|
|
|
|---|---|
|
Har precis flyttat från umeå till stockholm. Jag upplever en enorm skillnad på hur skitig bilen blir. I umeå använde man spolarvätska endast när man var ute på E4an i övrigt i princip aldrig. Här i sthlm så ser bilen helt förjävlig ut efter några dagars körning och rutorna måste spolas kontinuerligt. Är alla vägar saltade här? Känns som man måste rostskydda underrede och lackförsegla och bättra på ofta om man ska behålla det fina skicket. Usch vad jag lider med bilen, | |
|
Ja iprincip så är det så. visst är det värdelöst... Upplands-Väsby kommun saltar inte sina vägar. Skulle det inte saltas så får man helt enkelt köra mer försiktigt. |
|
|
Du har så rätt som du bara kan ha. Vi är alla en del utav det och det är väl de såsom kommer utifrån med friska ögon som ser sanningen vi andra invanda tappar fokusen på? Skiten som släpps ut hamnar i luften, går vidare uppåt, faller ned som regn/ snö, ned i dagvattnet och vidare in i kommunala reningsverk och så vidare. Finns nog inga politiker som tänker på att göra något åt det. Träd och buskage renar ju det människan släpper ut och i a f i Skåne finnes det ju mängder utav alleer och träd planterade kring många vägar såsom filter åt just det du nämner. Mvh Asken |
|
|
Du har helt rätt. Om det sen beror på att det saltas mer eller om det beror på att tempen pendlar mer kring nollan här låter jag vara osagt. Men det går åt litervis med spolarvätska, som väl inte är helt nyttigt, och att bilen ser ut som skrutt efter bara några meter på vägen. Jag tycker man gott kunde skippa saltandet. Folk får väl lära sig att köra bil helt enkelt. Man ska ju anpassa farten till väglaget, fick jag lära mig i vart fall. Nu var det en hel massa år sen jag fick (tog) mitt körkort men det har väl inte ändrats. Eller? Inte det enklaste att hålla bilen fin i detta slask, det är det inte. Fast jag har ställt av min för att slippa våndas :-) Niklas Fransosen |
|
|
Jag tycker de är hög tid att anordna protest lista som folk kan skriva på, om att skippa saltandet, för jag kan då inte se en enda positiv efekt med saltandet, de ända som händer är olyckor, för folk som inte är så skarp på att köra och alldrig leker med sina bilar, och på så sett alldrig lär sig sin bil tills de värkligen gäller, tror att de är frit fram bara för de är saltat, sedan hittar dom på en isfläk på tex E4 och olykan är ett faktum, nä spar snön i stället så folk kör efter de väglaget i stälet. Man borde vell kuna fixa en lista att sända vägverket, men frågan är vell om de hjälper :( |
|
|
Jag håller med ovanstående. Saltandet räddar liv, det är bevisat. Men jag är primitiv och får säkert en hel del kritik för att jag är emot saltet. Men det kan jag ta. Min åsikt är att mitt användande av gaspedalen under vinterföre är mitt eget beslut. vill jag sladda och förorsaka fara för andra så får jag skylla mig själv. |
|
| Utan salt skulle all tung trafik stanna, saltet kommer inte försvinna i första taget, ingen idé med listor hit och dit. | |
|
Ja, all tung trafik utom timmerbilarna som förvånande bra tar sig fram längs både snöbelagda landsvägar samt isiga skogsbilvägar med 60 ton last. Med lite vilja går det att bra med tung trafik också. |
|
|
Anders-72: Men de kanske slipper tokiga Stockholmare som tror att dessa 60tonsekipage stannar på fem meter? :) |
|
|
K1mzo => Jag tror att Printscreen syftar just på privatbilisterna i sina personbilar som mer eller mindre tvärnitar framför långtradare... Mvh/ Niclas |
|
| Det jag försöker säga är att det är en lite speciell trafiksituation i sthlm, med konstig blixthalka vid 3plusgrader och knäppa trafikanter lite här var. Jag kör själv inte lastbil förutom en 10 tonnare under min värnplikt, men jag har pratat med några chaffuörer och de tackar gud för saltet. Jag jobbar en hel del mot SL där även bussförarna tackar och bockar för salt. | |
|
Yrkeschaufförerna tackar för saltet då de inte köper sitt fordon, servar, reparerar, lider av värdeminskning och kostnad för spolarvätska, tvättar o.s.v. De har sin lön och är glada att det rullar på så de slipper få skäll ;) Här uppe finns i alla fall vissa chaufförer som kör tung trafik som inte tycker om saltet, men de flesta skulle jag tro lovordar det. |
