AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.292

Erfarenheter av E34 520i m20b20

Hej
Jag skulle vilja veta lite mera om e34 520 med m20b20 motorn årsmd.89
1.Är inte det e30 motorn det va?
2.Är drivlinan och det samma som på e30 eller är det samma som på e34 med m50 maskinen?
3.Sen undrar jag om ni vet om bakaxeln är delad och om dom är lamelldiffade
4. Berätta gärna era erfarenheter av den årsmodellen

Tacksam för svar
MVH//
Farsan hade en ´89 520, jag hade en ´89 525. Samma motor som e30 båda två med någon skillnad på oljetråg och motorfästen tror jag. Delad bakaxel, samma drivlina som m50 maskinerna, möjligtvis annorlunda utväxling. Ingen dif på 520:n tror jag, kommer inte riktigt ihåg om det var det på min 525:a, men jag har för mig det. 520:n var rent ut sagt slö men gick väldigt jämt och mjukt, ganska lågt växlad och därmed höga varvtal. 525:an var rätt vass med mycket trevlig karaktär. Riktigt sjöng på högre varvtal och hade en puckel vid 3500-4000 varv nånstans där den drog fint upp till fullvarv. Dom drog lika mycket bränsle båda två, ca litern/mil.

KÖRGLÄDJE? ABSOLUT FULL POTT DÄR!

Mycket fina bilar skulle jag vilja påstå, skulle till och med kunna påstå att det nog är den 5 serie som har haft högst kvalite av alla 5 seriebilar.

Nu ska ingen bli förbannad här:) Jag har en e39 nu och de är dj..t fina dom också (e60 med:)), men de var så goa körbilar, e34:orna!
ic
124
icke
318is -90
Det finns e34 m20 med diffbroms men det är ytters ovanligt även på 525. Det är ovanligt till och med på 540. Det tycks också vara så att 525 är det bättre valet eftersom den enligt modelguiden drar mindre än 520 (samma fenomen gäller e30 och tycks faktiskt stämma i verkligheten).

525:an har betydligt bättre acc. Så har du ingen specifikt motiv till att det ska va just två litaren så kör på 525.
Anledningen till att jag frågar om just 2liters maskinen är för att jag har en e34 520i som jag ska fara och titta på i morgon. Sen tror jag att det är "lagom kraftig" maskin för mig när jag blir 18 i oktober och snön ligger framme :P
Glömde en viktig sak. topparna är känsliga. Fick byta topp packning på min en gång vid 29000mil ioch sen gick den igen vid 40000 mil, då skrotade jag den och köpte e39.an. Men jag måste säga att den var skitfin vid 40000 mil fortfarande, orkade bara inte fixa toppen en gång till, tror att det var en spricka i en kanal sista gången och då hade det blitt en ny topp och en sån får man nog bara tag i en genom BMW numera, dyrt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Motorn är samma som i 320i E30. Växellådan är en annan.
Alla E34 har delad bakaxel med snett bakåtriktade länkarmar, alltså den 'klassiska' BMW-bakaxeln. 520i E34 med lamelldiff är nog ytterst ovanligt.
Motorn är ganska slitstark, är servicen skött kan den gå väldigt långt utan mankemang.
Årsmodell 88-89 kan råka ut för att topplockbultarna går av - på de årsmodellerna satt det härdade topplocksbultar med sexkantskalle - vissa bultar var för hårt härdade, och då kan bultskallen 'snäppa' av och fara runt blan kamaxel och vipparmar och ställa till oreda (spräckt topplock) - de flesta topplockshaverier på M20-motorn beror just på brustna topplocksbultar.
BMW insåg problemet, och bytte till en nyare typ av topplocksbultar på bilar man fick in på service - i alla fall var det tanken.... En hel del bilar fick aldrig bultarna utbytta, och där är risken stor för haveri. Det är lätt att se om bultarna är bytta, den nya typen har Torx-skalle. Sitter det gamla sexkanstbultar i motorn är det klokt att byta på en gång - en sats kostar ca 500 kr, och bytet är gjort på under en timme.
2-literssexan passar egentligen inget vidare i den tunga E34:an - motorn kräver varv för att det ska flytta på sig, under 4000 händer inte mycket. Särskilt snålt går den inte heller, men den låter härligt, och är bilen bra i övrigt är det en utmärkt 18-årsbil - stabil, säker, hållbar och inbjuder inte till 'busåka'. Begagnade delar finns det gott om, och den är billig i inköp!
Tack för alla svar, jag har funderat lite och det kommer med stor sannolikhet att bli som med mopeden dvs. inte vara helt original i motorutrymmet ;)
Det är inte omöjligt att det "råkar" hamna en m50 maskin i istallät men det får tiden utvisa

MVH//
Idag var jag och kollade på bilen och nu vill jag ha lite råd från er:
det är turbo på den(besiktad med den) dock är den nästan slut eller helt slut, säljaren ville int riktigt att vi skulle provköra. Visserligen är den avställd och med sommardäck på men ändå. Sen när jag sa att "du kan ju starta den iaf" så tvekade han nästan lite. Sen gick den int riktigt jämnt på tomgång, är det turbon som spelar in på det eller är det nått annat?

MVH//
Köp den inte! Finns andra "oskruvade" exemplar där du slipper att börja med renovering! Kan bli väldigt dyrt med turbokonverterade slutkörda motorer där du förmodligen får ta till en utbytesmotor med tillhörande motorbyte, mycket jobb och mycket pengar!
jo jag tror förbanna att det får va. Man blir så lack för karossen är i kanonskick iom att vi inte har vägsalt på Åland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.