|
|
|
|---|---|
|
Började för en månad sedan. När man stänger av bilen så går det ca 5 sekunder sedan hör man ett kraftfullt nysande ljud under huven. "Pssshhhyyt"! Började när det blev kallt ute.. har den blivit förkyld tro? Minns en gammal tråd där samma fenomen breskrevs som helt normalt och att det var AC systemet som tryckutjämnade. Har haft bilen i ett år och aldrig hör det innan, men nu gör den det så gott som varannan gång jag stänger av bilen. Betyder det att gasen börjar ta slut? Eller är det verkligen helt normalt att den börjar med detta helt plötsligt och så ofta? Gäller en 330 E46 -02. Tacksam för lite mera info. | |
|
Skulle tro att det är samma ljud som jag haft på mina 2 senaste 328:or För mig är det tomgångsmotorn som öppnar några sekunder efter att motorn stannat och släpper då in luft i insuget. Testa att trycka ner gaspedalen snabbt direkt efter att motorn stannat så kommer du troligtvis att höra ett gulligt "Fump" ljud istället för din nysning. då luften istället sugs in via gasspjället. Vet faktiskt inte varför det blir på detta vis. min senaste 328 var tyst när jag köpte den, men började efter några månader med detta pysande. Kan gissa att en rengöring av tomgångsmotorn/ventilen kanske kan bota detta problem. då den kanske går tungt eller nått sådant. |
|
|
Ahapp! Där ser man. Det var en annan teori än min. Då får jag testa med gaspedalen som du säger och lyssna efter ett "Fump". Ändras ljudet så måste det ju vara tomgångsmotorn som du säger. Tack tack. |
|
| Fast gasspjället går väl inte att påverka efter att man har stängt av motorn på M54? | |
|
har exakt samma fenomen på min 328 M52 e36. detta la jag märke till för ca 2 veckor sen. |
|
|
Tänkte just skriva samma som Adelson! Gaspedalen är väl elektronisk på min bil skulle jag tro.. så när man stängt av motorn lär väl inget hända hur mycket jag än trycker på gaspedalen. Men jag ska ta och riva isär tomgångsmotorn och göra den ren.. Så får vi se om det hjälper. |
|
|
Hm tänkte inte på att nyare bilar har eletronisk gaspedal. men att rengöra tomgångsmotorn kan ju vara en bra idé i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.