|
|
|
|---|---|
|
Fick idag min första bärgning, ca 2 km till närmaste BMW verkstad + hyr bil. Helt plötsligt började det durra i bilen, ungefär som att man gör på heldragen linje med håligheter i, det vill säga skakar lite smått hela tiden. Svängde in till kanten och upptäckte att fjädern höger fram hade gått av på mitten. Vågade inte köra vidare utan ringde till Falck security. Första gången som jag använder min extra försäkring som är tecknad hos Falck. Har hittills fungerat helt perfekt. Ringde ett samtal och de fixade allt, bärgning och hyrbil. Allt fixat på en timme. Undrar nu lite i efterhand om jag var överkänslig gällande missljudet som kom av att fjädern var trasig? Kunde jag kört vidare utan att allvarliga saker hade hänt? Hur som helst har inget kostat ett öre än. Förutom själva lagningen av bilen, det har jag ingen aning om vad det kommer att kosta. Borde inte vara så svårt att byta, ev kanske det skall bytas på båda sidorna??. Kanske någon annan som hänt samma sak för? | |
| du måste bytta båda sidorna | |
| skit också, det var det jag var rädd för. Ca hur mycket går det på? | |
| Går nog på nån tusenlapp, hur långt har bilen gått? kanske dags att byta dämparna fram också? | |
| det är fram vi pratar om. | |
|
sorry. läste inte riktigt upptäckte jag nu. inte en dum tanke att byta dömpare också, extra kostnad ? har haft vissa funderingar om en liten sänkning fram. går det att få till på en märkes-verkstad? kanske 20mm. kommer detta att påverka styrningen så den blir mer orolig, var vissa prolem med detta med sommardäcken på? ? |
|
| det komiska i det hela är att jag och damen var inne och kollade på en nyare BMW ca 3 timmar innan detta hände. känns som bilen staffade mig direkt för att ha varit och tjuvtittat på en annan bil :-) | |
|
Man kommer alltid ihåg sin första bärgning..! |
|
|
Fick prislappen hos BMW-Group ikväll. 10000 SEK. Då byts komplett sats (fjäder och dämpare) på båda sidorna. Funderade ett tag på att åka iväg med den till en lokal bil-kille men det kostade 3000 bara för att byte ena framfjädern, så det blev inget alternativ. Skulle aldrig varit och kollat på nyare bil i helgen. :-) |
|
| Köp grejerna o kom förbi mej nån kväll så byter ja det åt dej för ett 6-pack:)... | |
|
10k för att byta fjädrar och dämpare fram?! Leta upp en annan verkstad tycker jag, låter svindyrt. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Köp en komplett sänknigssats bara och ta hjälp utav någon kompis om du känner dig osäker själv. När du ändå är inne på att sänka och du kommer undan så mycket billigare.. | |
| Varför måste su byta båda fjädrarna och dämparna då? Jag förstår inte alls och jag hade bara bytt den fjädern som är trasig. Jag tror inte att skillnaden mellan den nya fjädern och den gamla på andra sidan märks av så mkt. Jag hade iaf bara bytt fjädern såvida inte dämparen läckte eller så naturligtvis. | |
Ekin |
man byter alltid båda fjädrarna! den kan börja stå snett te.x. inte mycke men det räcker för att den ska börja slita däck.. |
| Är det speciellt för BMW? | |
Ekin |
Får man ens köpa EN fjäder? dom brukar väl komma 2/förpackning.. Dessutom e väl bilen 9 år? antagligen brakar väl den andra fjädern snart också.. Dani_ men man kan ju nog spara säkert 1000kr på att byta den ena..de motsvarar väl en full tank.. |
| Vi diskuterade fjädrar och dämpare, knappast en kostnad på bara en tusenlapp. | |
Ekin |
vad jag minns så skrev du -"jag hade bara bytt den fjädern som är trasig". och jag skrev att man alltid byter båda fjädrarna. Så vad jag förstår så diskuterar vi byte av fjädrar... |
| Jag följde diskussionen senare ang. det jag nämner men oavsett så kostar det mer än tusen spänn på en BMWverkstad att byta en fjäder. | |
|
jag tycker som Ekin. byt bägge fjädrarna på en gång. är dämparna ok så går väll de att byta i efterhand om de skulle bli dåliga om ett par år..... BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.