AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.567

Oljebyte 530 E39 tips behövs

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, jag har en 530 - 01

Oljebyte är 2500 mil, det tycker jag är lite långt, tänkte byta nu vid 1250 mil
Vad ska jag ha för olja, jag vet att Bmw har castrols longlife SLX eller vad den heter, men om man bara ska ha oljan 1250 mil till behövs kanske inte den bästa oljan ? jag vill inte heller ha biltema olja, är det enkelt att byta olja ?

Jag har bytt på andra bilar det borde väl vara samma enkla procedur ? något spec man ska tänka på ?

Vad kostar oljefilter hos bmw ?

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns massor med tips om just oljor i detta forum...Kontrollera i "sök inlägg" är mitt ena tips :)

Jo, 2500mil stämmer ju inte riktigt, utan det är ju antal liter förbrukade som gäller...dvs du har ett oljebytesintervall på 2500liter bensin förbrukade..

Byt till en olja som motsvarar den kvalité som du nu har i motorn...
Titta i instruktionsboken vilken oljespec(kvalité/klassning) som du kan ha..

Men en helsyntet är ju absolut att rekommendera, typ någon Valvoline,Castrol(undvik Magnatec dock, varför?>>>Finns svar på forumet i den frågan), Mobil om du vill ha en "säker" olja(lite dyrare dock generellt sett), men detta är inget krav utan du skall främst se efter att det är en "fully syntetic" + att klassningen stämmer med vad instruktionsboken skriver...Viscositeten då?...Tja, 0W-30,0W-40,5W-40 är lämpliga oljor nu på vintern..

Longlifeoljor behöver du ju då inte ha egentligen när du nu byter oftare än rekommenderats..

Jo, det är enkelt att byta olja :)
Filtret går väl på ca 120-130 spänn hos BMW, se bara till att du har en hylsa som räcker till på oljefilterhuset(kan vara större än du kanske har i dagsläget i din verktygsarsenal, jag har en hylsa på 36mm till filterhuset till min 523:a iaf, troligen likadan dimension till ditt hus ).
OBS! dra inte sönder plastlocket på detta oljefilterhus bara, dvs dra åt "lagom".

Jaja...men som sagt, det finns massor att läsa i forumet om just oljor.
Jag tycker du kan börja med att läsa det, men det tar ju "en dag" att gå igenom allt...minst ;)

Mvh Janne.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, tack för svaret

Självklart har jag sökt och läst flera trådar, men tycker inte jag fick svar specifikt på det jag undrade om.

Ok med tanke på att bilen drar ca 1.2 liter så borde det bli ca 2000 - 2100 Mil, jag känner att det är alldeles för länge , va tycker ni.

6.5 liter verkar tanken rymma iaf, kollade på

Motor Castrol Edge sport helsyntet 0W-40 . 761 för 4 liter, kostar ganska mycket då.

Vad menas med sport ? det är ingen longlife olja men det behövs inte i 1000 mil som sagt.

Ok brukar oljebult ingå ? lätt att dra av den ?

mvh

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Själv tänker jag prova Mobils New life 0W-40 nu. Den är LL-01 godkänd.
De har även en "Arctic" 0W-40 som är LL-01.
Jag tror egentligen att en bra syntetolja håller så länge som de långa intervallerna ger, men att den får gå så länge under flera årstider gör att den samlar vatten i stor mängd. Pappersinsatsfiltret har troligen kortare livslängd än oljan också.
Är en av de många som haft problem med frusen vevhusventilation.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, ok, vad kostar den då ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående oljebulten....
Du menar den som sitter i tråget förstår jag..
Nja, den drar man inte av normalt sett, men visst, det kan väl hända det med.
Man drar inte heller den bulten "för kung o fosterland", utan med lite känsla.
Det finns åtdragningsmoment som man kan följa i säkert Haynes eller annan liknande "gör det själv handbok", men bl.a. till den bulten bör man klara sig utan att veta exakt moment, och för den delen behöva ha en momentnyckel..

Jag menar på oljefiltertoppen..dvs det locket som är i plast.
Där finns också ett "momentmax", men inte heller där behöver man detta(om man har normal "fingertoppskänsla/handledsfeeling").

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag vet inte vad den kostar. Jag har kört med SLX 0w-30 innan och den är ju inte gratis (ca 140-150kr/lit) så jag gissar att det blir något liknande.
Transocean
Locket på oljefilterhuset kan man med fördel dra med handkraft utan verktyg.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, att dra locket för hand är nog en bra idé. Automatisk momentbegränsning. Har för mig att det står skrivet något litet löjligt moment på locket som inte alls relaterar till nyckelvidden. En momentnyckel för 1/2" el. 3/4" fäste går förmodligen inte ens att ställa så lågt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ja jag tänkte på den till tråget, filtret drar man ju åt med feeling

Ok 150 kr litern lät inte dyrt ? vart va det någonstans, jag kollade på bmw dom skulle typ ha 250 kr litern , på mekonomen kostade ju castrol sport som jag skrev tidigare är runt 190 kr litern.

Kan man byta luftfilter enkelt också eller sitter det bökigt ?

mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, har bytt 2ggr hitintills på min E39 och det var inte mycket kraft som behövdes efter "handåtdragningen" för att det skulle kännas "rätt", det skall medges..

Kändes nästan som overkill att ta fram hylsan, gick kanske att dra åt någon/några mm efter handåtdragningen...det blev nästan "stumt" redan med handen :)

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte vad för moment som gäller för pluggen. Det brukar följa med en ny alu- eller kopparbricka till den med filtret som man skall byta när pluggen varit ur.
Luftfiltret drar du ut som en byrålåda, ungefär lika enkelt som att plocka fram nya kalsonger alltså :)
Priset gällde SLX hos bl.a Waarwest.
Det går att importera billig olja från mapodo.de också. Runt 80:-/lit för SLX.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byte av luftfilter klarar nog alla av....bara ett par "fästklammer" du trycker in och sedan så drar du upp filterlådan och demonterar filtret..

Rengör gärna luftfilterlådan innan du monterar ett nytt filter..

Mvh Janne.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
ok doki, vart sitter luftfiltret ?

M jag läste lite i tråden om Mapodo, men fick ingen klarhet om det var bra grejer eller inte.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Går inte att missa :), sitter framme vid kylaren i vänstra hörnet i motorrummet s.a.s..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.