AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
814

Hur fixar jag handbromsen?

Tja.

Handbromsen på min 323 har fungerat dåligt så jag kände att jag var tvungen att kolla upp vad som stod på. Tog bort skivorna på båda sidorna och beläggen var tyvärr helt slut. Bara metall kvar!

Köpte en ny sats med nya monteringsdetaljer, som passade utan för stora problem. Slipade inuti skivan och satte dit den. Spände ut backarna och skruvade sedan tillbaka några knäpp...

De första milen lät det lite men sedan jag värmt upp dem så rullade det lätt.

MEN fortfarande ville den inte nypa riktigt så ja värmde på lite mer utan resultat. Tog då in bilen idag och lossade wirarna framme vid handbromsen och spände upp backarna igen där bak. Låste och spände sedan vid handbromshantaget.

Detta ledde till ett bättre resultat (hjulpen nöp) när ja provade på mycket hal is men fortfarande känns det mer som handbromsen suger sig fast och inte nyper till som man vill.....??? På grus rullar ändå bilen , suck :(

Tänkte prova att värma lite imorn igen, ca 20 mil till jobbet.

Vad mer kan jag göra?? Jag har slut på ideér själv och behöver er hjälp!!

Tacksam för alla svar!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att hävarmen mellan backarna skall jobba i sitt optimala läge, släpp spänningen vid spaken helt, justera på kugghjulet bak till det låser, backa ca 10 snäpp. Justera sedan vid spaken tills det tar på 2-3 knäpp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.