|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag undrar om det är ofarligt att ha min m3:a som pendlarbil, typ fram och tillbax från jobbet ? har typ 3km till jobbet, vet att det finns folk som säger till mig att det sliter enormt på motorn eftersom på den korta sträckan hinner inte motorn bli varm mm mm, men jag menar kör man lungt och inte varvar upp motorn över 4000/V som det står i instruktionsboken bör väl inte detta va ett problem ? tacksam för svar och åsikter mvh | |
|
Personligen skulle jag aldrig ha min fin bil till 2 kallstarter per dag för att åka tot 6 km. Borde väll ta ca 10 min att cykla, dagens ungdomar rör ju alldeles för lite på sig! |
|
|
Om motorn ofta körs "kall", dvs inte hinner nå arbetstemperatur, så bildas kondens i motoroljan, vilket försämrar smörjning och sliter mer på motorn. Att du varvar under 4000 med kall motor är att rekommendera, men påverkar inte kondensen. Batteriet riskerar också att urladdas, generatorn hinner inte ladda på en så kort körsträcka. Båda ovanstående kan till viss del motverkas genom att du kör motorn varm en gång i veckan (kör 3-4 mil på landsväg). |
|
|
Går ju att montera motorvärmare på den. Det har jag på min, men det går ju inte att köra med den när det är halt. Då går bilen över hela vägen . Så köp en billig vinterbil och kör med. mvh stefan |
|
| Många kallstarter och korta sträckor gör även att oljan kommer att spädas ut med oförbränd bensin pga av att motorn går fett just vid kall start.När man kör lite längre sträckor är inte det något problem då den lilla mängden bensin som kommer ner i oljan förångas. | |
|
valet är ju upp till dig beroende på hur mycket du vill vårda bilen. som ovan tar batteri stryk, men detta är ju utbytbart, dvs ren kostnadsfråga och sliter inte på bilen. OM du inte vill vara utan bilen till jobbet så klämmer in någon långkörning i veckan (2-3 ggr) samt att du minskar ditt oljebytes intervall ordentligt. Kanske 500 mil eller liknande för att kompensera den ökade kondensen i motorn. Kanske dags att flytta 1.6 mil från jobbet? :) |
|
|
om du kör 3km i sthlm city så garanetrar jag att motorn går varmt ;) "don't imitate, innovate!" |
|
pg_ice |
"men det går ju inte att köra med den när det är halt" jävla skitsnack haha kör själv M3an på vintern och den är ju lite halv farlig om man inte tänker sig för med gasen men annars är den helt ok |
|
Personligen skulle jag aldrig starta bilen för att enbart låta den rulla 3km innan den stängs av igen. En kallstart sliter oerhört på bilen och att den inte får gå riktigt varm gör ju inte saken bättre... Ta cykeln eller skaffa en moppe, en gammal Sunny eller nåt billigt du kan använda för dessa ändamål. |
|
|
okey tack för svaret, nä som nån sa så gäller detta inte vintertid utan sommar tid jag har en vinter bil som jag kör med nu men jag menar sen när sol och allt det där börjar titta fram =) så kan det ju va roligt att ha fin bilen till jobbet ibland =) |
|
| En annan stor nackdel är att avgassystemet får ta MKT stryk vid kortkörning där det inte hinner värmas upp, det kommer börja rosta , då kondensen som inte hinner brännas bort ligger kvar i röret och fräter. | |
| Nog håller den för det sommartid men kör lite längre sträckor emellanåt, typ 5-10 mil och byt olja oftare som andra har påpekat. | |
|
Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| JohanE =P köper du en sån till mig då =) | |
|
Förstår inte varför det inte skulle vara ok att köra din M3a den sträckan! Alla vi som kör e46 m3, det är ju inte precis något lyxåk! Sure har man en bugatti veyron eller en ferrari kanske man går i andra tankar ;) Själv tycker jag att, det bara är att åka på! Funkar pima som en personbil och är en underbar bil på vintertid och även på ordentlig snö! Så kör på ;) |
|
|
moggaz: Om du behöver upp i klass med Bugatti Veyron eller liknande för att ens bry dig hur bilen mår så anser jag dig ha en allmänt skev bild på vad en exklusiv bil är! Klart M3án funkar utmärkt som vanlig bil.. Grejen är ju den att kallstarter sliter förbannat mkt, mer än de flesta tror på maskineriet! Är man de minsta rädd om sakerna så varför inte bespara bilen detta för en så obetydlig sträcka som 3km? Tar inte många minuter att cykla liksom! |
|
| Jag tycker synd om "finbilen" när den går en kort strecka som till jobbet. Visst händer ju man kör den dit om man senare ska iväg på något annat men annars så hinner iaf inte jag njuta något av bilen när man ändå är stressad och lite halvt vaken på morgonen. Cykla eller om man behöver kostym etc på jobbet ha en skräpbil som används 9 av 10 gånger till jobbet. Det hade jag gjort. | |
| Jag håller med majoriteten i tråden. 3km är cykelavstånd och om vädret är för dåligt så finns det lokaltrafik(om detta är möjligt dvs). Jag undviker att köra min bil så korta sträckor så att oljetemperaturen inte hinner upp i normal arbtestemperatur. Visst kan det hända men det är inget jag gör regelbundet. Undviker det så mycket jag bara kan. | |
|
Många verkar tro att M3:or är gjorda av porslin. Kom igen nu, bilarna är byggda för att köras! Självklart slits en bil mer av korta körsträckor, speciellt vintertid, men de kommer inte förintas! |
|
|
Thorssa: Självklart har du helt rätt men de är väl inte därför vi som bryr oss om våra bilar låter bli att använda dem för detta ändamål. Jag gör de inte av anledningen att oavsett om bilen håller för detta i 50 000 mil eller inte så mår den inte bra av de. Jag har M3án som ren entusiastbil, skulle jag köra den var dag i ur och skur året om skulle jag ha tröttnat för längesedan! Istället för att slita och tära på i princip de enda intresse jag har, skaffade jag och tjejen en Volvo 855 T5-R som är en kanonbrukis men med ändå en gnutta kulfaktor även om den jämfört med M3án är lika rolig som vilken vardagsbil som helst. Kanonbil som funkat klockrent i vår ägo trots 23500 mil och mycket småkörning till affären osv. |
|
|
Som wingard påpekar så sliter kallstarter mycket på kamaxlar, vippor och andra rörliga delar i motorn. Det tar ju en stund innan oljan kommer upp i rätt tryck, och att alla delar blir smörjda. Nu var det förvisso sommartid detta gällde, men jag är fortfarande skeptisk till många upprepade korta turer. Visst håller det, men livslängden förkortas. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.