AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
975

elfel på instrumentbelysningen och fläckt problem på E34

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
hej ja här under julen så har min bil varit lite missnöjd och larvat sig lite kring elen. det första är att ibland när man åker så kan helt plöttsligt instrumentbelysningen slockna och sen efter en liten stund hoppar den igång igen. jag misstänker att det är glappkontakt någon stans men jag vet inte var. tänkte hör om det är någon mer som har varit med om detta fenomen. sen till det andra felet. fläkten har börjat balla ur ibland. hel plöttsligt så stänger den av sig och går inte på något läge förutom det hösta alltså 4an. och ibland räcker det med att stänga av fläckten och sätta på den igen så går den men i bland får man starta om hela bilen. vore ju väldigt trevligt om det vore någon som har några heta tips. tack på förhand!
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
När fläkten beter sig på det sättet brukar det vara fläktmotståndet och det sitter jämte gaspedalen bakom en panel.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Fläktproblemet är nästan garanterat fläktmotståndet och det finns ett mycket bra mektips här: Länk Antingen lödar man det själv, det brukar synas vad som ska lödas, eller köper man ett nytt.
Glappet i instrumentbelysningen blev jag av med efter lite ful-mek. Jag pytsade helt enkelt i lite kontaktspray i kontakterna bakom instrumenthuset. Också en enkel operation. Du har två stjärnskruvar i ovankant av instrumenten, ta loss dessa och sedan är det bara att lirka ut instrumenten för att komma åt kontakterna. Eftersom det är ful-mek att spraya så får det göras på eget ansvar. För mig fungerade det.

------
BMW CS #04839

pa
60
paran0id
528i Touring -97
Och har du stora AC'n så är det garanterat fläktsvärdet som sitter på andra sidan, forfarande i riktning mot kardantunneln :)
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
jag tror jag inte har den värsa AC´n jag har den som nästan sitter i alla e34or den med ett fläckt vred med 5 lägen 0,1,2,3,4 och två rattar för att ställa in tempraturen och sendan 3 spakar för att ställa vart luften ska komma ut och in till som så sitter tre knappar för återcirkulation, AC och bakruteuppvärmning. som jag har förstått det så är det mellan varianten av AC´n på e34or stämmer det. jag ska ta o rota runt i elen någon dag när jag känner mig manad. tack för alla bra svar.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Då har du ett fläktmotstånd och fixar det som så som visas i länken jag postade.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.