AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.233

tappar en cylinder på tomgång E46

har en 328 -00 som tappar en cylinder när den står på tomgång. ngn som vet vad det kan bero på?
, motorlampan har även tänts för ett tag sedan.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Läs lagrade felkoder via OBD för att få svar.
Det kan vara en tändspole som är dålig. Är tändstiften gamla t.ex?
Hur långt har bilen gått?
den har gått 16000typ
kan lampan tändas av kassa stift?
det är när det är fuktigt ute som den tänds (tror jag)
gjorde en diagnos i sommras då visste inte bmw vad det kan va, känns som att det kan bli svoindyrt om de ska hålla på o byta en massa saker på ren chansning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om en cylinder lägger av p.g.a tändningsfel och oförbränt bränsle blåser ut i avgassystemet blir lambdavärdena tokiga och det kan nog trigga varningslampan.
Om du tar av plastkåpan så du kommer åt spolarna, kan du ta ur primärkabeln på en spole i taget medans bilen går på tomgång (på 5 cyl.).
När du hittat rätt cylinder händer inget när du kopplar ur spolen. Då går det att titta på stiftet på den cylindern om det är surt av bensin, oljigt eller så. Det går också att flytta spolen på den felande cylindern och se om felet flyttar sig också. Då är det spolen som felar.
Ett kompressionsprov på varje cylinder kan också vara intressant.
tack så mkt. det ska jag prova. kan det hända ngt när den går på 5cyl?
jag funderade på om det var ngt fel på lmm:en så att det blir för fet blandning när den går på tomgång och surar ner en cylinder.
varför ett kompprov?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror ju inte att det är dålig kompression med så få mil, men det kan ju ev. vara en skadad ventil eller en lyftare som inte tillåter att den stänger riktigt.
Tror inte på LMM, men det är enkelt att prova om du bara tar ur kabeln till den. Då går den på fasta insprutningsvärden med spjällägesgivaren som enda yttre signal.
oki. det låter ju superfint.
har du ngn teori om vad det mer skulle kunna va?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ev. en dålig spridare, men jag är osäker om du skulle få motorlampan då.
Att försöka hitta den felande cylinder och prova att flytta spolen samt titta hur stiftet ser ut kan nog vara en början.
hjärtligt tacksam för hjälpen, ska prova detta i morgon återkommer med resultat
samma problem hade vi med en bil på jobbet, och det var tändspolen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.