|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja, som sagt, det beror ju på om man köpte den för att köra med eller för att titta på. Det är ju upp till var och en, men inte tror jag att bilen rasar ihop bara för det. Det måste vara en dålig bil i så fall och det vet vi ju att en BMW inte är. Så nog håller den alltid. Det är rejäla bilar som är till för att köras med,inte att bara titta på. Gör som du finner bäst och var inte rädd för att köra med den för den håller. | |
|
En fråga bara som jag aldrig riktigt lyckats hitta ett svar på. En start är väll ändå en start eller?!?! jag menar kallstartar du och kör 3km eller 30km borde inte spela större roll då du fortfarande gör just en kallstart, så länge motorn, oljan och det kommer upp i sin arbetstemperatur så spelar väll sträckan ingen större roll för just slitaget runt kallstarten eller har jag fel?! För i sådana fall tycker jag väldigt synd om dem som köper en bil och aldrig vågar starta den för att det slits mer när du startar en bil.. |
|
|
Grejen är den att bilen inte hinner få upp vare sig temperatur eller smörjning på en så kort sträcka som 3 km. Då är det inte bra för bilen. Och detta har ingenting med att det är en M3:a att göra. Det är precis lika dåligt för en VOLVO 745:a också.. Sedan tror jag att en kallstart per difinition innebär att yttertemperaturen understiger 20 grader eller nåt i den stilen. Så min bil startas nästan aldrig kall. Den står i ett varmgarage och körs på sommaren. Visst kan den ha stått ute någon kväll och startas en sval sommarmorgon, men det är inte ofta.. M.V.H Dennis |
|
|
Enligt en Volvomek så är en "kallstart" när motortemperaturen är under 50 grader. Echelon, visst är en start bara en start, men en kallstart är å andra sidan bland det värsta du kan utsätta en motor för om vi pratar normal användning. Smörjningen är som sämst (inget oljetryck) och oljans livslängs förkortas om man aldrig kör bilen varm. Om jag fick välja mellan en bil som körts 1000 mil på tre år, bara kortkörningar och flera kallstarter per dag och en bil som körts 6000 mil på tre år, bara "varmkörningar" och normalt antal kallstarter så skulle jag utan tvekan välja den som gått 6000 mil. I alla fall om jag tänkt behålla bilen några år. Tätare oljebyten och regelbundna varmkörningar motverkar slitaget. Jag håller dock med de som föreslår cykling om möjligheten finns, det är i princip inga nackdelar med det ... bättre hälsa, bättre ekonomi och mindre slitage på bilen. Tidsvinsten att köra bil 3 km jmf med cykling är minimal, är det tätbebyggelse med trafikljus kan det t o m gå snabbare på cykel. |
|
|
Det här skriver Auto Motor & Sport om kallstarter: "Är verkligen kallstart så farligt för motorn? Kallstart är bland det mest ansträngande du kan göra med motorn. Aggressiva restprodukter från förbränningen ligger kvar på metallytorna, som korroderar. När motorn startas tar det flera minuter innan smörjningen skyddar lagerytorna. Låt det gå en halv minut innan du lägger i backen och fräser iväg till jobbet på morgonen. Kör försiktigt de första minuterna. Använd motorvärmare. Och njut av att din motor därmed kommer att snurra många extra, tusentals mil bara genom detta (förutsatt att du sköter oljebytena korrekt i övrigt)!" Länk |
|
| Ja, vad en kall respektive varm start är vore ju bra att klargöra. Förmodligen så blir det värre o värre i stigande skala allt eftersom yttertemperaturen sjunker. Oljan är ju som bekant aningen trögflytande efter en natt i minusgrader. Men om bilen stått i solen en varm sommardag så flyter oljan ganska smärtfritt redan i tidigt skede. Även om det per definition skulle vara en "kallstart"... | |
|
Jag kör min bil till jobbet, det är dock ca 7km dit, och stadskörning, så jag hinner få upp 80 grader oljetemp och allting på den tiden. Samt att jag brukar ta en extra runda efter jobbet ca 2ggr i veckan bara för att köra lite extra med varm motor. Och jag ser inga problem med detta bara jag byter olja oftare. Som en här sa, fastän jag hade haft 20km till jobbet, så hade jag ändå behövt starta bilen, och nu kommer jag ju upp i bra arbetstemp också. Jag brukar också låta bilen stå en halv minut innan jag kör iväg, sen varvar jag aldrig över 3000rpm förräns jag fått upp ca 75grader olja. (enligt mätarna så borde man ju kunna ge fullt redan vid ca 65graders oljetemp, för det är ju då den sista "pluppen" släcks. Fast jag brukar alltid vänta tills jag har ca 75-80 grader, samt att jag börjar gasa lite varsamt :) ) MVH |
|
|
Echelon har en bra poäng i sitt resonemang. Bilen får ju två kallstarter per arbetsdag oavsett om sträckan är kort eller inte. Jag tror heller inte att det gör så mycket att bilen inte blir genomvarm bara man låter den bli det vid andra tillfällen. Men motorn blir mer sliten vid SAMMA miltal som en motor som alltid rullar långt per starttillfälle. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Skiten är ju till för att användas så kör på! ;) | |
| Ja klart, men den håller ännu längre genom att användas med hjärnan ;) | |
|
