällande flöde/luft/..men som du skriver så finns det en viss vinning av mera luft/syre genom att få så kall luft till motorn som möjligt (som alla vet) Fråga???då borde det väl realistiskt bli en bättre förbränning likväl om pillrena på nått kemisk sätt frigör syre/samt en annan kemisk process??JA??..och därav möjliggöra en effektförbätring/bränslebesparing. | |
|
Dr T hahaha jag vet inte riktigt om du skämtar Jag har ju skrivit att just procenthalten inte ändras. Det är antal molekyler syre per liter som blir högre. Därav mera syre i kall luft. Jag är ju förvisso en idiot men det här begriper jag :-) Kvack, Om du kollar i testrapporten så ser du att på en av punkterna så drar motorn 1328kg/h luft. 21% av det är syre alltså 278kg/h syre. Luften har en densitet på 1,2kg/kubikmeter. Blir ganska många kubikmedel luft eller syre det går åt med andra ord. Förstår ni nu varför jag tidigare skrev att pillret skulle behöva större än bilen? Det är absolut inte realistiskt med andra ord. På en bensinmotor som inte går på lambdareglering på fullgas skulle det bli en katastrof om det fanns så mycket syre i bensinen att det skulle kunna bidra till förbrukningen. Bränsleblandningen skulle bli för tunn och motorn skulle spika. Detta för att motorns styrsystem är gjort så att förhållandet skall vara på ett visst sätt, på låglast 14,7kg luft per 1kg bensin, det är lambda1. På hög effekt kör man med lite mindre luft i förhållande till bensin för kylningens skull. Detta värde blir ju helt åt skogen om man har syre i bensinen också. Givetvis kan det vara syre i pillret, säger jag ingenting om, men det syret har nog mera med den rengörande effekten att göra. Ni inser kanske att det går åt en hel del... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Matte Kvack. Svara gärna på det jag skrev om 20,9% Syre i luften.... Sen tror ja du har mycket begränsade kunskaper om förbränningsmotorer, ja om man nu går på djupet så att säga För det första så jobbar man mot en viss bränsle/luftblandning, ett Stökiometriskt värde om jag minns rätt nu i farten på 14,7:1 vilket är Lambda 1 och betyder 14,7 Kg luft per 1 Kg bensin. Bensin väger ca 0,7 Kg per liter vid ca 20 grader Celsius. Då en modern bensinmotor förbränner nästan 100% av kolvätena, alltså bränslet, så finns det i princip inte nåt kvar att förbränna om du via dina piller lyckas få in mer syre i förbränningen. Kommer det in mer syre så måste det även till mer bränsle och ev. korrigerad tändpunkt på aktuell lastpunkt. Man bör även ha klart för sig att det krävs en viss effekt från motorn för att orka hålla bilen i t ex 90 kmh. Det brukar vara ca 20-30 Hk med en modern bil. Om du då ligger där i dina 90 med din bil utan piller, så behövs säg 23 Hk från motorn. Den går som den ska och har en normal förbränning och ligger antagligen och reglerar mot Lamda 1, alltså 14,7:1. Om du då börjar köra på piller och det verkligen (vilket jag inte tror det gör) kommer in mer syre via pillren, så blir ju plötsligt Lambda-värdet fel, vilket betyder att styrsystemet måste reglera upp bränslet (antagligen då via funktionen "short term fuel trim, eller compensation"). Men då skulle ju i en perfekt värld motorn ge mer effekt, vilket skulle betyda att hastigheten bör öka med samma spjällvinkel. Då måste man ju lätta på gasen så att man återigen hamnar i ett läge där motorn levererar de 22 hästarna igen för att hålla jämna 90 kmh. Till saken hör ju nu, att en bensinmotor har en viss verkningsgrad som man inte förbättrar så där bara i ett nafs med ett piller eller två. Vilket då betyder att det krävs en viss mängd tillförd energi (bränsle alltså) för att få ut en viss effekt. Så behövs t ex 100 Hk så går det åt en viss mäng bränsle för att kunna producera dessa 100 Hk, och då blir det ju lite knasigt om man påstår att ett piller skulle ge mer luft och därmed tillföra nåt radikalt. Det blir i princip inte aktuellt med mer luft innan motorn nåt sin egen flödesbegränsning vad gäller gasväxling, och då brukar det behövas betydligt mer luft/syre än vad man kan få till med ett sketet piller innan det gör någon väsentlig skillnad. