AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
641

Kardan är nu bytt, vibrationerna är...

Hej!

Jag har haft en del vibrationer i min 540IA -93 som jag har berättat här i forumen. Först mellan 40 och 50 vid acceleration och sedan mellan 70 och 100 oavsett gas/ växel/ program/ etc. Kraftiga vibrrrationer som mycket väl kan kallas för skakningar.
Från och med idag klockan 14:00 går den vibrationsfritt 0-240km/h!!! Helt underbart! Hela kardanaxeln är nu utbytt mot en ny, inkl ny mellanlagring och nya ändkors fram/bak. Byte av olja i slutväxeln blev det också, samt en del nya upphängningar till avgaset. 8800kr gick kalaset på inkl. allt. Jag bad att få den gamla axeln (eg axlarna), frågan är nu vad jag kan göra med den. Kan man kanske sälja en defekt kardan för någon tusenlapp?
Den okonsekventa och ryckiga växlingen runt 3:an och 4:an är tyvärr kvar, får se vad BMW säger om det när jag ringer dem. Är det bara renovering som gäller kanske, i så fall köper jag hellre en bättre begagnad låda för ca 7000kr, jag har redan hittat flera?! Vad kan vara snett i en låda, nästan allt tror jag. Men den fungerar väl i princip som en manuell, frikoppling-ny växel-i med kopplingen igen? Kan man inte tänka sig att det är något med kopplingsdelen, så kan det ju vara med manuellt växlade bilar, t ex att de slirar lätt eller att de för den delen är svåra att växla just mjukt och konsekvent? Jag har bytt oljan och filtret hos BMW för ett år sedan nu och egentligen ska man ju inte behöva byta alls (jag gör det ändå, allt slits ju och spillet hamnar ju i oljan/filtret..). Kan det vara värt att göra om oljebytet, finns det ens i teorin möjligheter att det är något med oljan/filtret som spökar vad gäller växlingen? Hmmm.... Någon som vet något mer på området? Och, hur krävande är det att byta ut en automatlåda på en 540IA, hur lång tid tar det och bör man helst lämna in den?

Tja, det var det, två steg närmare en perfekt 540, bara(?) ett steg kvar.

Mvh Gunnar.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Testa att kontakta Bil & Motorteknik i Huddinge (Per). Han har ett chipp till växellådan (nyare prg.vara) som gör att lådan växlar silkeslent. Hade själv problem med ryckiga växlingar men det är nu som bort trollat. Den ga: prg.varan tydligen känslig och för snävt ställd. Vilket innebär att när lådan blir lite till åren, och signalerna inte är 100%-iga från sensorerna så uppstår dessa problem med ryckiga växlingar. Chippet går lös på 1500:- inkl. montering.
Hej PJ!

Det låter ju som fin medicin. Jag förmodar att du menar ett EPROM som sitter i styrboxen. Då är det bekräftat 3:e gången för min del, att det inte alls behöver vara något fel på lådan rent mekaniskt (snarare pyttelite slitage som blir när man kört 20 000 mil) , utan att programvaran helt enkelt inte har anpassats tillräckligt bra mot förslitningen som blir med milen, vilken miss tycker jag! Även BMW stöder denna teori, även man förstås aldrig kan veta från bil till bil.

Chipset ja, kan man alltså byta ut ett speciellt chip i styrenheten, och alltså slippa att byta hela boxen (7000 plus jobb)? Kan man säga att ingreppet är en specialare, något som BMW aldrig skulle erbjuda sig att göra? Min bil är från 1993 och automatlådeboxen kan tydligen inte uppdateras med ny mjukvara, den är helt enkelt inte programmerbar, senare årsmodeller från -96 eller så ska vara mer programmerbara. Men det går att lösa ändå? Det vore ju toppen, värt ett försök om inte annat...

Vilka garantier lämnas från Bil & Motorteknik i Huddinge? Är det på egen risk, eller är det rent utav väldigt seriöst?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ja seriöst är det till 100%. Fick även möjlighet att provköra min bil innan jag betalade. Enl. den tidigare "Ris & Ros" sidan så skall denna firma vara en av de bätte BMW mekarna här i Stockholm. Min erfarenhet är enbart positiv.

Lycka till och återkom gärna med resultatet.
pasi
så d är det man ska göra för att få lådan att växla mjukt!
tackar så mycket för tipset!!!
för min 740 -93 som har rullat ca 20000 växlar lite hårt tycker jag!
eller ska man börja med ettpar oljebyten???

h/pasi

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.