|
|
|
|---|---|
|
Hej. Lätt underlig rubrik, jag vet. Såhär är det. Jag har ett OBD-II interface som jag använt till VAG-bilar och till någon äldre volvobil. Jag har också köpt en OBD-II(hona) adapter till BMW's runda anslutning. Är det någon som vet om detta fungerar att köra Carsoft med eller måste jag göra några ingrepp eller bugga/köpa en ny? Tacksam för svar | |
| Dom runda BMW kontakterna är väl endast OBD-I ? | |
| Vet inte om det bara är OBD-I men tycker det isåfall är lite underligt med tanke på allt vad man kan göra. | |
|
Carsoft kan du helt koppla bort i sammanhanget, detta är ett eget diagnossystem som inte har samma syfte som OBD-II, vilket är ett system för miljörelaterade system i bilen. Carsoft kräver ett helt eget interface med en dedikerad mikroprocessor osv, förutom programvaran. OBD-II är en standard för avläsning av miljörelaterade system, drivlina osv, vissa bilfamiljer t.ex VAG använder även samma interface/kontakt för övrig diagnos, men då är det per definition inte en OBD-II-diagnos längre. OBD-I är en tidigare mera odefinierad standard för rent miljörelaterad diagnos, mest relevant för USA-marknaden som började redan på 80-talet med detta. Uttag osv är inte standardiserat för OBD-I, vissa bilar hade endast lösa kabelhylsor osv. Man bör inte blanda inte ihop europeiska bilars diagnosuttag/system, t.ex BMW:s båda varianter av runda uttaget med begreppet OBD-I, även om gränser/funktioner är lite svävande. Snurrigt eller? FP |
|
| folke: glasklart. Tackar, bockar och bugar för ett mycket uttömmande svar :) Om jag inte minns fel så gick det åt lite brödånga för något år sedan när jag tänkte att jag skulle få min VAG-OBDII adapter att funka till min E38. Jag beställer helt sonika ett nytt instrument så blir problemet ett minne blott. | |
|
Se her inpa og carsoft funker. Länk |
|
| Scrole down. | |
|
Man utelämnar lite info på vissa ställen, det blir inte lätt att sy ihop det hela. Men vi försöker: På BMW tillverkade innan c:a 01 fanns uttag i motorrummet (20-pol) och uttag i kupén, populärt kallat OBD-uttag eftersom det standardiserade 16-poliga D-formade uttaget används just för OBD-II diagnos men ÄVEN för annan diagnos i många bilar, VAG t.ex, och så även i BMW efter -01. I båda uttagen finns K och L-line (olika databussar), i vissa fall dubbla K-line, och dessutom ytterliggare databussar, t.ex CAN i förekommande fall, samt en del andra signaler. Obs att K och L-line inte alltid innebär samma buss i det 20-poliga uttaget och kupéuttaget, i de fall bilen har båda uttagen, studera gärna blockschema över databussarna i t.ex Bentleys BMW-manualer. Carsoft som kräver en liten programsnutt i processorkretsen kan aldrig köra på t.ex INPA-interface, möjligen omvänt efter viss modifiering eftersom INPA egentligen kräven en enklare kommunikation. Även ett interface för VAG-COM kan förmodligen användas till INPA av samma anledning (efter -01 i E39 t.ex) efter viss modifiering, då programmet egentligen bara behöver en nivåomvandling mellan bil och PC.. Jag tror inte denna modifiering ligger i FTDI-kretsen som är en interfacekrets mellan TTL-nivå och USB, sitter i de allra flesta USB>serieinterface, tillsammans med en MAX232-krets för att passa en vanlig COM-port (RS-232). OBS att det kan innebära en del risker att manipulera enkla interfacekablage osv om man inte ser upp med galvanisk isolation mellan bil och PC, i de fall som t.ex PC:n är nätansluten osv. Finns det egentligen så stor anledning att inte skaffa de rätta interfacen till resp. programvaror från början, i de fall man köper de billiga grejorna från Asien osv? Varför laborera med korsbefruktning osv, det uppkommer lätt en massa följdfrågor och osäkerhet, varför funkar inte dessa modulerna/systemen osv? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.