AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.748

Byte från vanliga vindrutetorkare till "evotorkare" E46

852
Sörpan
325xi -02
Vad krävs för att byta till de modernare "evotorkarna" på E46? Jag har en -02 där de "vanliga" torkarna sitter, antar att "evotorkarna" kom på -04 eller -05 årsmodeller? Torkar de bättre? Jag har bara erfarenheter från Audi A6 och där tyckte jag inte att det var så värst mycket bättre jämfört med de vanliga torkarna, men de är snyggare att se på!

En illustration:

Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Aldrig hört talas om detta. Vad skiljer dem åt egentligen?
STi
Menar du typ flat-blade?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
När man tittar i ETK ser det ut som 'EVO-torkarbladen' passar direkt på den gamla typen av torkararm, enda modifieringen som behövs är att torkarbladsstyrningen på förarsidan måste tas bort.
Som jag upplever det torkar inte EVO-bladen bättre egentligen - fördelen (förutom utseendet då) är snarare att det är enklare att byta, och att livslängden möjligen är lite bättre.
cr
12
crille100
118i M-sport -17
Köpte Trico NeoForm flatblade, funkade dåligt i högre hastighet,
blev bosch igen!!!!!!!
852
Sörpan
325xi -02
Ok, jag litar på Gunnar, är det inte svårare än så kan det vara värt att prova nästa gång man byter torkarblad. Vill minnas att på Audi A6 av förra generationen var man tvungen att byta torkararmarna också för att få sk "flatblade/", fästet passade inte annars.

Jag såg dessa torkarblad på en E46 häromdagen och kollade sedan i realoem om det fanns, därför kom frågan upp här.

En liten fördel med "flatblade" är att det fastnar mindre snö och is i dem, men annars upplevde jag dem som vekare i konstruktionen på Audi A6.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kanske det fastnar mindre snö och is i de smalare EVO-bladen, det är inte lika mycket för snön att fastna på. Däremot är dom jobbigare att ta bort 'ispansar' från när bilen stått och det frusit på (jaja, jag vet, man ska fälla ut torkararmarna när man parkerat....).
Sen tror jag det är mindre risk att snö/is hindrar bladets funktion - konventionella blad har ju en stålfjäder i en 'ränna' på var sida av bladet, och kommer det in där och fryser händer det ju att bladet ligger an dåligt. EVO-bladet har fjärdarna ingjutna - fast det kanske var det du menade, Sörpan?
Jag kollade f.ö. i ETK - det är samma torkarmekanism och torkararmar med EVO-bladen, och så står det en anmärkning:
"BEI UMRÜSTUNG VON GELENKWISCHBLATT AUF EVO FLACHBLATT MUSS WISCHBLATTFÜHRUNG WISCHARM TN 8263685 AM WISCHARM FAHRERSEITE ENTFERNT WERDEN."
Det som ska tas bort är den lilla 'gaffeln' som sitter mitt på torkararmen och håller torkarbladet parallellt med armen.
852
Sörpan
325xi -02
Tack, Gunnar för klargörandet, nu verkar det ännu enklare.

Just det, fäll ut torkararmarna varje dag, ett nyårslöfte kanske? :-D

852
Sörpan
325xi -02
Var förbi BMW i Östersund idag och kollade lite på deras begbilar. Bl a fanns en 320d -05 som hade de vanliga torkarbladen. Det verkar alltså som om evobladen bara har funnits som eftermarknadstillbehör och aldrig har varit monterat från fabrik på någon E46?

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Om man fäller ut torkarna sträcker man inte ut fjädern då med mindre tryck mot rutan som följd??
RR99: Jag tror inte att fjädrarna sträcks förbi sträckgränsen av att man fäller upp dem.
De blir alltså inte längre, på samma sätt som fjädrarna som bilen står på inte blir kortare av att man lastar bilen full.
Dessutom är det väl inte så mycket mer sträckta i helt utfällt läge än de är när armen ligger mot rutan. Mest sträckta är de ju någonstans mittemellan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.