6 mil om dagen. 0,73-0,77 l/milen (billigt och bra) Jobbigt att tvätta bara ! Ca 2-3 ggr/veckan, Men att tvätta/damsuga är ju också en hobby, hör liksom till och stunden för sig själv. |
|
|
Mer rädd om min M5 Touring -92 än M3àn (E46án) kostigt nog. |
|
| Det är inte konstigt alls tycker jag. Hur många touringar gjordes? Betydligt färre än antalet E46-M3 i varje fall... Vårda ömt!! | |
| Dali: Rätta mig om jag har fel, men borde inte en kallstart och låta bilen stå stilla i några minuter då vara MKT värre än att starta motorn och sakta rulla iväg, för står bilen bara still så har du väll mindre tryck i motorn än om den blir lite lätt belastad?! Samtidigt tycker jag att när man kört ut bilen ur garaget och kör i väg på 70 vägar så stiger oljetempen snabbare upp mot 75 - 80gr än om man ligger och bara kör på 30-50 vägar.. (Och växlingar sker ungefär mellan 2000 och 2500rpm. vid båda vägvalen.) | |
| dali: Bara för att man kör lite varje dag behöver det inte betyda att bilen kallstartats fler gånger än en som kör många tusen mil om året? Den ekvationen går inte ihop. | |
|
Echelon, det är AMS som rekommenderar 30 sekunders väntan ... jag är själv tveksam till att det är optimalt, om inte annat så är det inte bra för miljön. Jag tror också att det är bättre att börja köra så snart som möjligt och då köra lugnt tills motorn når arbetstemperatur (ca 15 minuter efter vattentempen nått normalläge). Grandy, jag skrev OM jag fick välja ... poängen var att en bil med fler mil på mätaren kan vara mindre sliten (i motorn och ev även drivlina) än en bil som gått betydligt mindre men som har en mer ogynnsam användningsprofil. Jämför en bil som ägs av en innerstadsmänniska, som kör 4 km till jobbet (kallstart + hetsig trafik med kall motor), åker hem lunchen för att äta (två kallstarter till och hetsig trafik med kall motor) samt åker hem 4 km på kvällen. Upprepa det 220 dagar per år. En likadan bil ägs av en "ytterstadmänniska", som pendlar 6 lugna landsvägsmil till jobbet, äter på jobbet och kör 6 lugna mil tillbaka på kvällen. Motorn startas i princip aldrig utan att bli ordentligt varmkörd innan den stängs av, trafiktempot är betydligt lugnare och 95% av körtiden spenderas på högsta växeln i laglig hastighet. Upprepa 220 dagar per år. "Ytterstadsbilen" har gått 10 gånger så långt efter ett år, men motorn är sannolikt i bättre skick, om vi förutsätter att båda följer normala servicescheman. Visst, det är en tämligen polariserad jämförelse, men den är inte helt orealistisk. Jag har flera kollegor som stirrar sig blinda på miltalen, jag tycker det är minst lika viktigt att ta reda på hur milen har körts. |
|
|
Echelon, nja, måste nog påstå att du har fel i båda dina påståenden. Först och främst så stog det inte att man skulle stå i "några minuter", utan ca 30s. Och detta säger de för att, har bilen stått ett tag, och oljan är väldigt kall, då har kanske "skyddsfilmen" runnit av vissa av de mekaniska delarna, genom att stå en liten stund UTAN att belasta motorn, så hinner du få upp en bättre oljetryck, samt om det nu är väldigt kallt ute, så hinner även oljan bli lite mer lättflytligt, på det sättet ge mer skydd. Därför vill de inte att man kör iväg på direkten, för att säkerställa att oljan har lite bättre förutsättning att skydda motorn. Kör du iväg på direkten och belastar motorn, så kanske inte oljan skyddar lika bra, och på det sättet skadar det motorn mer när den är under belastning än om den bara står på tomgång några sekunder före du kör iväg. Detta är ju naturligtvist inga super skador om du nu skulle göra såhär, men det slits lite mer än om man väntar en liten stund. Ang. din oljetemp så har du också fel, du får upp oljetemp snabbare vid samma varv på motorn vid lite lägre farter än vid höga farter, detta är pga att när du kör bilen snabbt, så kyls ju motorn, kylet och oljekylet av den kalla luften som kommer strömande mot bilen. Det kanske folk har märkt av t.ex. om de kört i stan och har ca 90grader oljetemp, sen åker de ut på motorvägen och kör i 110, så kan oljan sjunka till 80 grader efter en stund. MVH |
|
|
Jag har alltid varmkört mina racemotorer stillastående, för att få upp värmen i oljan, block, cylindrar etc. Sen tar man det ändå lugnt i början för att drivningen ska komma upp i temperator också, d.v.s växellåda, diff etc. Sen är det ju rätt stor skillnad på kallstart och kallstart, en massa -10 starter eller ett gäng i 20 plusgrader. |
|
|
oFFkeFF läser jag instruktionsboken till m3:an så skriver dom att man inte skall varmköra på tomgång/stillastående det är bättre om motorn få jobba men ej över 4000v |
|
|
Jo, jag har aldrig kört mina racemotorer på tomgång heller, utan lågt varvande med högre varv ju mer tempen höjs. Att man inte rekommenderar varmkörning på enbart stillastående är ju för att det är fler saker som ska komma upp i temp, förutom oljan och vattnet i blocket. Det är inte bra att tro att man värmt grejerna för att man har 90 grader i oljan och en kall växellåda.. Nu varmkör jag inte min m3'a på samma sätt, utan där är det mer att rulla iväg rätt omgående i lugnt tempo. Låga varv, under 2500-3000rpm, men ingen segdragning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.