AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

närmar sig servicetider

jo
19
jocco
325ci e36 -93
som sagt det närmar sig servicetider och jag tänkte vara ute i god tid, och fråga någre saker.

är det bara fylla på kylarvätska och bakaxelolja tills det blir fullt?

har bmw de mest paasande tändstiften till min bil? eller finns det några ni rekommenderar?

har ni andra tips när man ska göra en liknande inspection II service?

THANKS

Show no mercy!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag lämnade en gång min BMW för service hos Förenade Bil i Malmö, det var år 2004.

De sade att allting var färdigt och att jag skulle betala. Kollade oljan med stickan först, dock och det visade sig att de inte ens bytte oljan, misstänker att de inte öppnade bilen ens.

Försökte att klaga till en som skulle vara verkstadschefen där, han rådgjorde mig att skrota bilen för att den var för gammal enligt honom. Jag tvingades inte betala, dock. De tog bort alla uppgifter om mitt besök där, misstänker jag.

Jag blev sur och trodde i ett par år att jag var den ende personen i Sverige som var med om något liknande, orkade inte klaga någonstans iom att jag jobbade väldigt mycket över då och hade knappt någon tid att sova. Men sedan såg jag Insiders program på TV där de bevisade att sådana bedragerier förekommer hos många av märkesverkstäder runtom i landet. BMW förekom inte i programmet, dock.

Till en märkesverkstad går man och servar bilen ifall man vill ha ett stämpel i serviceboken och anteckning i datorn för att kunna sälja den sedan. Som jag ser på din profil så är din bil ganska gammal så jag hade gett jobbet till en bekant som kan bilar och gjort hela servicen där. Blir även billigare. Är bilen över 7 år gammal, brukar man göra så.

Vilka tändtift passar bäst för din bil kan dem på exempelvis Mekanomen eller ett annat seriöst försäljningsställe. Resten av Inspektion II kan du hitta i serviceboken. Bakaxeloljan ska du däremot inte fylla på utan suga ut den gammle med sprutan först. Så gjorde min mekaniker i alla fall. Det är bara då man kan fylla på med den nya. Oljan ändrar sina egenskaper genom tiden, därför byter man oljor i mekanismer.

När det gäller motoroljan så rådgör BMW att använda Castrol men personligen föredrar jag Shell Helix. När det gäller din Bimer med en 6-cylindrig motor så är det bäst om du frågar på forumet.

Kylarvätskan ska också tappas ut innan du fyller på den nya. Kylarvätskan blir riktigt smutsig under tiden speciellt i gammla motorer. Bäst om du luftar även systemet innan du fyller på kylarvätskan igen.

E3
1.828
E36
USA bilar
Man byter olja i diffar och växellådor främst för att det alltid blir metallspån i transmissioner

Hur luftar du kylsystemet INNAN du fyller på igen?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Bumer! En kille jag känner råkade ut för det samma hos Wölkes i Gbg, som är auktoriserad BMW verkstad, så det är nog inte så ovanligt, men skrämmande.

BMW CS #5206
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
E36:

Jag är ingen mekaniker, men av ovannämnda skäll närvarar jag alltid vid ALLA mina verkstadsbesök, därför ser jag noga på vad de gör där. När det gäller kylarvätskan så kan du säkert ha rätt, de säger alltid att de luftar systemet i samband med kylarvätskabytet. De brukar alltid spola överallt med högtrycksluften vid servicetillfällen, därför skrev jag så.

christer silvén:

Om jag hade varit äldre vid den tidpunkten när det inträffade så hade jag skrivit om det hela till BMWs huvudkontor. Kankse startat en diskussion här på forumet och så hade vi lämnat in en protestlista till tyskar och berättat hur olika skojare i Sverige misshandlar det världskända varumärket..

På tal om skumma mekaniker så har jag varit med om värre saker. Hos en känd auktoriserad verkstad här i Södra Sverige (dock ej BMW) skulle jag lämna bilen på diagnos där de istället snodde en mycket dyr och splitterny detalj (den byttes nyligen av bekant då och jag såg på det med egna ögon när han bytte den och den gammle slängdes även i kontainern bredvid) och ersatte med en trasig vilket gick sönder inom kort...

