|
|
|
|---|---|
|
Fick nedslag på höger spindelled på besiktningen. Nu kallar dem det på besiktningen, de flesta andra verkar kalla saker och ting annat. Om jag köper en styrled, är jag då "covered" så jag kan byta den, eller? Jag vet inte, såg inte hela förloppet, men jag tror det var i övre delarna det glappade iaf. Vad ska jag tro? | |
|
Spindelleden sitter i länkarmen längst ut och är integrerad i denna. Pos.5.Länk? (vid muttern pos.10)model=AM31&mospid=47638&btnr=31_0404&hg=31&fg=05 Med lite bök tror jag det går att byta bara spindelleden, men det vanligaste är nog att man byter hela länkarmen. Styrleden är något annat, så har du inte fått någon anmärkning på den så är den ok. |
|
| Sorry, jag splittade länken med lite copy/paste. Då provar vi igen :)Länk | |
|
Fast 323iA Touring -98 är väl mest troligt en E36, och i så fall är det lättare att byta bara spindelled än det är på E46. Länk |
|
|
Oj, jag missade att det var en touring. Bra att Adelson är vaken idag, för jag verkar inte vara det ;) |
|
DMZ |
Vet ej hur pass krångligt det är att byta spindelled på E36. Men handlar det om pressning,mm, så skulle jag helt tveklöst lämna över jobbet till en kompetent verkstad. Vad många hemmafixare tycks ha missat är att spindelleden måste monteras i ett visst läge, annars flexar den åt helt fel håll. Detta kan få förödande konsekvenser på väghållningen. Dessutom bör man ha en kraftig verkstadspress som pallar några tons tryck. GLÖM allt vad som heter skruvstäd & hammare. |
|
Tack för era svar!!! Fan, kungligt att få lite tips från andra entusiaster :) Jag fick dock tips om Harry Pull, på Holländargatan, nästan där jag jobbar. Supertrevlig snubbe, vi snackade i minst 40 minuter om olika erfarenheter :D (jag är mest hojmek, men han har koll även där) Runt en tusing, delar och montering, + att han besiktigar bilen! Låter skitbra, tycker jag! Så jag ska åka dit och låta honom ordna saker. Kul som fan att få kontakt med en riktigt bra mek som dessutom tar sig tid med sina kunder. Kolla in det, jag hör av mig när jag fått det ordnat, om det innebär delar, byte, besiktning så finns det knappast nån som ens kan tveka! :D Kanonsnubbe, verkligen. |
|
DMZ |
KANONBILLIGT ;-)) |
DMZ |
jesseboy: Ett tips: Om spindelleden på höger sida är dålig, så är det bara en tidsfråga innan vänster sida också ger upp. Slå två flugor i en smäll, och byt båda två på en gång. Eller ännu bättre byt alla fyra. (det gjorde jag) |
|
DMZ: Ja, känns lite dumt att inte samla jobbet på ett tillfälle. Eftersom bilen jag köpte och inte haft chans att kolla faktiskt var mkt bättre än jag trodde, dessutom kan man hitta kanonmekare, så... Man börjar nästan leta efter nåt att bekymra sig över.Ska byta det som behövs, sen ska jag, när jag hinner låta min käre vän billackeraren gå lös på den. Finns 2 små angrepp av rost. De finns inte efter vi är kvitt :) Men, som du säger, lika bra att ordna hela, bättre än att ordna hälften. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.