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Galant. Du fick in ditt inlägg 1 minut före mig, så jag höll på att skriva när du postade. Inget i mitt inlägg var riktat mot dig, utan endast till herr Kvack och de båda citeringarna var ju från herr Kvack. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Den eventuella vinsten i förbrukningen tror jag kommer från att det rensar upp lite helt enkelt, sot och beläggningar minskas. Spridarbilden blir bättre och därmed får man en bättre atomisering av bensinen. Det är en teori. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
DrT, jag läste nog lite för fort, ser ju nu hur du menade, vi svarade ju i princip samma sak där annars! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant. Vi skrev tydligen om varandra om nästan samma sak i mitt sista långa inlägg, om Lambda och det där. En annan sak att tillägga till det är att om ett styrsystem får ligga och kompensera med mer eller mindre bränsle för att det har svårt att pricka Lambda 1 med den kalibrering den har i bränsle/tändningsmatriserna från fabrik, så kan det uppstå ett följdproblem. Nämligen att om denna kompensering går utanför ett förutbestämt område under en längre tid än den den förutbestämda maxtiden, så sätts en Check Engine, vilket betyder en otrevlig liten lampa på instrumentbrädan med en motorsymbol. Den gillar inte besiktningen ... Jag skulle vilja vara så fräck att jag påstår att just att denna Check Engine inte tänds med dessa piller, är ett argument för att pillren inte tillför syre i någon som helst påverkande mängd. Moderna motorer är har så känsliga styrsystem att en Check Engine kan tändas bara för att en slangklämma är lite lite klent dragen så det blir en ytterst minimal läcka där luft smiter in eller ut efter LMM och därför inte registreras på rätt sätt. Vissa bilar har t o m två olika luftmångsmätningssätt i serie, där det alltså dubbelkollas att det den luft den första mätte är den som kommer även genom den andra, att alltså inget har försvunnit eller tillkommit på vägen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Transocean |
Länk |
Transocean |
Länk |
|
Herr Galantturbo: Jag skola försöka förtydliga mig. Det jag menar att det tar ett antal årtionden av gemensamma ansträngningar för att bygga upp, säg ett prima varumärke(Det vi alla åker?), ett land eller ett samhällssystem eller gud vet vad. Att sälja ut det är att tumma på kvaliten, minska säkerhetsmarginalerna samt att förstöra det såsom många arbetat häcken av sig för. Mvh Asken |
|
|
Galant: självklart menar jag att pillret har en renande effekt,därav en bränsleförbättring.Det står dels på motormiljös hemsida,sen har jag ju sagt att motorn går jämnare efter utrensning av skit i systemet.Så långt är allt ok.Sen är det dels en annan kemisk sammansättning av detta piller som jag ej vet/kan, som tillsammans med utrensningen möjliggör sänkt förbrukning.samt sänker hc värdena.jag skall med nöje redovisa allt nästa vecka då åf-killen lovat ringa mig,och gå in i detalj på pillrets funktioner ok. Det har med syre molekyler att göra,det sade han.Vet mera nästa vecka. DrT.en fråga bara..varför tänds inte check engine om man tar bort luftfiltret?? eller lägger en disktrasa som filter bara (vilket jag gjorde på en citroen jag sålde till en turk)..Då borde ju LMM få fnatt,och det har iinte hänt mig förut??motorn ställer ju in sig automatiskt,så varför skulle den inte kunna ställa in sig med pillret om det nu har bundet syre/kemisk reaktion som blir med bensinen i sig??Dvs snåla lite. |
|
| Roligaste tråden på länge. Mera Åsa-Nisse piller och Aspirin i tankar och trådar!/ Lustigkurren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.