AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.929

BMW 740 + Husvagn

sn
100
snodas
BMW 740IA -00
Hej!
Jag och familjen har planerat en semester till kroatien nästa sommar.
Vi tänkte bila till syrran i ystad och utgå därifrån med färjan..
Kan man ta en stor boggivagn då bilen isig är tung?
Klara bilen av denna tripp utan att slitas för hårt?
Hur mycket drar bilen med denna last och med jämn landsvägskörning?
Vore trevligt om någon på autopower kunde skriva här och har erfarenhet av detta sedan tidigare.

mvh

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Nu har jag iof bara en 728 men jag har kört många tunga lass med en 7m boggievagn bakom. Måste säga att det fungerar utmärkt. Enda jag brukar tänka på är att om jag kör tungt brukar jag växla manuellt så inte lådan växlar upp och ned hela tiden. Tänk dock på att du nästan inte får dra nånting på b-behörighet pga att bilen är så tung.

MVH David Öfverdahl
jag har själv aldrig dragit något med 7an, men det finns flera poster i detta forum om hur underbar den är att dra med...
Du frågar också om bränsleförbrukningen och då vill jag bara tillägga att det är en stor motor i 740, med bra vrid samt låg utväxling, detta borde borga för en bra bränsleförbrukning (dvs. vridet och utväxlingen gör att du kan hålla ett lågt varv utan att överanstränga motorn = bra förbrukning).
Häftigt att åka på husvagnssemester med 7an! :)
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
godmorgon..
jag såg i registreringsbeviset att bilen får dra sin egen vikt,men endast 1110kg med b-behörighet.
Jag ska uppgradera körkortet så jag får dra den tyngre vagnen.
Jag tror som ni att 740:in är en utmärkt dragbil och perfekt för en sådannahär tripp.
alain
Jag tåg BE körkort för att kunna dra husvagn med min 750.
Jag kan säga att 740 eller 750 är en underbart bil för dra husvagn, man kan t.o.m. köra förfort utan att det känns någonting.
Den husvagn hade en totalvikt på 1500kg.
Bränsleförbrukning gick upp till 1,9l milen utan spåra på gaspedalen då jag tror att du kommer knapp under 1,6--1,7l.
Lycka till.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk

sn
100
snodas
BMW 740IA -00
alain..kan tänka mig att det knappt känns att man har en vagn efter:-)
Kan nog vara rimligt att budgetera för en sisådär 1,6 liter milen då.
OT: Hur går det till att skaffa BE kort, är det svårt/dyrt?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Brukar ha en stor boggie husvagn efter 740´n, går precis hur fint som helst. Själv så föredrar jag att köra lådan i sportläge då den då oftast ligger lägre i växlarna.
Men som tidigare inlägg.. Tänk på vikten.

Jo
9
JohanLi
740 -98
Det är inte svårt att ta E-kort, jag köpte ett dataprogram med massa trafikfrågor och släpvagnsfrågor. Skrev teorin utan problem. Uppkörningen ska inte vara några problem om man är van att köra med släp. Det är ett visst antal handhavandemoment tex backande och trixande. Samt köra i trafik. Hyrde ett hästsläp och fyllde med massa tidningsbuntar så det blev tungt (obs det måste vara någon som har e-körkort som kör dit bilen och släpet). :).

Johan
alain
Sad_ant:
Jah ha haft B körkort i snart 40 år och att sätta mig bakom skolbänken och läsa om ny teorin var inte så enkelt men fick godkänn med bra marginal,
Jag inskrivade mig i augusti 2002 i trafikskola, gick flera gånger i vecka för läsa på deras dator och mer på böcker hemma. efter 3 veckor lyckades jag med teorin (många fällor i frågorna som gör att du blir förvirad).
2 kör lektioner med tungsläpp som du behöver helst från skola på deras engen körbana.
Du behöver hyra ett släpp och träna själv på en parkering och göra samma sak som på deras bana, en vanligt släpp med B körkort går lika bra.
Du får göra innan uppkörning en säkerhetskontrol på bilen och släpp och lite mer teori frågor (funktionbeskrivning) finns i böcker.
Vid uppköning när du kör på en 90 väg och han fråga dig i vilken hastighet du kan köra här, svara inte 90, tänk att du har släppet bakom då är det 80.
Titta inte honom i ögonen(förbjudet), vrid ofta huset för titta i bakspeglar så att han ser att du har kontrol.
Min lärare satt bakom mig och kontrolent bredvid, vi hade så jävla roligt i bilen, vi pratade om allt annat och skattade gott.
När vi var klart, han sa till mig: Alain, jag kan ju fan inte neka dig körkortet, du körde så jävla bra!
Allting gick på 6 veckor och kostade mig allt som allt 6000:-
Gör det, oavset hur lång tid det tar, det är värt
Hursäkta den lång skrivelse och fråga mer om du vill veta mer.
Lycka till!!
MVH ((Alain))

