AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.648

Kromringar runt värmereglagen

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Hej,

Märkte att en av "kromringarna" runt värmereglaget inte sitter helt ok, Den glappar nämligen lite. Förmodligen satte jag inte tillbaka den helt korrekt då jag demonterade hela mittkonsolen för en tid sedan. Nu undrar jag hur ska dem sitta fast egentligen för jag har försökt på lite olika sätt men inte lyckats. Kan man "knäppa" fast dem från framsidan så att säga utan att behöva lossa värmereglagen?

Jag vill helst inte demontera hela mittkonsolet igen :) Det är inte så att dem sitter löst så det stör men man vill att allt ska sitta som det ska. Vidrör man inte vid ringarna så märker man inte att dem inte sitter helt fast och inte heller skramlar dem vid körning.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Hej Rolle

Jag har köpt kromringar "ej original" men samma material och utförande som original.
De sitter med en tunn sträng med butyl-tejp.

Jag hade billiga plastkopior innan och dom monterade jag med tunn dubbelhäftande tejp.

/Anderz3
Zätan:
Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej Anderz3,

Jag har för mig att jag har originalringar, så det är inget tejpande som gäller för min del. Som sagt det är inte allt i världen men nu när man inte kan köra så finns det gott om tid att fixa till småsaker. Får se om någon har några förslag, idéer.

Mvh/Rolle
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Rolle

Kan du se hur de varit monterade från början ? Limmade, med snäppen osv.

Skall kanske förklara vad Butyl-tejp är: det är som svart häftmassa men betydligt starkare men det går ändå att demontera.
Det är lätt formbart.

Används som tätning i skarvar mm på bilkarosser. Om du vill kan jag skicka dig en liten bit.

Har du någon bild efter du bytt mittkonsollen ?

/Anderz3
Zätan:
Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej Anders,

Från början var dem dit snäppade på något lurigt sätt så inget lim har används. Ringarna har 3 st små klackar som ska passas in men hur jag än vände och vred på dem så hittade jag inget läge som passade klockrent.

Jag får tacka för erbjudandet men jag avvaktar en stund innan jag eventuellt ger mig på tejpen.

Har dåligt med bilder på mittkonsolen men här borde man se skillnaden
Länk

Mvh/Rolle
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Mycket bättre så :)

/Anderz3
Zätan:
Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Lyfter tråden. Tänkte bara skriva att orsaken till varför jag inte fick dit de kromade ringarna efter att jag bytt mittkonsol beror på att träinredningen är något tjockare och därmed är det andra ringar än till mittkonsolen av plast. Vilket innebär att "snäppen" på ringarna från träinredningen är lite för långa.

Så om någon annan i framtiden tänker byta mittkonsol från trä till plast eller aluminium så kan det vara bra att veta. Tro det eller ej, nya ringar och dessa är av plast kostar runt 250sek/st helt sjukt.

Mvh/Rolle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.