|
|
|
|---|---|
Gizzmo89 |
Hej ska snart sätta igång med nytt projekt då en 325ix ska sugtrimmas ordentligt.. och min plan ser ungefär ut såhär *M20b25 renoverad, ska försöka satsa på minst 10:1 i komp *Toppen ska portas,planas enligt konstens alla regler *antagligen 272 eller 280 graders kam *starkare vipparmar *starkare fjädrar "retainers" *MegaSquirt ms2 v3.0 ska införskaffas och användas med originaltrigger, original fördelare med en MSD6 och Blaster 2-spole *Extraktor grenrör till 2,5" avgassytem * Insug ska kollas över o portas om de behövs...vet ej om spjällhus behövs modifieras? Ska Satsa på 300 Hk som e hållbara för både motor och drivlina, Tips o Råd e Mycket Välkomna :) Sen skulle jag behöva lite tips om vad drivlinan klarar av om den är i bra skick? Har hört rykten om att drivknutarna fram inte är jättestarka? Kan man göra Diffbromsen starkare i baxaxlen? isåfall hur? schimsa? Detta Inlägg får gärna bli En allmänt Sugtrimnings Hörna där alla som vill dela med sig av sina kunskaper gärna är välkomna :) Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
300hk blir inte lätt att uppnå, dock inte alls omöjligt. Jag rekommenderar att du använder vev från turbodieseln för ökad slaglängd. Det är framdiffen som är akilleshälen i drivlinan, resten är inga problem. Tror inte 300 sug-hk är några större problem för framdiffen heller. Drivknutara fram är mycket stryktåliga! Om de är friska, givetvis. Viscodiffen kan du int påverka, tyvärr. Byt till lamell! 2,5" är lite klent för 300hk. Mellen tummen och pekfingret brukar man säga 1" per 100hk. Det knepiga med sugtrimmning och avgas är att man skall ha rätt mottryck. Vid överladdning kan man inte överdimensionera då mottryck är av ondo. --------------- Going sideways. |
|
Gizzmo89 |
Har aldrig sagt att det ska vara lätt :) De e kul att vara lite egen :D så jag ska ha 3" okey bra att veta.. men har hört att sätter man dit dieselveven så får man lite i komp..vilket jag inte vill ha ...Har letat lite efter smidda högkomps kolvar men hittar endast till turbo... e det inga som sugtrimmar? tips på återförsäljare av högkompskolvar e av stort intresse... Vad e det som inte håller i framdiffen ? kanske går att bygga nått som håller ? Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Med det du har nämt lär du inte komma upp i några 300hkr. Bla är kamaxlen tok för mild. Om man ska öka slaget är det bättre att köra med m50 vev än turbodieselveven. Kolvar har JE Pistons. Kan bla beställas genom top end performace Länk Men kontakta Erland Länk så kan han säkert hjälpa dig att att få ihop en 300hkr m20 |
|
Gizzmo89 |
Ska antagligen lämna toppen till topplocksverkstan då jag känner Erland och är ibland där med en polare och jobbar på nätterna.. så Erland kommer antagligen göra mesta jobbet..ska be honom att göra något åt förbränningrummen och få dit större ventiler i samband med portningen. Kammen har jag också tänk att den e lite för mild men jag vill att den ska gå bra på låga varv med och inte bara över 3000rpm har kollat lite på en 294 graders men har hört att motorn blir mycket orolig under 1500 rpm , därför tänkte jag ha en 280 graders. Vilken m50 vev ska man ha? eller alla e likadana? hur mycket ökar man slaget med en sån och vad blir kompförhållandet med org kolvar? Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
Gizzmo89 |
funderar nu på separata spjäll och egenbyggt insug för den fina gasresponsens skull :) Det lär ju även hjälpa till på traven mot de 300 hk som e målet ;) Tack föresten för den underbara länken till top end performance: bra priser och grymma grejor :) Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Ska man ha 300 sug hästar ur en m20 måste man nog tåla lite dåliga lågvarvsegenskaper... ;) för det är INTE snytet ur näsan.... med en 280 graderskam är det omöjligt... Separata spjäll är inte dumt, dbilas.de har men är inte billigt. Kör med m52b28 vev som är smidd. Hylsa så den passar m20 har pure-pf.com Det mesta åt toppen måste göras men det vet Erland då han verkligen vet vad han håller på med! :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Höja varvtalet antar är redan med i formeln (då du ska ha starkare vippor och fjädrar) för det är nog nödvändigt för att nå 300 hk (om jag minns rätt så var S14 2.3 motorn i DTM över 300hk - men då med ofantliga resurser bakom sig). Sen funderar jag på en annan sak - hur mycket begränsning av luftflödet samt gasrespons (för en sugis) introducerar luftmängdsmätaren? Tänkte lite på det då jag försöker få rätt på min och såg en ombyggnadssats till en luftmassamätare. Finns det något att vinna där eller är det försumbart vid WOT kanske? |
