AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.570

Lufta e34 M50. Luften sluter aldrig komma eller tänker jag fel?

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag har redan en tråd om termostatbyte men jag byter rubrik så att det blir lättare att söka på.

Jag har då bytt termostat och luftat systemet efteråt. Jag har värme i kupén och tempmätaren ligger spikrakt uppåt.

Det jag dock undrar över är att det aldrig tycks sluta komma luft. Det som sker är att jag öppnar luftskruven och då kommer det vätska men när nivån sjunkit så slutar det komma vätska. Fyller man sedan på vätska så rinner den ut igen och sen ligger nivån stadigt.

Jag har luftat i en mycket brant backe och kört mellan gångerna. Sammanlagd tid med öppen luftskruv närmar sig nog två timmar nu.

Jag ska också nämna att från början slutade det rinna vatten fastän nivån låg på nästan max men nu rinner det ut vatten till nivån är på strax över mittsträcket och idag hade nivån sjunkit när jag hade varit ute och kört så bevisligen fanns det luft.

Min fundering är om det ska rinna ut vätska till behållaren är tom eller om det slutar nånstans fastän systemet är tomt på luft.

Tack på förhand.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det blir övertryck i kylsystemet när det är varmt och då rinner det ut vätska när du öppnar skruven. När du sedan har haft skruven öppen tills trycket sjunkit undan så slutar det så klart att rinna ut mer.
Luftar du med motorn igång eller avstängd? Du ska lufta med motorn igång och när den är driftsvarm, d.v.s. när termostaten är öppen och både övre och undre kylarslang är varma. Sedan slutar du lufta när det slutar spotta och fräsa vid luftskruven och det bara kommer vatten.
Eftersom din temp. är bra och du har värme i bilen så undrar jag ändå inte ifall du inte lyckats med luftningen? Det enda du ska behöva göra är att kontrollera kylvattennivån i kärlet "dagen efter" när bilen blivit kall och tappat (det mesta) trycket i systemet och eventuellt fylla på till rätt nivå, med kall motor.
Jag bytte topp på en M50 för många år sedan och jag behövde faktiskt bara köra en runda på några kilometer med värmen påslagen och luftskruven halvöppen, sedan var det klart. Jag verkar ha haft tur den gången, men så var det.

------
BMW CS #04839

Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Jag hade samma symptom på min bil (e34 520iAT -95) efter att jag bytt kylare.
Fick lufta 6-7 gånger och gjorde min luftningaprocedur precis så som Davve har beskrivit.
Tempmätaren var ostabil. Efter mycket luftande så stod tempmätaren stabilt på mätaren och det kom bara kylarvätska ur luftningsghålet. Och värmen fungerade normalt.

Men efter en veckas körande gick tempen upp på rött igen och jag fick börja lufta och hålla på igen. Kom på att vattenpumpen kanske kunde vara orsaken. Så jag bytte jag vattenpump, multirem och termostat och jovisst , själva pumpskoveln hade lossnat från sin axel, samt vissa blad hade spruckit.
Därefter räckte det att fylla på igen och lufta en gång. Inga problem med hög motortemperatur efter detta.
Testa att kolla upp vattenpumpens kondition om dina problem kvarstår.
Nivån i expansionskärlet sjunker då kylsystemet avluftas, sen när det stabiliserats så fyllde jag nästan upp till "strecket" på behållaren.

Magnus
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack så mycket för era svar!

Jag har inte svarat förrän nu för jag har försökt ta lite tid och tänka och se om jag blir nåt klokare.

Det låter ju vettigt att vattnet borde sluta rinna ut efter en stund. Jag är dock småförvirrad över hela förloppet. I vanliga fall när jag har luftat kylsystem har jag öppnat luftningsnippeln och då har inget kommit, sen har det börjat komma en del vatten och sen när det bara kommer vatten stänger man och är nöjd. Vid denna luftning öppnade jag skruven och väntade och väntade men inget vatten tycktes komma så vidare jag inte fyllde på vatten och då rann det snabbt ut.

Jag har liksom inte fått den där bekräftelsen på att jag är klar eftersom jag är van vid att vatten börjar rinna när man är klar, inte när man fyller på vatten oavsett om systemet är luftat eller inte.

Jag luftade dock lite mer och kom på att i början så bubblade det vid hålet när det inte rann vatten och det gör det inte längre. Jag hade också luftningsskruven helt bortagen. Skulle jag ha lämnat den lite iskruvad? Då kanske jag hade sett bubblorna när vattnet rann i början.

Sist ska jag svara på en ställd fråga och säga att motorn var igång och på arbetstemperatur.

Jag tackar för hjälpen. /Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.