Detta hände också år 2004. Sedan dess går jag alltid till mina släktingar eller väldigt bra bekanta och även där närvarar jag alltid så att jag kan se att de åtminstone byter oljan och inte plockar reservdelar. Hörde också liknande skrämmande historier av kollegor osv.

Därför reagerade jag när jocco skrev om sina serviceplaner. Gillar inte när folk blir blåsta på sina sista slantar på det sättet!!
ho
69
horvat
525 I 2001
325 I cmp 2002
320 IA sedan 1999
Hej

Även jag har dåliga erfarenheter från Service verkstäder, i detta fall i Södertälje. Lämnade i bilen på inspection service.
Fick tillbaka bilen av en summa som påminner om ett rån, lyfter på locket till kupefiltret samt luftfiltret och dom är alldeles svarta.

Det va sista gången jag servade bilden på "aktoriserad" verksad. Den där stämpeln är för mig fullständingt oväsentlig då jag vet att jobbet är riktigt genomfört!!!
Klart det skulle kunna hända, men att de inte gör en service man betalar för på en märkesverkstad låter helt sjukt, låter snarare som att man vill att det ska vara så för man inte har råd att lämna in bilen på märkesverkstad och vill försvara varför man lämnar in den på Jonnys bil och meck.

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Till er som är missnöjda med era serviceställen i södra Sverige kan jag varmt rekommendera Åke Persson i Valleberga! En mycket trevlig och kunnig man som har bra priser!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Horvat: I Polen brukar många serva sina bilar, jag menar BMW. För det första kan de sin sak, för det andra är de väldigt kompetenta och gör mer än vad det krävs eftersom konkurrensen är stenhård därnere och de kan bli avskedade snabbt om de försöker på det sättet folk beskriver här på forumet.

En del BMW ägare från Skåne har gjort det under många år, bland annat mina bekanta, som är för övrigt svenskar, inte poljacker. Jag är ingen poljack själv så har absolut ingen anledning att göra reklam för grannlandet. Även om det kan kosta mer - man måste ju ta färjan dit osv. Men man kan vara på den säkra sidan plus att alla stämplen i serviceboken och lika värda på polsk BMW.

På många håll i Europa, jag menar nu Östeuropa har de öppet dygnet runt på verkstäderna och vill du exempelvis serva bilen kl 3.00 på natten kan du göra det. De bjuder även på kaffe och ordnar någon som pratar med kunden om den vill, förstås. Det har jag sett med egna ögon på en Skoda verkstad i Prag. Kan svårt att tro att det kan vara sämre på något sätt hos BMW.

Visst kan man serva bilen på en märkesverkstad så länge man får valuta för pengarna. Det är klart att alla märkesverkstäder här är inte skumma, att det finns säkert de som sköter jobbet på ett bra sätt, så ta inte illa upp även du, Frontline om du jobbar på en av dessa ställen!!!
jo
19
jocco
325ci e36 -93
Ja nu finns det verkligen bevis på att serva själv kan löna sig. Vilket jag kommer göra med en kille som hållt på med bilar sedan barnsben.

Det bästa med det är att man verkligen vet vad som händer med bilen och att det blir billigare.

BMW här i stan ska ha nästan 7500kr för en inspection II om bromsoken behöver rengöras.. vilket de i det här fallet inte behövs. Dock verkar de väldigt seriösa och de pengarna skulle jag lätt kunna betala för, men när inte tjänar storkovan....

Show no mercy!
jo
19
jocco
325ci e36 -93
Förresten!
Vill någon ge en kort beskrivning på hur jag bäst luftar
kylsystemet??

Show no mercy!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Det finns en ganska stor diskussion om detta på Autopower, kolla in länken, där beskriver de ordnetligt hur man brukar gå till väga:

Länk
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Timmen är sen. Är det jobbigt att hitta till Åke Persson i Valleberga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.