|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Har skaffat mej en 540 -93 för att ha som busbil. Tidigare ägare har varit en ung**vel som har lallat med elen och försökt koppla in "multimedia" i bilen. Köpte den lite på vinst o förlust med lådan som enligt utsago var "dålig". Tänkte att jaja köpa en ny låda o slänga dit är väl inga problem, men började sedan fundera på om lådan verkligen är dålig då den stog i felsäkert läge. Bytte olja i den o passade på att byta kulor + nån annan del i lådan och nytt filter såklart men getribeprogramme står kvar. Nu till problemen. Generatorn laddade inte så vi plocka ner den och såg att den var fräsch o ganska nyrenoverad. Dock hade D+ kabeln smällt ihop så den bytte vi ut. Nu är det bara en lös kabel som ligger i motorrummet, vet inte om jag vågar koppla ihop den med den blå kabeln som kommer från härvan då jag inte riktigt har koll på hur d ska funka, ska generatorn skicka en tändsignal till instrumentpanelen lr är det tvärtom? Har fått lite olika bud från div bmw verkstäder. Dock så laddar generatorn som den skall i nuläget utan denna kabel inkopplad (ligger runt 13,6 - 14,4) Började självklart med att byta lampor i instrumentpanelen men detta gav ingen skillnad.. Men kan detta göra att styrenheten, då kretsen med laddlampan är bruten skickar felsignal? Kollade felkoder och den enda felkod den skickar är kod 210, som tydligen skall vara att den inte får kontakt med styrenheten till lådan. Nollade den men den kom direkt tillbaks vid start. Har haft loss styrenheten till lådan o sprayat den med elektronikspray men ingen skillnad. Dock så märkte jag att den satt lös i lådan men detta kanske inte har så stor betydelse. Plockade oxå loss kontakten till lådan o gav den oxå en dusch med elspray. Laddade även batteriet med en riktig laddare (batteriet är bara några månader gammalt) då jag hört att dom skall vara känsliga för d men ingen skillnad. Dock så är polskorna lite sega då batteriets poler är lite för smala, men dom sitter ändå på bra... Även betriebsanleitung lyser nu i displayen tillsammans med div, lampfel. Dock har airbag lampan nu även börjat blinka vilket den inte gjorde innan. Även tempmätarn är helt död, och ekonomimätarn lever ett eget liv. ASC går heller inte att koppla ut utan lyser konstant tillsammans med ABS lampan. Vet nu inte riktigt i vilken ände jag skall börja med, motorn spinner som en katt och ger inga felkoder, dock sitter ett bajsfilter från biltema lr nåt sånt crap så d kan väl säkert vara bra att skicka tillbaks till skroten där det hör hemma. Oj blev lite långt, hoppas ni orkat läsa allt och att någon har några bra ideér jag kan göra lr om det är dags att göra om den till en brandbomb :-) Mvh Staffan | |
|
Har du hittat felet på din bil. Har ett liknande fel på min och skulle va kul om du hade hittat en lösning |
|
|
Schtefan: Låter som minst 2 olika fel. Har för mig att jag läst att det kan glappa i (kanon?)kontakten nere vid automaten?: Länk Länk ABS/ASC borde vara en ABS-sensor/sladd till nån av hjulen som pajat, eventuellt ABS-huvudenheten. Har du kollat så att du inte har översvämning i styrboxen? Nån taskig jordfläta/kabel kan ju också misstänkas... Mvh |
|
| Länk Länk | |
| Har haft nere underdelen av lådan och kollat kabelanslutningen både på insida och utsida och d såg bra ut, körde även in lite kontaktspray. Styrenhet likaså, har letat efter kabelbrott och liknande som fan men är ju i princip omöjligt.. Ska testa med en annan styrenhet i början av veckan för att se om felet finns där. Funkar inte d vet jag inte vad jag skall göra, någon som har nått tips?? | |
|
hasso Länk borde veta om det finns mer info om felkoden 210? Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.