AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.693

518 E34 M43 motor. Rusande tomgång

pa
26
patienten
518i -95 E34
518 E34 M43 motor. Rusande tomgång.
I flera års tid har jag haft problem med min tomgång på bilen. Nästan alltid så rusar tomgången när man kör. Ibland kan motorn beete sig helt normalt för att nästa körning så rusar motorn. Det är lite olika också beroende på väder. På vintern är detta problem värre.

När motorn rusar så hamnar varvtalet allt mellan 900/Rpm - 3500/Rpm Ibland kan den hålla sig kvar i ett högre vartal under en längre period 1 timma och mer. Ibland håller den på i korta stunder 5sek - 2min.

Ytterst jobbigt när man står vid ett trafikljus och väntar på grönt ljus. Och det här problemet tar bort hela körglädjen med bilen dessutom.

Jag har aldrig brytt mig om att kontrollera problemet med BMW, men nu tänkte jag ta tag i det här problemet och bli av med det.

Tacksam för svar.
Hälsningar /Viren
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter som en kärvande gaswire... Kontrollera så att fjärdrarna som trycker tillbaka gasspjället inte är geggig. Det är lätt hänt att olja och skit fastnar där och stör fjärdrarnas funktion.

__
Min bil:
Länk
pa
26
patienten
518i -95 E34
Tro mig, jag har kollat det hur många gånger som helst. Problemet verkar vara ett elektroniskt problem, som om det är någon givare som är trasig!

Det här problemet händer utan att jag ens sätter foten på gaspedalen... alltså motorn rusar helt av sig själv.

Hälsningar /Viren
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Kan det hjälpa att koppla bort batteriet över natten så ev adaptiv programering nollställs?
Vet inte om en 518 är så smart, men det skadar inte att testa.

/Anders C
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, kolla att dina insugsgummibälgar och att alla andra slangar runt insuget är hela...
Du kan ju prova med startgas och "gå igenom" alla slangar/bälgar runt insuget med gasen när tomgången är normal och du har läge att göra detta..
Inte säkert att du finner något fel med startgasen TROTS att slangar/bälgar är defekta, men prova iaf..

Kan ju vara en hel del annat såsom defekt gasspjällskontakt kanske,felaktig kylvätsketempgivare till motronicen..osv..

Jaja...lycka till iaf.

Mvh Janne.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara idé att göra rent tomgångsventilen i diesel el. likn. och droppa i lite tunn olja och känna så att sliden löper lätt i den. Kanske den fastnar och orsakar rusande tomgång.
pa
26
patienten
518i -95 E34
Tack för tipsen

Jag ska kolla det där med "Batteri", "insugsgummibälgar", "gasspjällskontakt" osv. Kom med fler förslag om ni har, så är jag tacksam.

Hälsningar /Viren
pa
26
patienten
518i -95 E34
Jag återkommer med svar när jag har fixat felet.

Förmodligen måste jag till BMW och be dom koppla in datan för att se om det dyker upp nåt fel med hjälp av den.

Hälsningar /Viren
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det KAN vara så enkelt att spjällägesgivaren är feljusterad. När gasen släpps helt, ska en 'tomgångsbrytare' tala om för motorstyrningen att det är tomgång som gäller och tomgångsventilen/tomgångsmotorn ska 'ta över' och reglera varvtalet.
Om spjällägesgivaren är feljusterad (eller trasig) så signalen för 'helt uppsläppt gaspedal' aldrig når elektroniken, kommer tomgångsventilen att vara helt 'lealös' och hamna i godtyckligt läge (ibland stängd, ibland öppen).
Möjligen kan en felkodsavläsning eller 'live-data' med hjälp av en diagnosdator (BMW DIS, som alla BMW-verkstäder har, eller någon enklare 'amatörvariant' som CarSoft) direkt peka ut felet.
pa
26
patienten
518i -95 E34
Det verkar som du vet vad du pratar om. Jag upplever felet så som du beskriver det också.

Är det OK att jag printar ut texten på ett A4 och visar BMW verkstan, för jag kommer aldrig komma ihåg din beskrivning i huvudet?

Hälsningar /Viren
Bu
63
Bulan2
523i -98
Jag har också problem med rusande motor vid tomgång, men det varar endast 2-3 sek. Låter lite men obehagligt att motorn lever sitt eget liv.
Bara haft problemet nu på vintern och nästan alltid vid regn.

Hur går det för dig Patienten, har du löst problemet?
Mvh Bulan2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.