AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.530

Byte damask höger fram på 325xi E46?

kv
24
kvasar2000
325xi -03
Hej!

Var och besiktigade min 325xi E46 i dagarna. Allt gick bra förutom att det tydligen är hål i damsken (drivaxelnknutens skyddsbälg) höger fram. Bilprovningen rekommenderade byte. Eftersom jag inte är jordens bästa mekaniker talade jag med min lokala BMW handlare och tydligen skulle man behöva ta loss hela framaxeln vid byte vilket skulle gör att det hela kostade dryga 2000 kr för en sketen gummibälg skull. Stämmer detta? Några tips?
ij
16
ijahman
325Xi Touring -03
Hej,
tyvärr så stämmer det som din BMW-handlare säger. Bytte själv skyddsbälgen strax före jul. Min vanliga BMW-mek hade inte ens instrument för att göra detta utan jag fick ringa runt bland verkstäderna här i GBG tills jag hittade en som klarade att göra bytet.

Däremot lät priset du fått i överkant, antar att detta är hos auktoriserad verkstad. Själv lät jag fristående BMW-verkstad göra jobbet, notan hamnade på 975 kr för jobbet samt knappa 300 kr för bälgen. Så ett tips är att ringa runt lite och kolla priser.
E3
1.828
E36
USA bilar
Det finns ju en delbar damask som du kan montera med allt på plats, kostar väl en 100:- ungefär
kv
24
kvasar2000
325xi -03
Tack för svar!

Jo det var hos en BMW handlare som jag fick det priset.

Jag har läst att det delbara damaskerna är sämre. Stämmer det?
E3
1.828
E36
USA bilar
Ja, de har en tendens till att spricka lättare och kan släppa i skarven, men med riktig rengöring funkar det
Vitsen är ju en enkel montering
Fick samma sak idag, trasig damask. Drygt 2000 skulle det kosta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.