Gizzmo89 |
inget är omöjligt ;) men det e såklart svårt, mycket svårt.. men ska göra allt jag kan för att ha kvar körbarhet i maskinen för den ska användas på allmän väg och i stan men mest kommer den att gå på grusvägar och på bana, så låg och mellanregister är ett krav... så fall får jag sänka mina ambitioner på 300 hk hellre lite mindre pållar och ett brett register än mycket krut på bara höga varv... visst jag vet att en sugmotor lever på varvet om man ska ha mycket effekt och varv ja det får den ha mycket :) men bara man kan köra normalt på de lägre varven med... Man kan väll använda spjäll från e36 m3 tex? vet en som har sånna liggandes för nån tusenlapp. men om jag inte ska ha separat spjäll .. vad kan göras åt org insug? vill nämligen helst att det ska se så "Org" ut som möjligt i motorrummet inför den årliga besikningen :) samt spridare vilka kan rekomenderas ioch med jag ska köra Ms? ställbar Btr kanske? Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
Gizzmo89 |
Slangen: Tror ej att luftmängdmätaren kan vara lika kvick som en tex MAP sensor och därför inte kan ge riktigt lika bra gasrespons.. men att den stryper vet jag ej...sålänge innerdiametern e stor nog så tror jag ej den stryper.. och Ja jag ska köra med mer varv i maskinen .. funderar på att samtidgt som kolvbyte även byta vevstakar då org kanske inte är så driftsäkra över 7000 rpm? ska även byta vevlager till ett par racinglager från MotorNord där jag föresten ska köpa alla mina motorrenoveringsdelar. Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Mängdmätare är en strypning eftersom klaffen finns där. Massemätare däremot är en annan femma. Detta förutsatt att själva diametern inte är en strypning i sej givetvis. Med ett eftermarknadssprut, som i detta fall MS, använder man dock med fördel MAP-sensor även på en sugmotor. Fast då en 1-bars förstås. Det är diffdreven som rasar, det sitter bara 2st. Bygger man om lite borde man få dit 4st istället och då lär det problemet vara ur världen. --------------- Going sideways. |
|
Gizzmo89 |
okey ..skumt att det bara sitter 2st? tycker att det borde bmw tänkt på? men man kanske kan få dit en annan diff? ja ja Time will tell om jag behöver en starkare ;) Var nyss Ute och åkte med Polaren i Hans Peugeot 405 T16 ..nyrenoverad och trimmad till ca 350 Hk F*n vad kul de e med 4wd och grysväg :D går som ett skållat troll..fast den har ju turbo såklart, själv tycker jag bäst om en rapp sugis :) Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Länk säljer det mesta du behöver, Det går säkert att specialbeställa de högkompskolvar du vill ha osv. Originalstakarna håller för bortåt 600hk med turbo, men hade jag letat efter 300hk ur en sug M20 hade jag nog bytt dem också pga smidda stakar bla är lättare. Enem har en vass kam R11 som är på 320 grader, känns nästan som du bör ha nått sånt för att plocka 300hk. Men strokar du upp motorn en del blir det ju lättare. PPf har 3L strokerkit om du är intresserad. Jag har kört med 284 graders Schickkam och det var inga problem på tomgång med den. Men är du ute efter 300hk ur 2,5 liter så lär du nog få glömma att den ska gå bra på låga varv. Varför vill du köra på låga varv när du siktar på högvarvig sugmotor?? Själv bygger jag 2,7 liters smidd M20 med Vortechkompressor som ska gå på E85. Planerar att varva 7000-7500rpm och plocka 500hk, men vi får väl se vad resultatet i verkligheten blir.... |
|
|