Länk

sn
100
snodas
BMW 740IA -00
alain fick man frågor likt b-behörigheten (omfattande) samt tilläggsfrågor på släpet?
eller var det helt nya frågor som bara har med släp att göra?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tog ett par foton på en fin 740iL på Knutstorp-träffen 2007.
Ser maffigt ut.
Länk
Länk
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
där ser man..ja e38 är ju en dröm på långkörningar..och vagnen lär man väl knappt tänka på med den kraftiga motorn. :-)
alain
Snodas:
Vid teoriprov hade jag ca 30-35 frågor om B körkort och ca 15 frågor om tyngsläpp och körning i samband med tungsläp, allting går på 40 minuter.
Manövering på deras egen bana får ta max 10 minuter
Manövering på deras egen bana, säkerhetskontrol på bil och släp och funtionbeskrivning ska göras innan du kör ut på vägen om du klara det.
Teorifrågor om funktionbeskrivning är förklarning om:
1) Färdbroms:--- konstruktion, funktion, katastrofbroms, påskjutsbroms,
bakautomatik system.
2) Parkeringsbroms:---konstrution och funktion, spärrmekanism,
riskmedvetande.
3) Däck:--- lagkrav, lufttryck och övrig.
4) Kulkoppling, kulhandsken, Svängningsdämpare, tryckstång, dragstång,
bromshävarm, bromsstag.
5) kunna förklara olika bromssystem och deras funtioner
Ex: mekaniskt, hydroliskt, elektriskt.
Det är lite gran att läsa men om jag klarade det på en gång, du klara det säker också.
MVH ((Alain))

Länk

Tack för svaren, tycker det låter jävligt jobbigt för att kunna köra lite tyngre släp några gånger ibland...
Vet någon vad straffet är om man åker dit? :P
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Har för mig att det blir olovlig körning, o att lappen ryker... det är vad jag tror, i sverige iaf, utomlands vet jag ej...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
olovlig körning. Du framför fordonskombination du inte har körkort för.
Straffmässigt är det bättre att överlasta ett släp du får dra efter bilen med B-behörighet, då det endast är böter för överlast. Men det är kanske inte helt applicerbart om du ska dra husvagn.
alain
Sad_ant:
Det är absolut inte jävligt jobbigt som du tror att sätta sig och läsa om till BE,
och det tåg mig som jag skrev innan bara 6 veckor att skaffa det.
Det kan inte vara billigare att fördärva dina semester med husvagn när man är tagen för olövlig körning ty böter är inte billiga eller.
Om du blir tagen får du inte köra en meter mer med husvagn, den får kopplas av från bilen omedelbart och någon med rätt behörighet får hämta den åt dig.
Tänk också att om det händer någonting på vägen, försäkringar kan trassla
rejäl med olövligt körning.
Så!! sluta att tänka dum om att köra endå med husvagn, och BE är någonting som du får för så länge du kan köra.
Sätt dig på skolbänken och läs om ingen.
MVH ((Alain))

Länk

Jag har ingen husvagn (inte än iaf), ingen dragkrok heller...
Men det kan vara jävligt smidigt ibland, dra upp båt m.m.
Men 6 veckor e mycket i mitt tighta schema tyvärr :( aja slut på OT nu
Tack för alla svar!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Eller så tar man CE och får BE på kötet som jag gjorde :D Att dra släp med en E32 750 är en fröjd, kraft i överflöd och stabilt som få. Nog nu :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.