|
|
Salt är väl bra på sitt sätt och vi blir knappast av med det i framtiden heller. Det jag har märkt när jag har kört på autobahn i tyskland är att de saltar minst lika mycket som på de större vägarna i sverige, men eftersom det är förbud mot dubbdäck där nere verkar det inte rivas upp så mycket små partiklar från asfalten. Resultatet är att bilen i allmänhet och framrutan i synnerhet inte blir på långt när så svart och kladdig som här i sverige. Någon mer som har reflekterat över detta fenomen? MVH Stenis |
|
|
Det talar emot vad däckexperter säger. ett friktionsdäck av "nordisk" modell sprätter upp en massa partiklar pga. sajpningarna i däcket. Ett dubbdäck river givetvis upp mer av vägbanan, men det "sprutar" inte på bakomvarande bilar på samma sätt. Jag tror att vägbanan kan vara förklaring till dina observationer Stenis, eftersom Tyskland använder sig av en annan typ av beläggning som kanske inte alltid gynnar avrinningen osv.? Mvh/ Niclas |
|
|
Ok, intressant. Men om dubbdäcken river upp mer partiklar av vägbanan innebär ju det att det rimligtvis måste finnas mycket fler små partiklar på svenska vägar än tyska. Saltet gör ju att vägbanan blir fuktig och då vore det ju också logiskt om dessa små asfaltpartiklar följer med fuktigheten som virvlar upp bakom en bil. Eller fungerar det inte så? Är själv ingen expert, medan du verkar ha koll på asfalt, så förklara gärna lite mer ingående om mitt resonemang inte stämmer! MVH Stenis |
|
|
Min enkla analys sett över tiden 25 år så har följande 3 ting påverkat mest. 1. Avskaffandet av lagen om stänkskydd monterade framtill och baktill. 20-50 % mer smuts virvlar upp, dels i luften, dels i form av asfaltsstänk som annars satt i hjulhusen på automobilerna. 2. Den mycket större dimensionnormen på vad standardmässiga hjul på bredd och diameter i tum. Drar mer bränsle dock blir slitaget på vägarna större även ju tyngre bilarna blir? 3. Lastbilsflottor. Den stora ökningen av främst utländsk, icke renade utsläpp körda på den icke renaste formen av diesel(den bland annat Preem tillverkar). Det är en stor skillnad på en svensk och en utländsk lastbilschaufför. De svenska har lastbilsutvecklingen i ryggraden och hanterar landets produkter på ett annat vis. Stora leasade trafikflottor, skapade för billig massförflyttning kompromissar för det mesta med att icke välja den bästa lösningen för miljön. Detta är alltså varför det ser ut som det gör idag. Ansvariga? De såsom fattade besluten:) Mvh Asken |
|
|
Korrigering. Preem m fl tillverkar den renaste formen av diesel tillgänglig i daglig handel, resten av Europa fegar och bråkar på Svea Rike för att den tillåts. Egentligen om EU vore vänligt inställt till miljön och framtiden för unga borde den Svenska tolkning av diesel införas ögonaböj. Ett litet steg iaf... Mvh Asken |
|
|
Salt har liksom bil en negativ inverkan på miljön och det är inte alltid som minus och minus blir plus... Halkbanekörning och inmonterade säkerhetssystem i allehanda fordon av betydelse kan underlätta framförandet och framförallt kanske inge den respekt som bilkörning kräver. Allt för många gånger hänvisas det i olycksrapporter att halkan är orsak vilket är uppåt vägarna fel, den korrekta termen torde vara vårdslöshet i trafik, den dumskalle som tror att det är prima väg från oktober till april skulle omedelbart tas om hand och placeras i förvar. Jag vet att privatbilismen är ett gissel för våra stolta chaufförer men det är ju då ett utomordentligt tillfälle att visa sin kunskap genom att framföra sitt 60 tons ekipage med värdighet, digitala färdskrivarblad torde vara till god hjälp att hålla föreskriven hastighet men har ringa inverkan på den allmänna uppfattningen på bilkörning. Boende i rikets hufvudstad innehar samma kunskap som övriga medborgare vad gäller framförande av fordon eftersom då de erhållit körkortet med och under samma villkor som i övriga landsändar, men de ges inte samma utrymme att visa sin förträfflighet eftersom det ska saltas in till döden på vägarna. Väl mött, käre trafikant! The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.