|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att skaffa en B3 Alpina 2001, Coupe, 15K mil, med switchtronic. Verkar i toppskick... Men har hittat massa skrämande inlägg på amerikanska forum att E46 lågmilare hade back växeln lagt av helt. Ett annat vanligt problem är expnasionkärk som spricker/exploderar samt rost. Är det samma problem med tyska och svenska E46:or? Vad bör jag se upp med på den Alpinan jag tänker skaffa? | |
|
5HP19 utan back Problemet med pajad backväxel gäller den "lilla versionen" av 5HP19 som sitter på tidiga 320/323 kring 00-01. Beror på underdimensionerat backhus som spräcks. Inte så vanligt i Europa eftersom få 320/323 hade automat här men stort problem i USA där många 320/323 har automat. Läs mer på www.noreverse.org som drivs av en av de många drabbade. Detta fel gäller alltså inte de 5HP19 som sitter på 330 och ALPINA B3. Problem med ALPINA B3 versionen av 5HP19: 328/330 flexskivan från BMW (sitter mellan motor och låsa) håller inte för motorkraften och blir skrot (oljud mellan låda och motor). Alpina uppdaterade med att tillverka en egen flexskiva. Alpina brukar vara bra att ha med att göra om nåt händer. De brukade ta på sig de stora kostnaderna för detta även om det händer långt efter garantitiden. 5HP19 i ALPINA version har en kraftigare momentomvandlare/konverter än 330 som hade problem särskilt på tidiga B3S. Symptomen är att den slirar för mkt. Även här brukar ALPINA vara mkt välvilligare än BMW och dela kostnaden mellan sig och kund för en ny låda även om det händer efter garantitid. molle |
|
| Tack! Nu har jag skaffat en B3 Copue -01. Underbar bil, helt original och toppskick trotts sina 15K mil. Allt verkar OK så långt. Moterhuven är tydligen bytt ett par år sedan på rostgaranti (vanligt problem). Men på motorn står det inte Alpina utan BMW, fast det är Alpina motor. Och S växlen verkar funka ibland... Dvs ibland när man byter till M S och inte växlar så går det som automat (som det ska), ibland bara som manuell, trots att jag inte börjar xäxla. Men men kanske inget alvarligt, bilen ska i alla fall på en översyn och service om några dagar. Jag älskar den redan :) | |
|
Grattis till en härlig bil. Står det inte BMW på ventilkåpan och Alpina på insugsgrenröret? Alpina har inget S (dvs sport) läge på lådan. När du för spaken till M/S läget till vänster finns endast M-läget där man kan växla antingen på ratten eller med spaken som på en BMW. Så det du beskriver verkar helt normalt. molle |
|
| Jo, det står Alpina på insugsgrenröret. Då är allt som det ska :) Tack för info om vxl lådan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.