|
|
|
|---|---|
|
hej. Satt och funderade på om man kunde lackera om sin bil själv. Rent resultatmässigt vet jag att det är en stor risk. Men vad behöver man? slipmaskin (vilka papper ska användas? Färgspruta, kompressor(storlek?) med vattenavskiljare. Är färgen dyr? och hur klarlackar man den? Har ett garage med 15 grader. Tror jag börjar med att lackera om min Mercury 35hp -69 :) | |
|
Här kan du säkert få både ett och två tips. ---> Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hur härdar man lacken på en bil som lackerats hemma? Ska de inte stå i värme eller så för att lacken ska härdas riktigt? // Daniel |
|
|
Här finns många svar på dina frågor: Länk Färgpaket kan man handla på här: Länk eller här: Länk På youtube kan man hitta nyttiga instruktionsfilmer för själva färgpåläggningen, från ex. vis SATA eller om man söker på HVLP. Jag gjorde en garagelackering med metallic plus klarlack av mitt e30 projekt i somras med enbart kunskaper inhämtade från länkarna ovan och resultatmässigt är jag nöjd för att vara första gången. Visst gjorde jag en del missar som påverkade resultatet plus att miljön tillförde ytterligare svårigheter (har en mygga på huven:-)) men jämfört med första planen att rolla den så är jag som sagt nöjd med resultatet, dessutom var det väldigt roligt att prova på. Ett tips som många ger och som jag inte tog åt mig men nog borde gjort för mycket bättre resultat är att provlacka ett par större ytor innan, särskilt för att vänja sig vid sprutan och färgen. Det kräver dock att man köper på sig lite extra färg...men det har man nog igen på resultatet. Nästa gång jag lackar en bil går det nog mycket bättre:-) För att svara på sista frågan så härdar lacken rätt långsamt utan ugn som de använder proffesionellt. I upp till en månad kunde jag känna att klarlacken inte var riktigt hård. Finns lite bilder i min projekttråd från lackeringsarbetet här: Länk / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
jag ha ett tips och ide att göra det lite enklare för amatörer eller nybörjare.Jag har några års erfarenhet från billackering i mina yngre år men jag tillhör ändå amatörerna tycker jag trots flera utförda hellackeringar hos firma. Att utföra en hellackering i ett svep är ganska jobbigt om man inte är van där för skulle jag dela upp lackningen i etapper, då det är mycket lättare att koncentrera sig på en mindre yta än hela bilen på en gång, ex.vis huv-tak koffertlucka och maska av detta då man tar en sida åt gången. nackdelen är att det tar längre tid och man får maskera i omgångar men resultatet kan bli så många gånger bättre, ett tips till är att vattna på golvet för att binda damm samt det sista: det finns härdare som härdar olika snabbt, personligen använder jag den snabbaste härdaren, men då hinner man aldrig dra hela bilen därför passar det bättre att dela in i jämna partier, den långsamma härdare används ex.vis vid en stor yta som ett lastbilsskåp där kan inte lacken sätta sig för snabbt för då kommer sprutdugget att lägga sig som ett sandpapper på redan sprutad yta som börjar härda Lycka Till om mina tips är till någon nytta mvh Uffe/bildock |
|
|
Denna är lackad i inplastat garage,dock har jag ett förflutet inom lite lack men mkt är trail and error.Planer finns på en box hemma:)Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.