|
|
|
|---|---|
Transocean |
Har ett skumt fel på M60:n, vid kallstart rycker och bluddrar hela bilen våldsamt och drar illa, problemet försvinner sedan när motoren blivit varm. Har haft problemet nu i över en månad och jag har märkt att felet återkommer endast när temperaturen ligger mellan -5 och +5 grader. Är det kallare än -5 går bilen som den skall, får den stå i ett varmgarage startar den också som vanligt. Är det någon som har haft likadana besvär? Jag har kört med insprutningsrengöring (både akut och vanlig) och trodde att det löste mitt problem då bilen gick fint en stund men har nu insett att det endast berodde på det kallare vädret som vi hade tills nu. Bilen går alltså fint med driftsvarm motor, får den stå säg en timme så att motorn hinner svalna lite återkommer bluddrandet direkt. Jag tycker att det är lite mysteriskt att detta varken inträffar när det är riktigt kallt eller varmt ute? Kan man läsa av felkoder på en så pass gammal bil som min (93:a)? De andra inlägg jag hittat av ämnet bluddring tyder på en eller flera dåliga spridare, men då mitt fel verkar vara väderspecifikt undrar jag om det kan vara nåt annat? |
|
På den 530iA -93 jag hade hittade köparen efter en tid en lång spricka i insuget som jag aldrig sett trots en stor tejpbit över den. I min ägo var den lite bluddrig på tomgång vid kallstart mot slutet, vilket förvärrades efter att jag sålde den. Köparen och en gemensam kompis hittade sedan sprickan, och med den tätad blev bilen bra igen. Jag har dock inget minne av att detta var temperatur-relaterat, men det kan ju vara värt att kolla upp. Gå på med startgas runt insuget för att utesluta sprickor åtminstone. Och när du ändå är framme med startgasen så kolla såklart efter andra eventuella läckage också. Membranen är en annan grej som ska vara känslig på M60. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dessa. Det går att läsa felkoder även på dessa gamla bilar. Sedan är det förstås inte säkert att det ger något. Jag vet att köparen av min bil läste av, men sprickan syntes förstås inte på detta. ------ BMW CS #04839 |
|
Transocean |
Ok,tack, skall ut å kolla för eventuella sprickor. Andra förslag? |
Transocean |
Idag har felet förvärrats, bilen bluddrar även när den stått i varmgarage. Går sedan normalt när den blivit varm, men börjar rycka om man ger fullgas. Var hos Autopower i Oslo för att läsa av felkoder men de hade ingen tid, gubben gissade dock på en dålig coil. Jag borde kanske köpa en och flytta runt den? |
Transocean |
Och förresten när det gäller sprickor/tjuvluft så har jag inte hittat några. |
|
Dålig coil? Vad är en coil på svenska? Jag hittade detta under Begagnatguiden E34 M60: "Svag punkt nr 2 är läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar ca 600 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. Svag punkt nr 3 heter läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Ett problem som både är billigt och enkelt att åtgärda." ------ BMW CS #04839 |
|
Transocean |
Hej Davve. Jo nr 3 i Länk Membranet bytte jag för några år sedan, det var hål i det...märkte absolut ingen skillnad efter att det var bytt.. Fast det hade ingenting med detta fel att göra. Nej, jag tror att jag skaffar mig en frisk tändspole och testar att byta runt. |
|
Aha. Om det är något fel med tändspolarna ska detta synas när man läser felkoder. Åtminstone om någon av dem inte tänt vid något tillfälle. Jag vet faktiskt inte om man kan se exakt vilka som eventuellt strular, men jag tror det. Genom den gemensamme vännen så vet jag allt som hänt min förra bil, och han fick felkod på två tändspolar, men jag är osäker om felsökningen även talade om vilka. Nu hade dessa nog bara missat någon gång för han testade att byta utan förbättring. Och slutligen hittade de sprickan som jag skrev om tidigare. Hur som, lycka till med problemet och skriv gärna hur det tar sig. Alltid bra att veta. Suget efter E34 V8 finns kvar... ------ BMW CS #04839 |
|
Transocean |
Alltså jag fattar inte, nu går bilen helt perfekt igen utan minsta lilla ryck, idag är det lite luftfuktighet eller torrt liksom.. Har avtalat med Autopower i Oslo att dom skall läsa av felkoder i morgon, hoppas att dom har tid då...det är som regel så att när man bokar tid på en verkstad i Norge och kommer dit så säger dom att dom inte har tid just nu trots att man har bokat tid eller att det är många mekaniker som blivit sjuka just den dagen, prøv igen i morra... |
Transocean |
Då har man vart och läst av felkoder, oxygensensor 2 och ingenting annat...Ingenting om dåliga spridare eller tändspolar...och bilen går fint förstås...just nu i alla fall. Nu tror jag inte riktig på att en dålig lambda kan ge såna symptom som jag har haft. Jag bytte kattar för 2 år sedan och förstörde mekanikern gängorna på den högre lambdan och satte den dit med lite svets. Den läckte förstås lite men jag tätade läckan med kemisk metall. Så felkoden genererades nog redan då och har blivit lagrad i felminnet. Någon som vet på vilken sida lambda 2 ligger? Gubben var inte säker på det nämligen, han trodde på vänster sida och jag tror förstås det motsatta? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.