|
|
|
|---|---|
|
Fick punktering nyss på vänster bakdäck på min 528 E39, testade med "däck på burk" men hålet var så pass stort att skummet rann ut efter ett tag. Hålet är dessutom på sidan så reparation är inte att tänka på. Jaha, då ska man alltså köpa minst ett nytt däck. Måste man byta bägge bakdäcken då? Mönsterdjupet är bra och däcken är fräscha så det skulle ju vara kul om man slapp handla fler än ett däck. Måste jag hitta exakt samma mönster och märke om jag bara ska byta ett däck? | |
| Sålänge det är bakdäcken så räcker de att du byter ett! Hade de varit fram så är det alltid bäst att byta båda pga balansen.. mvh tim | |
| Ok, det låter ju bra! Däckmönster då, måste det vara samma som det andra bakdäcket? | |
| Du måste ha samma märke/modell på samma axel. | |
|
Beror väl lite på hur sltina dina däck är.... Om det är hyffsat nya är det väl OK med bara ett nytt men om däcken är i slutet av sin livstid skulle jag köpa två nya annars kommer du ju alltid ha olikt slitna däck. Kanske inte spelar någon jättestoor roll men ... Kan ju bli helt tokigt om det ena är sprillans och det andra är nästan slut. Halka, vattenplaning osv. Niklas Fransosen |
|
|
Ser att jag inte läste din fråga fullt ut, sorry. Då är det som redan sagts det enda du ska hålla i tanken att det är ett likadant däck.... Surt hur som att behöva köpa ett däck... Niklas Fransosen |
|
|
Lus: Fel! Bandit: Är det andra däcket ok så skaffa du lugnt ett nytt eller ´kanske ett likadant beggat? Det som gäller är att du måste ha däck av samma typ! Dvs sommar, vinter, dubb, radial, diagonal osv.. Glöm det om att du måste ha samma märke och modell |
|
| E36: jepp, my bad, iaf enligt vv.se. För säkerhets skull ringde jag transportstyrelsen, men de kunde inte ge ett klart besked. Slår dem en signal till imorrn :) | |
|
Fick tag på ett billigt sprillans däck (udda) men nu dagen efter bytet så gnisslar och tjuter det som fan från nånting på hjulet när jag kör. Lät absolut ingenting igår. Vad kan det vara? |
|
| Om ljudet uppkommit efter montering av nytt däck skulle jag misstänka klistervikter på fälgen som tar i bromsskölden eller oket på insidan. Kolla om det finns vikter som har repor i rotationsriktningen på sig. | |
|
Det sitter en klistervikt på insidan, men den ser helt ny ut fortfarande. Inte en repa. Jag fattar inte, nånting är det ju som skrapar emot nåt annat, det hörs på ljudet. Fler tips? Däcknissen som bytte däcken håller till några mil härifrån så jag slipper helst åka dit igen... |
|
|
Jag tror du bara fått nåt gruskorn mellan bromssköld och skiva? Däcket är väl samma dimension? Mvh |
|
|
Japp exakt samma dimension på däcket. Jag tog en testsväng nyss, inte ett ljud på 5 minuter. Och sen började det gnissla lite lätt igen... Fan. |
|
|
fram med domkraften och lyft upp den så du kan snurra på hjulet. Då märker du snart vad som trilskas. Kanske fick du ngn ny hjulbult som är för lång? Fick däcken monterade på däcksverkstan en gång, då la de på för långa bultar, kom inte en meter... Den satt bergfast. |
|
|
Det sjuka är att om jag låter bilen vila några minuter så har ljudet försvunnit. Det kommer gradvis tillbaka efter 5-10 minuters körning. Acceleration och hård inbromsning hjälper ett tag, men inte i längden. Jag får väl ta fram domkraften som Hubbe325 sa och kika lite... |
|
|
Okej, nu har jag lyft bilen och kommit fram till at ljudet kommer från vänster FRAMdäck. Precis efter att jag bytt vänster bakdäck. Mycket konstigt, men skit samma. Hjulet går lätt att snurra men det låter som att nån liten sten eller nåt skit sitter fast mellan skiva och ok. Testade att banka och skrapa lite men jag fick inte till det. Finns det nåt trix för att fixa det här själv eller ska jag lämna in till verkstan? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man brukar kunna backa bort stenar som fastnar mellan bromssköld o skiva om man gör det med en gång när ljudet uppstår. Angående däck, bara för att det står samma dimension på däcket och lika mycket slitet, så betyder det inte att det är samma rullomkrets på olika däcksmärken, vilken kan ställa till växlingsproblem om man har automatlåda om man har dom på samma axel. Speciellt fram har jag noterat exempel på vid flera olika tillfällen. Även förstort slitage på däcken, mellan fram o backaxel kan ställa till det också, limiten är 5% och limiten blir ännu mindre när man svänger bara för systemet kompenserar för detta också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det verkar faktiskt som att det fungerade ändå, nyss provkört en runda och inget ljud! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.