AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
548

B yte bromsklotsar + ev. skivor

Da
85
Daddan
518i -85
Hej!

Är det krångligt att byta bromsklotsan/skivor på en E28? Det gnisslar från vä fram när jag bromsar så det är nog dags att byta.

MVH David
rsarits
Nej, det är inte svårt alls, men du skall köpa en 7mm insexnyckel för spärrskaft, det underlättar.
För att byta belägg så pressar du tillbaka bromsklossarna, sedan skruvar du loss hela "OK-överfallet", det sitter med just 7mm insex, dessa hittar du på baksidan av oken (mot fjäderbenet) under täcklock av plast, de sitter i gummina på oken.
Bromsskivorna sitter med en insexskruv 5mm tror jag, när den är loss så är det bara att banka den skivan med träklubba. Du kan behöva lossa bromsoksfästena (2st 19mm, sitter som f*n)

Micke
Deliq
Spreja rostlösare på skruvarna till skivorna, låt verka ordentligt och hamra sedan på dem rejält, innan du försöker lossa dem. De rostar fast ganska duktigt och det är lätt att dra insex'en rund om skruven sitter fast (och då blir det till att borra...)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Da
85
Daddan
518i -85
Tackar! Nu har jag nog att göra ett tag framöver... Byte av bromsar, ytrostfix, oljebyten, lackrengöring mm. Service tar tid... (Men är ack så viktigt)

/David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.