|
|
|
|---|---|
|
Nu vänder ja mej till alla diesel experter här på autopower o hoppas ni kan ge mej några heta tips?!.. Jag slängde över en manuell låda på min 525tds automat -92 i veckan o operationen gick smärtfritt tills ja skulle starta bilen? nu är den segstartad jävlar och misständer o knackar o är så pass slö att du knappt kan backa ur den från garaget?!..Har kollat givaren till svänghjulet, provat med en annan givare oxå utan resultat! plockade även ner lådan igen o satte dit automat startkransen o provade men icke de vart samma resultat. Vad ja har förstått o enligt bmw så ska de funka med den styrboxen som sitter i ?.. Ingen spridarlampa lyser i istrumentet!.. Däremot när ja har motorn igång o plockar bort den tvåpoliga kontakten som sitter på dieselpumpen så händer de inget, antar att den har så pass stor nytta till nått så att de ska märkas när men kopplar bort den?... Bilen gick kalas innan ja bytte låda?.. Någon som har några tips?? Tack för svar / Daniel LoowBeemer =D | |
| nån som har bytt från automat till diesel som har lyckars utan bekymmer?? | |
| från automat till manuell på diesel? | |
|
Det låter som om du missat något på vägen alternativt att pumpen flyttat sig något. Kolla alla sladdar och slangar innan du ger dig in och börjar ställa pumpen (se vidare min länk "lyckat pumpbyte"). De fenomen du beskriver låter identiska med dom jag hade nämligen... Lycka till! -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
När kompisen bytte vxl-låda på sin bmw så lirkade han på svänghjulet när han skulle få dit lådan. detta gjorde att pumpen "hoppade" en kugg. hände nog när motorn drog lite baklänges. mojje |
|
|
Tungt värre! Jag har precis samma problem. Även jag gjorde misstaget att backa motorn något, fick tipset att göra så ifrån en "förstå-sig-påare". Jag har rivit allt och då menar jag allt. Toppen är renoverad, pumpen är renoverad, alla tänkbara givare är provmätta och rengjorda... Motorn skiner och blänker som den vore ny numera. Jag har pratat med både BMW och El & Diesel, men ingen verkar ha någon aning om vad det kan vara. Någon annan kanske har en bra idé? -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
| Jo de kanske var så att man lyckas vrida motorn något. men ja provade även o byta dieselpump i samma veva, men inget hjälpte, så ja bytte hela motorn istället! Ingen på bmw verkar fatta nånting, men vad jag har förstått så måste man få bort allt som hade med automaten o göra, all el o styrboxar eftersom systemet går in i en ett nödprogram vilket gör motorn slö o knappt körbar!! | |
|
Det lät drastiskt att byta hela motorn... BMW må vara kunniga i vissa fall, men när det kommer till "veteranbilar" som vi håller på att skruva verkar kunskapen något begränsad, för att uttrycka sig diplomatiskt. Ett sätt att komma till rätta med problemet, något jag inte direkt ser fram emot är att totalnolla bilen, dvs att riva bröstkåpan så man kommer åt alla drev och sedan jobba sig framåt därifrån. Jag ska ta mig någon timme nu på morgonen och jaga rätt på alla sprängskisser som behövs till denna operation och återkommer om hur resultatet blir. Lyckas jag inte nu blir snart den slutliga lösningen något kilo dynamit eller liknande, börjar tröttna lite lätt efter ett antal timmars grubblande, men det har gått rätt mycket prestige i det hela nu. //Daniel -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
Ja hade en fräsch liggandes så de var lika bra, den andra hade ju ändå gått 38000 mil!. Jo de är ju ett sätt o försöka komma fram till lösningen, hoppas du hittar nått fel, behöver du delar så finns de en uppsjö i mitt garage ;P.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.