AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
891

Tickande lyftare

Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
har kollat runt lite på forumet om detta problem men frågar ändå lite om tips mot detta. bilen började ticka efter ja bytt olja o filter. Helsyntet 5w40. Så ja bara undrar om någon vet någon olja som tar bort tickande ljud från lyftare. Är endast vid kall motor när den stått en dag eller mer försvinner efter typ 1-2 minuter.

tackar på förhand
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
skrev fel ska va 10w50 helsyntet.
sp
31
speedson
523iA -97
Det blir nog så helt enkelt när man kör med 5W50, denna olja är ju lite tjockare och det märks nog speciellt när det är lite kallare ute.

Har själv 5W50 i min 523 (mest av lathet, har mycket av sådan olja då jag använder det i min banåkarbil), har upplevt samma sak som du beskriver, får nog bli 5W40 vid nästa byte för så hårt kör jag inte min BMW.
sp
31
speedson
523iA -97
Snöade visst in mig på 5w50, men med 10W50 som du skrev så är det det mer självklart eftersom "kallviskositeten" är högre.
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
så om ja byter till 5w40 tills nästa gång borde de försvinna
sp
31
speedson
523iA -97
Bör göra det, just 5W40 är inget måste, men lägre "kallviskositet" än 10 kan vara att föredra vintertid.

Tänk bara på att inte belasta motorn innan tickandet har försvunnit för att vara på den säkra sidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.