Ny kam, M51 Dieselvev (inte 3.0l kittet, tror inte man kan varva särskilt mycke med det, o de är i varven effekten finns för en sugmotor) spearata spjäll för att få den att gå bättre på lågvarv + bättre respons. en ORDENTLIG portning av toppen, men de ska erland nog klara av. att DTM s14 hadde 300 eller mer är ganska irrelevant här då det är en HELT annorlunda motor. framförallt så är toppen guld på en S14 om man gämför med en M20 (4-ventilsteknik o riktigt fina kanaler) att smidda stakar e lättare än original är inte säkert, mät o kolla, jag skulle nog satsat på originalstakarna o bara polera vikta o balansera dom ordentligt. nått vettigt eftermarknads sprut som nån kunnig mappar. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
JaJsEn : S14 motorn tog jag upp mer som ett exempel på vilken svårighetsgrad Gizzmo89 ställs inför (S14 plockade som sagt ur mer än 300 ur 2.3 men med rejäla resurser bakom sig och som du själv säger en "guldtopp" - nu hade de regelverk och annat att följa som inte Gizzmo89 behöver bry sig om vilket gör det lite lättare - men bör ge en fingervisning på svårighetsgraden). Dock lite fundersam till "Kinderäggsproblemet" : 300 sugisar, bra låg+mellan varvsregister samt original utseende i motorrummet :-) Nu har Gizzmo89 i princip redan löst det då lösningen blir isåfall sänk 300 målet. Jag röstar dock på en rå sugis - lika kraftfull som en kaffebryggare under 5000 rpm och sen ligger kraften där lika slät som ett matsalsbord :-) Hmmm, om man nu väljer en sådan kraftigt förskjuten momentkurva måste man för guds skull matcha utväxlingspunkterna - så man inte riskerar att sjabbla bort halva insatsen där (jag menar om växlingspunkterna hamnar på 4000 rpm med de utväxlingar man tänkt ha är det ju surt om man lagt hur mycket energi som helst på att ha ett bra moment 5000 rpm och uppåt och därunder stendött). Jag tycker det låter som ett kul projekt - go for it och se hur nära / över 300 sugisar man kommer i slutänden! |
Gizzmo89 |
Ville mest ha lågvarvet då jag ligger ganska så mycket och kör inne i stan på väg till jobb o så.. men man får väll prioritera lite..kan stå ut med att köra lite högre varv...får ha nån mer ljuddämpare bara :P hehe. är nu ganska så inne på att köra 294 graders kam, prata lite med Erland och han tyckte de lät som en bra ide om man ska ha kvar lite körglädje på de lite lägre varven (typ 2500-4000 rpm) Han sa också att 300hk borde inte vara nått jätteproblem om man lägger ner mycket tid och pengar på att få allt "Riktigt" balaserat...då kommer också varven på "Köpet" Har kollat på Billet vipparmar men de kostar ju multum :P Nästan lika mycket som det kommer kosta att få toppen fixat... Men de e väll smällar man får ta ;) Vad gör man inte för att få en helt Unik Motor :) Var först helt såld på att ha en E30 M3 , men fick andra tankar då jag åkt lite 4wd ..Man ska ju kunna få ner effekten i backen med :) särskilt på grusväg. Då e 325ix perfekt....Fantastiskt utseende och 4wd :D och nu ska effekten hämtas :) Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
| Mitt tips om du verkligen vill ha ut 300hk och bra körbarhet är att sätta i en m3 3.0-motor istället. Det kommer bli myyycket billigare och driftsäkrare... | |
Gizzmo89 |
Hur blir de då med besiktning ? och det Roliga :) De e kul att kunna ha en gammal m20 som ingen tror de e någon fart i bara för man inte satt dit en Monster turbo, och sen bara trycka pedalen i bonn och vråla iväg med ett ilsket Tjut! så kan folket stå där som ett gäng fågelholkar och undra vad som just skett :) visst de kommer kosta men ska man vara One of a kind så får man stå ut. Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
Vad väger bilen? 1350kg? Frågan är om ens 300 sugisar får bilen att "försvinna i fjärran". Min, visserligen med 400kg mervikt, är inte speciellt snabb med sina dryga 300hk. Har du dessutom separata spjäll, annat plenum osv så syns det ju ändå att det är en moddad M20. Go turbo och behåll en M20 som besiktningsmotor! Satsa på dubbla effekten! :) |
|
Gizzmo89 |
Dubbla effekten vet jag ej om drivlinan tycker om riktigt... nee ska ha sugis :) vill ej göra som alla andra.. plus när man besiktiar kan man ju bara sätta dit ett org insug..bra mycket lättare än att byta motor Äkta kärlek växer inte på träd... Den byggs i Tyskland --BMW-- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.